שגיאה המסמנת שעמוד כלשהו לא קיים יותר באתר. כאשר מדובר ב-SEO, אתרים אשר מספר דפי ה-404 אצלם הוא גבוה במיוחד עלולים להיפגע במיקומים. למרות זאת גוגל הצהירו לא אחת ששגיאה זו לא משפיעה על מיקומי האתר במנוע החיפוש. יחד עם זאת, חשוב להבין שדפי 404 פוגעים בוודאות בחוויית המשתמש ולכן, באופן עקיף, עלולה להיות לכך השפעה על קידום האתר.
איך אפשר לדעת אם קיימים דפי 404 באתר שלכם?
אם האתר שלכם לא מחובר לכלי מנהל האתרים, הגיע הזמן לעשות זאת. לאחר חיבור האתר יש להיכנס לקטגוריית “סריקה” ולאחר מכן ל”שגיאות סורק”. בלשונית “שגיאות סריקה” תוכלו לקבל את כל דפי ה-404 שגוגל זיהה כולל מתי הוא איתר אותם בפעם הראשונה ומתי הם נסרקו לאחרונה. ניתן להוריד דו”ח של כל השגיאות בקובץ אקסל. אפשר גם לסמן את הדפים שתוקנו ולהסיר את ההתראות עליהם מכלי מנהל האתרים. עד שלא תסמנו את ההתראה כמתוקנת גוגל ימשיך להציג את דף ה-404 כשגיאה בכלי מנהל האתרים. חשוב להקפיד: לפעמים נוצרים דפי 404 באופן זמני, גוגל סורק אותם ומסמן אותם כדפי שגיאה. לכן חשוב לעבור על כל כתובת URL ולבדוק האם הדף באמת לא קיים, או שמדובר בהתראה שהיא כבר לא רלוונטית.
Soft 404
שגיאה זו משדרת למשתמש שמדובר בדף לא קיים אבל במקביל שולחת קוד 200 (כלומר שהדף תקין). במקרים מסוימים הדבר הוא תוצאה של תוכן דל ולא שימושי או נובע מהימצאות דף ריק שמלבד תפריט ופוטר (footer) אין בו שום דבר. דפים ריקים או דלים בתוכן לא תורמים בשום אופן לקידום ולכן כדאי לבצע את אחד הדברים הבאים:
• להעשיר את התוכן – להזין לדף תוכן כמו וידאו, מלל ו/או אינפוגרפיקה, כלומר להפוך אותו לדף מועיל.
• ליצור הפניה – אם אין כוונה לשלב בו תוכן, עדיף ליצור הפנית 301 לדף הרלוונטי ביותר. אם אין כזה, ניתן להפנות לדף הבית. תמיד כדאי קודם כל למצוא את הדפים הרלוונטיים ביותר, ספציפית לכל דף 404 ,ורק אם אין ברירה להפנות לדף הבית.
מה גורם להיווצרות דפי 404?
- שינוי כתובת URL – שינוי כתובת URL ייצור דף 404. גוגל ימשיך לסרוק את הכתובת הישנה ובמקביל הוא יסרוק גם את הכתובת החדשה. אין זה משנה מדוע החלטתם לשנות את כתובת ה-URL; לאחר שתעשו זאת, הקפידו לבצע הפניית 301 מהכתובת הישנה לחדשה.
- מחיקת עמודים – העובדה שמחקתם דף כלשהו, לא אומרת שגוגל יפסיק לסרוק אותו – לפחות לא בתקופה הקרובה. כאשר האתר ייסרק לאחר מחיקת האתר, כלי מנהל האתרים יזהה אותו כדף 404. מעוניינים למחוק דפי מוצרים לא רלוונטיים מהאתר? אל תעשו זאת. תמיד כדאי לרשום שהמוצר אזל מהמלאי ולהציע מתוכו קישורים לדפים הרלוונטיים ביותר. יכול להיות שאותו הדף מוביל תנועה לאתר וזאת עוד סיבה מדוע לא כדאי למחוק אותו.
- שיבוש כתובת אתר – כאשר הגולש מקליד כתובת לא נכונה או שוגה באחד מהתווים, מוצג לו דף 404, אבל זה אינו דף שבאמת קיים במערכת והוא גם לא נסרק.
- נפילת שרת – רצוי לנטר מידי פעם את השרת ולבדוק האם הוא נופל כמה פעמים במהלך יום או בתקופה של שבוע. נפילת שרת עלולה גם היא ליצור דפי 404 זמניים עד לחזרתו של האתר לאוויר.
דף 404 יזום
בכל מערכת ישנו דף 404 מוגדר. יחד עם זאת, רצוי ליצור דף 404 מותאם ספציפית לאתר, הכולל טקסט מיקרו-קופי (רצוי שיהיה שנון) ותמונה או גרפיקה. כמו כן, אפשר ליצור דף 404 שישכנע את המשתמש להישאר באתר ולהמשיך את הגלישה. ניתן לשלב קישורים לקטגוריות רלוונטיות וחלון חיפוש.