לאחרונה נשמעות יותר ויותר טענות שפייסבוק מצמצמת את אחוזי החשיפה של תכנים אורגניים, במיוחד בדפים העסקיים, מה שלכאורה אמור לגרום למשתמשים לעבור לתכנים ממומנים (פרסומות, סטטוסים בתשלום ועוד).
למרות שפייסבוק מכחישה את הטענה, זהו בהחלט צעד מובן מנקודת מבטה שלה: עלינו לזכור שהיא אינה רק רשת חברתית, אלא גם עסק שצריך להרוויח את לחמו כדי להמשיך להתקיים. ובכל זאת, ראוי לזכור שרוב הגולשים נכנס לפייסבוק כדי ליהנות ולשתף דברים מעניינים עם חברים; לא כדי לשלם לפייסבוק. אז איך בכל זאת תגדילו את החשיפה האורגנית שלכם?
בין שאתם משתמשים פרטיים ובין שאתם עסק או משווק באינטרנט, כדאי להכיר את חוקי המשחק בפייסבוק; כי גם ברשת החברתית הגדולה בעולם, כמו גם במנוע החיפוש גוגל, יש אלגוריתם שקובע אילו תכנים אורגניים יקבלו יותר חשיפה, ואילו תכנים יידחקו לשוליים. הנושא הפך לתת-תחום בפני עצמו, שאפילו קיבל שם: NFO – News Feed Optimization.
אלגוריתם Edge Rank – מבנה ומטרה
אנשי פייסבוק לא רצו שהפיד שלנו יהיה מוצף בתכנים לא רלוונטיים ובספאם, ולכן יצרו אלגוריתם שמסנן תכנים שאינם מתאימים לפרופיל שלנו ולהתנהלות שלנו בפייסבוק. זה אומר שלא כל מה שאתם מפרסמים מגיע לחברים / לאוהדים שלכם, ולכן צריך להתמקד בפעילויות שיוצרות אינטראקציה.
בעוד שאלגוריתם הדירוג של גוגל כולל יותר מ-200 פרמטרים, כאן מדובר בשלושה משתנים ששולטים בתכנים שאנו רואים בפייסבוק, גם בפרופילים אישיים וגם בדפי מותג.
למעשה כל פריט שאנו רואים בניוזפיד מוגדר בתור אובייקט. אז אם נגיד אנו רואים אובייקט כמו סטטוס ומשתמש כלשהו יוצר איתו אינטראקציה (נניח עשה לייק), נוצר מה שמכונה בפייסבוק Edge (“להב”\”חוד”).
אם נחבר את כל ה”חודים” של האובייקט, נקבל את ציון ה- EdgeRank של אותו אובייקט וציון זה יקבע כיצד האובייקט יוצף בניוזפיד. לכל “חוד” יש שלושה מרכיבים ולכן כדי לקבל את הציון הסופי יש להכפיל ביניהם ולבסוף לחבר את התוצאות לפי הנוסחא הבאה:
הנה ביאור הפרמטרים:
1. ציון A משמעו יחסי הקִרבה (Affinity)
ככל ששני משתמשים מעורבים יותר אחד בפרופיל של האחר, כך יגדל ציון A; ככל ששני המשתמשים ימעיטו באינטארקציה ביניהם, ציון A יירד. כדי לקבל את מרב החשיפה, האינטראקציה צריכה להיות הדדית למשך כמה שיותר זמן. כמו בגוגל אדוורדס, גם פה היסטוריית הביצועים היא גורם משמעותי.
לדוגמה: אם עמית מרבה להגיב על תכנים של עידו, עמית יראה יותר תכנים של עידו בניוז פיד שלו. אבל מכיוון שציון A הוא חד-סטרי, אם עידו לא מגיב לתכנים של עמית – עידו לא יראה תכנים נוספים של עמית בניוז פיד.
2. ציון W משמעו חשיבות התוכן (Weight)
דהיינו מהי חשיבות התוכן שמשתמש מסוים מייצר. החישוב נעשה לפי כמות הפעילות והאינטראקציה סביב התוכן המדובר: כמה תגובות, לייקים ושיתופים הוא קיבל.
האלגוריתם של פייסבוק בנוי בצורה כזו, שהוא נותן עדיפות לתכנים מסוימים על פני אחרים: לקובצי-וידיאו (קובץ ולא קישור חיצוני) יש משקל גבוה יותר מתמונות, ולתמונות יש משקל גבוה יותר מסטטוסים. אגב – תכנים שמועלים לפייסבוק ממכשיר נייד מקבלים גם הם תעדוף, מפני שפייסבוק תופס את זה כ”אירוע בהתרחשות” (On the go).
מדי פעם ניתן לראות אנשים שעושים לייק לסטטוס שהם עצמם פרסמו, ואנו נוטים לצחוק על כך. בפועל יש לכך השפעה כלשהי, מכיוון ש”הלייק העצמי” הזה מאפשר לתוכן להיחשף לעוד חברים, ולקבל עוד לייקים, תגובות ושיתופים.
