הפרסום הממומן בתוצאות החיפוש של גוגל מתבצע באמצעות מכרז אוטומטי, שקובע כמה תשלמו בפועל על כל קליק. כדי לקבוע זאת עבור כל מודעת פרסום, המערכת משתמשת בפרמטר שנקרא “ציון איכות” (Quality Score).
ציון איכות הוא מספר מ-1 עד 10 המוצג בדוחות הביצועים בגוגל אדס (אם העמודה לא מוצגת לכם, יש להיכנס להגדרות ולהוסיף אותה ידנית). לפי הגדרת גוגל, “ציון האיכות הוא אומדן של איכות המודעות, מילות המפתח ודפי הנחיתה שלכם. מודעות באיכות גבוהה יותר יכולות להקטין את המחירים ולשפר את מיקומי המודעות.”
המאמר הוא חלק מקורס קידום ממומן ורשתות חברתיות מבית Askpavel
כיצד מחושב ציון איכות בגוגל
ככל שהציון מתקרב ל-10, כך תשלמו פחות מהעלות הממוצעת החזויה לכל קליק בכלי מילות המפתח; ככל שהציון מתקרב ל-1, כך תשלמו יותר מהעלות הממוצעת החזויה לכל קליק. ציון איכות 5 הנמצא בדיוק באמצע, יגרום לכם לשלם את הממוצע החזוי בכלי המילים לכל קליק.
ציון איכות הוא למעשה אומדן מצטבר של ביצועי כלל החשבון, מה שאומר שהוא לא משמש לקביעת מיקום המודעה בזמן אמת. ציון האיכות מחושב באמצעות שלושה פרמטרים עיקריים, הנשענים על היסטוריית ביצועים קודמת:
- שיעור קליקים צפוי – הסבירות שיקליקו על המודעה שלכם.
- רלוונטיות המודעה ומילות המפתח – עד כמה המודעה והמילים שבחרתם מתאימות לכוונת החיפוש של המשתמש.
- חוויית דף הנחיתה – עד כמה רלוונטי וקל לשימוש דף הנחיתה שלכם.
מדוע כדאי לשפר את ציון האיכות?
ציון איכות גבוה יותר מעיד על ביצועים טובים יותר, ומצ’פר אתכם בעלויות מופחתות ובמיקומים טובים יותר. הרלוונטיות היא הפרמטר החשוב ביותר, והוא זה שמניב בסופו של דבר יותר קליקים, מיקומים גבוהים יותר והצלחה רבה יותר.
אם אין מספיק מידע היסטורי, יהיו מצבים בהם ציון האיכות יהיה ריק (עד שיתקבלו מספיק נתונים בהמשך הקמפיין). פרמטרים חשובים נוספים לקביעת ציון איכות – התאמה לסוג המכשיר של המשתמש, וכן ביצועים של מילות מפתח הקשורות למילים חדשות.
למרות זאת, בגוגל מדגישים שציון האיכות הוא מדד לאבחון – ולא עיקר העבודה. הדברים החשובים ביותר הם להיות רלוונטיים לחיפושי המשתמשים, ולתת להם חוויית שימוש טובה. פועל יוצא של כל אלו, הוא ציון איכות גבוה יותר (אבל כמובן שמדובר כאן בביצה ותרנגולת, שהרי גם ציון גבוה יותר מוביל בסופו של דבר לביצועים טובים יותר).
איך משפרים את ציון האיכות בגוגל?
אופטימיזציה של ציון איכות תלויה בעיקר בהכרת קהל היעד שלכם, בחיפושים שהם מבצעים ובדברים שמניעים אותם לפעולה. אומנם דרושים לא מעט ידע וניסיון מעשי בשטח כדי לעשות אופטימיזציה בקמפיין חי ונושם; אבל בגדול ניתן לפרק את התהליך למספר שלבים עיקריים:
יצירה של קבוצות-מודעות ממוקדות
ככל שקבוצת מודעות מסוימת תהיה ממוקדת יותר מבחינה נושאית, כך תגדל הרלוונטיות שלה ושל המילים הכלולות בה. כל קבוצת מודעות צריכה להתמקד בנושא אחד בלבד. לדוגמה, אם אתם מנהלים קמפיין פרסום עבור מאפייה, צרו קבוצת מודעת נפרדת לכל סוג של מאפה (בורקס גבינה, בורקס תפו”א, גבינית וכו’).
בחירת מילות מפתח ממוקדות
בדיוק כמו עם קבוצת המודעות, גם בבחירת הביטויים נדרש מיקוד ספציפי. אל תשתמשו במילים כלליות מדי כגון “עוגיות” או “בורקס”. בכל קבוצת מודעות, הוסיפו בדיוק את הביטויים המתאימים לה, בהתאם לנושא בו היא ממוקדת. כלי מילות המפתח של גוגל אדס עוזר למצוא את המילים הרלוונטיות ביותר, בהנחה שמבצעים מחקר מילים יסודי ויעיל.
יצירת מודעות פשוטות ומניעות לפעולה
המודעה היא מה שהמשתמש רואה לאחר החיפוש, ולכן מומלץ לתפוס את תשומת לבו באופן מיידי. אומנם חשוב לשלב במודעה גם חלק מהביטויים שבחרתם, אך העיקר הוא להציג תועלת או יתרון שנותנים לכם עדיפות על פני המתחרים. כמו כן מומלץ להוסיף הנעה ברורה לפעולה, שתגרום למשתמש להקליק (הזמן עכשיו, חסוך כסף עוד היום וכן הלאה).
שימוש בדפי נחיתה רלוונטיים
לכל מודעה צריך להיות דף נחיתה אחד, שיכלול מידע רלוונטי למידע המוצג במודעה. אם המודעה מציגה 10% הנחה, גם דף הנחיתה צריך לכלול זאת. חוויית השימוש בדף חשובה מאוד, וכמו כן גם הקריאה לפעולה – השאר פרטים, קנה עכשיו וכן הלאה.
שיפור ובדיקה תמידיים
הקמפיין כבר רץ ועובד, אבל תמיד יש מה לשפר. בדקו אילו מילים לא רלוונטיות הובילו משתמשים למודעות שלכם – והכניסו אותן לרשימת המילים השליליות. בצעו ניסויים בפורמטים שונים של מודעות, וכן שיפורים בדפי הנחיתה על מנת להגדיל את אחוזי ההמרה.
ציוני איכות במערכות פרסום אחרות
כאן המקום לציין שנושא ציון האיכות התפשט והגיע גם לפלטפורמות פרסום נוספות. גם בפייסבוק, לדוגמה, יש ציון איכות שהחל להופיע בדוחות הביצועים החל מ-2015 – אבל הוא מחושב בצורה שונה מאשר זו הנהוגה בגוגל ונקרא “ציון רלוונטיות”.
גם בפייסבוק מדובר בציון של 1 עד 10, אבל בניגוד לגוגל הציון של פייסבוק מתבסס על מידת ההתאמה לקהל היעד. ככל שמודעה מסוימת צפויה לקבל יותר משוב חיובי או שלילי מהמשתמשים המוגדרים כקהל היעד, כך משתנה ציון הרלוונטיות בפייסבוק.
ככל שתכירו את מערכות הפרסום יותר לעומק, כך תבינו את הדקויות הדרושות לשיפור ציון האיכות – ובעקבותיו גם לשיפור ביצועי הקמפיין שלכם. קורס PPC ורשתות חברתיות של Askpavel מרכז את כל המידע על פרסום ממומן במקום אחד.