יאהו שיחררו עוד דו”ח הכנסות רבעוני, מהרבעון הראשון של 2011. ובהמשך לירידה התלולה בשנים האחרונות, עושה רושם שמנוע החיפוש הולך להתרסק (ולא בעוד הרבה זמן).
כאקט בוגר, יאהו החליטו לזרוק את האשמה על מיקרוסופט, הם טוענים שהירידה נמוכה בצורה משמעותית מהסיבה שהם מחוייבים לשלם 12% מההכנסות למיקרוסופט, השותפה שלהם בפרוייקט האיחוד בין 2 ענקי החיפוש. אך מכיוון שהירידות האלו התחילו עוד ב-2008, אני לא חושב שמיקרוסופט היא באמת האשמה כאן.
השורה התחתונה של יאהו נחשפת
עד היום, יאהו נתנו גישה רק לחלק מאוד “גס” של ההכנסות שלהם. הכנסות GROSS שהם מקבלים ממודעות הפרסום בתוצאות החיפוש שלהם, ללא התחשבות בהוצאות שיש להם לגורמים חיצוניים כמו שותפים.
תשלום לשותפים יכול לקחת חתיכה נכבדת מהכנסות ה-GROSS של העסק. אני אנסה להסביר, אם יאהו מציגה מודעה באתר שלה, היא הייתה שומרת את כל הכסף. אבל כשהיא מציגה אותה באתר של שותף, השותף יכול לקבל עד 70% מהכסף, דבר שבהחלט מסביר שההכנסות שהם מדווחים לבין ההכנסות האמיתיות רחוקות שמיים וארץ.
דני סוליבאן יצר גרפים מעניינים בפוסט שלו על הנושא הזה, אשר שמשווים את ההכנסות של יאהו לאורך הזמן משנת 2008:
ההבדל מאז העסקה עם מייקרוסופט
לפני אוקטובר 2010, יאהו השתמשה בפלפורמת פרסום משלה ואלגוריתם חיפוש משלה. מנוע החיפוש היה עצמאי לחלוטין מבחינה טכנולוגית. בסוף 2010 הם החליטו לוותר על העצמאות הטכנולוגית שלהם ולהוציא ב-Outsourcing את כל הסיפור למייקרוסופט, שלפי פרטי העסקה ביניהם זה אומר שיאהו גם נותנים להם 12% מהרווחים.
קרול בארטס, מנכ”לית יאהו, אמרה במסיבת עיתונאים שהמודעות של מייקרוסופט מראות ביצועים נמוכים בהרבה ממה שציפו. הם טוענים שהציפייה הייתה שההכנסה פר חיפוש תתאזן עם האחוזים שהם ראו לפני המיזוג בערך באמצע השנה. ברגע זה הם מבינים שלפני סוף השנה זה לא יקרה.
אני אישית לא מבין את ההגיון בציפייה הזו, מה הם חשבו? שרק בגלל שאנשים מחפשים במנוע חיפוש שלהם אז גם ה-CTR של המודעות ישתנה? חוץ מזה, שאני לא מבין מה מנע מהם לעשות את אותו הדבר שהם עשו ב-2008 כשהם רצו לחתום את אותה העסקה עם גוגל – לעשות תקופת נסיון!
אז מה אתם אומרים ?
בד”כ הייתי שואל אתכם אם אתם חושבים שזה הסוף של יאהו או שיש להם עוד סיכוי לשרוד, אבל אני חושב שבהתחשב בנתונים אני פשוט אשאל כמה זמן אתם חושבים שנשאר להם? 🙂