3. ציון D משמעו תדירות התוכן (Time Decay)
ציון זה מבוסס על הזמן שעובר מרגע הצבת התוכן. ככל שהתוכן חדש יותר הוא יקבל ציון תדירות גבוה יותר, לעומת תוכן ישן יותר שיקבל ציון R נמוך. אפשר לומר שציון זה דומה לעדכון Freshness ששולב בגוגל החל מ-2011.
להרחבה נוספת, Hubspot פרסמו בזמנו אינפוגרפיק מושקע שמסביר על אופן העבודה של האלגוריתם.
אלגוריתם Graph Rank – מבנה ומטרה
כדאי לדעת שלאלגוריתם אדג’רנק יש גם תת-אלגוריתם נוסף, בשם Graph Rank. אלגוריתם זה מיועד ספציפית לאפליקציות פייסבוק, וכולל בתוכו כמה רכיבים של אג’ראנק, בתוספת רכיבים נוספים. כך מגדירים אותו בפייסבוק:
“Graph Rank seeks to show users highly relevant application stories based on the other connections they’ve made on Facebook”
הסבירות שמידע מאפליקציה מסוימת יופיע בפיד שלנו, עולה ככל שהציונים הבאים גבוהים יותר:
- ציון A = אלמנט “יחסי קרבה” שהוזכר למעלה.
- ציון W = אלמנט “חשיבות” שהוזכר למעלה.
- ציון I = אינטראקציות: שימוש, לייקים, שיתופים ועוד.
- ציון R = אלמנט “תדירות” שהוזכר למעלה.
- ציון G = מיקום גיאוגרפי: ככל שיש יותר משתמשים בעלי תחומי עניין דומים, הנמצאים במיקום גיאוגרפי דומה, ציון G עולה.
חשוב לציין ששתי המכפלות המתוארות מעלה, לא בהכרח מייצגות את כל הפרמטרים באלגוריתם של פייסבוק, אלא ערכים מקורבים בלבד.
יותר מעורבות-גולשים בפייסבוק: כך תעשו זאת
96% מהאוהדים שעושים לייק על דף פייסבוק, לא חוזרים יותר לבקר באותו דף. כמו כן 50% עד 70% מהאוהדים לא רואים את תכני הדף בפיד שלהם (QuickStarter). רבים מהחברים שלכם לא רואים כל דבר שאתם מעלים. אז מה עושים?
ככל שאתם משתמשים בפרופיל שלכם ומעורבים בפרופילים של אחרים, כך עולים סיכוייכם להיראות וגם לראות. הגיבו לתכנים של אנשים אחרים, צרו דיונים משלכם וקחו חלק בדיונים בפרופילים / בדפים של אחרים.
טיפ כללי: אם מדובר בפרופיל האישי שלכם, ואינכם חוששים מנושאי פרטיות באינטרנט, תוכלו להגדיל את חשיפת התכנים שלכם על-ידי שינוי הגדרת הפרטיות (Public במקום הגדרות אחרות, שחוסמות את התכנים שלכם לפי בחירתכם). בדפי עסק החשיפה ממילא נמצאת במצב Public, מה שנסרק היטב גם במנועי חיפוש ומעיד על פעילות המותג גם במדיה החברתית.
שפרו את ציון ה-Edge Rank שלכם ב-10 צעדים:
1. תמונות מקבלות 39% יותר אינטראקציה מאשר תכנים אחרים. תוכן ויזואלי יעיל יותר גם מבחינת הגולשים וגם מבחינת האלגוריתם הפייסבוקי, לכן העלו תמונות, אינפוגרפיקות, ממים (Memes), קובצי וידיאו ועוד. אם אתם מנהלים דף עסק, חשבו על תמונות רלוונטיות לתחום העיסוק שלכם. גם הומור עובד מצוין.
2. סטטוסים קצרים מקבלים 23% יותר אינטראקציה (80 תווים ומטה, כאורך השורה הראשונה בפסקה זו). כדאי לכתוב סטטוסים קצרים ולעניין, רצוי עם הנעה לפעולה. כ-75% מהסטטוסים של מותגים רבים חורגים מהאורך הזה, דבר שעלול לחבל במעורבות הגולשים.
3. פוסטים עם אמוטיקונים (“רגשונים“) מקבלים 52% יותר אינטראקציה: 57% יותר לייקים, 33% יותר תגובות ו-33% יותר שיתופים. להלן פירוט יעילותם של אמוטיקונים שונים בפייסבוק:
(תמונה מתוך האינפוגרפיק של Linchpinseo)
4. תיוג גיאוגרפי במכשירים ניידים (Check In), יחשוף את דף הפייסבוק שלכם בכמה שיותר פידים (השיטה מתאימה בעיקר לדפי עסק ולא לפרופילים אישיים). עודדו את אוהדי הדף שלכם לבצע צ’ק-אין כאשר הם נמצאים במיקום הפיזי של העסק. בצורה זו תרוויחו גם חשיפה לעסק וגם יותר לייקים לדף העסק. ניתן לעשות זאת באמצעות הצעת הנחה במחיר לכל מתייג, העלאת תמונות מתויגות גיאוגרפית ועוד.
