במאי 2021, אינסטגרם ביצעה שינוי שמשמעותו היא לתת את האפשרות ליוצרי תוכן להסתיר את מונה הלייקים שלהם על פוסטים. התוצאות? חלק מהאנשים, ובעיקר יוצרי התוכן לא כל כך אהבו את השינוי, משום שהדבר מקשה על הזיהוי בקשר למה טרנדי ומה לא. מחקר מעניין מצא שבאותה תקופה, המעורבות על פוסטים הופחתה באופן משמעותי – כלומר, אחת המסקנות האפשריות היא שאנשים מרגישים בנוח יותר לעשות לייק או להגיב, כאשר הם יודעים שאנשים אחרים עושים זאת גם.
עכשיו, בטוויטר מבצעים את אותו השינוי – הסרת מחווני הלייקים, תגובות, כמות השיתופים מחדש (Repost) והשארת כמות הצפיות בלבד. מעניין לראות מה יהיו התוצאות כאן.
PREVIEW: X will remove the interaction counts (likes, reposts) from the main timeline, leaving only view counts. You will be able to see these numbers when you tap into a post.
The intent of this is to improve readability. pic.twitter.com/RMbypx3bwh
— X News Daily (@xDaily) October 6, 2023
חשש לנטישת משפיענים מהפלטפורמה
כפי שידוע לכל איש שיווק, מעורבות היא אחד המדדים החשובים ביותר בהגברת התפוצה של פוסטים לקהלים נוספים. לאחר שיודעים שהמשמעות הצפויה של השינוי היא הפחתה של מעורבות המשתמשים באופן משמעותי, ניתן לצפות שיוצרי תוכן יקבלו פחות חשיפה. משמעות השינוי הנוספת, היא שהמעורבות שכן תתבצע בפוסטים תהיה אותנטית יותר. כלומר, משתמשים לא יעשו לייק לפוסט או יגיבו רק כי יש עליו הרבה לייקים, אלא פשוט כי הם אהבו.
ההשפעה בנוגע לזיהוי טרנדים
ציוצים הפכו להיות מוקד חם לקבלת עדכונים וחדשות בזמן אמת מסלבריטאים, מובילי דעה ויוצרי תוכן. כאשר רואים את מספר הלייקים והתגובות עולה כלפי מעלה, הדבר עוד יותר מחזק את תפיסת המשתמשים שמדובר ב’טרנד’, ואז מתחיל אפקט ויראליות – אנשים מתחילים להגיב על ציוצים, אחרים רואים זאת ומגיבים גם וחוזר חלילה. מעבר לכך, התחושה שמשהו ויראלי גורם לנו לרצות יותר לדבר עליו בחיים האמיתיים, עם החברים שלנו ובמקרים מסוימים – נושאים ויראליים אפילו יגיעו לאולפני החדשות רק בזכות השיח הציבורי עליהם (דוגמה חיה לכך היא הציוצים של אילון מאסק בעצמו שלא פעם עוררו דיון נרחב). לכן, לא ברור מה השינוי שאילון מנסה לעשות כאן. האם מדובר במיתוג מחדש או שמא בניסוי שתוצאותיו עדיין לא ברורות?
אגב, מאסק גם אמר שהוא ינסה להחליף את המונח “לצייץ” (באנגלית: Tweet) במונח אחר, שלא נותן קונוטציה לשם טוויטר – לאור העובדה ששם האפליקציה שונה במסגרת המיתוג החדש.