5. מילים שמייצרות עד 48% יותר אינטראקציה:
- “עשו לייק” (like)
- “תנו כותרת” (caption this)
- “שתפו” (share)
- “כן או לא” (yes or no)
- “כל הכבוד” (thumbs up)
6. שימוש ב”תנו כותרת” מייצר פי 5.5 יותר תגובות, ומגדיל את האינטראקציה הכוללת ב-100%. שימוש ב”מלאו את החסר” מייצר פי 4 יותר תגובות.
7. פוסטים עם בקשה לשיתוף מייצרים פי 7 יותר שיתופים, מפוסטים ללא בקשת שיתוף. פוסטים עם בקשה לתגובה מקבלים פי 3.3 יותר תגובות. פוסטים עם בקשה לעשות לייק, מקבלים פי 3 יותר לייקים.
8. כתובות URL ארוכות יוצרות 16% יותר אינטראקציה. מומלץ לשלב קישורים שמראים לגולש בפייסבוק, לאיזה עמוד יעד הוא עתיד להגיע לאחר הקליק.
9. פוסטים עם שאלות מייצרים 92% יותר תגובות. אם השאלה ממוקמת בסוף הפוסט ולא באמצעו, מתקבלת עלייה של 15% באינטראקציות גולשים ופי 2 יותר תגובות.
10. שלוש נקודות למעקב אחרי הנתונים הסטטיסטיים (למנהלי דפים בלבד): עקבו אחרי תכנים שהחברים / אוהדים שלכם מעלים, ותוכלו לדעת מה מעניין אותם ולהגיב בהתאם.
- פייסבוק מאפשרת למנהלי דפים לעקוב אחרי האינטראקציות השונות בדף, באמצעות כלי Insights. הכלי מספק נתונים כגון כמה אוהדים הצטרפו לדף, כמה עשו לייק או שיתפו את התוכן ואפילו כמה לא אהבו את מה ששיתפתם. ב-insights תוכלו לראות לאילו סוגי תוכן האוהדים שלכם הגיבו טוב יותר, ובהתאם לכך לפעול ולהעלות עוד תכנים מסוג דומה.
- מערכת הפרסום של פייסבוק מאפשרת לכם, כמנהלי דף, להשתמש בפילוח הדמוגרפי (גם בלי לפרסם בפועל). ניתן לחלץ משם מידע יקר, ולהתאים את התכנים שלכם לקהלי יעד קיימים או חדשים (גיל, מין, מיקום, השכלה, תחומי עניין, מקצוע, מצב משפחתי ועוד).
- עקבו אחרי תכנים שהחברים / אוהדים שלכם מעלים, ותוכלו לדעת מה מעניין אותם ולהגיב בהתאם. זה בדיוק מה שעשתה חברת קוטקס העולמית באתר “פינטרסט”, מה שהוביל לקמפיין מותאם-אישית, יצירתי ומקורי:
שיפור החשיפה האורגנית הוא גם אינטרס של פייסבוק
שמתם לב שבחודשים האחרונים, הפיד שלכם מתמלא בהצעות ממגוון דפי פייסבוק? מעבר לעובדה שניתן לנצל את הידע אודות פעולת האלגוריתם, פייסבוק עצמה מנסה לשפר את הנראות האורגנית של דפי מותג.
ברגע שדף מסוים מייצר תוכן שעוסק במשהו שאתם אוהבים (לפי הפרופיל שלכם, תחומי העניין ועוד), הפיד שלכם יקבל הצעה לעשות לייק על אותו דף (Recent Articles). באופן זה פייסבוק חושפת אתכם לדפים ולתכנים חדשים, שלהם עדיין לא נחשפתם בדרך אחרת: מאמרים, אירועים שאולי יתאימו לכם ועוד. לצד ההצעה לעשות לייק יש גם כפתור “הסתר”, במידה שאינכם מעוניינים לקבל הצעות מהדף הספציפי שהוצג לכם.
לסיכום…
חשוב לזכור שכמו תמיד בעולם האינטרנט, שום דבר אינו חקוק בסלע לאורך זמן. כדאי לעמוד על המשמר, להתעדכן במידע נוסף ולנסות דברים חדשים כדי לוודא מה עובד בשבילכם ומה לא. אשמח לשמוע על טיפים נוספים להגדלת החשיפה האורגנית בפייסבוק, במיוחד כאלה שמאחוריהם יש גם סיפורי הצלחה.