בהשוואה לתחילת הדרך, לפני כשני עשורים, בשנת 2021 תפסה גוגל לפחות פי 200 אתרי ספאם וכל זאת תודות למערכת מניעת ספאם המבוססת על AI שנקראת SpamBrain.
SpamBrain
בשנת 2018 השיקה גוגל את SpamBrain והיא כל הזמן ממשיכה לשפר את רף הביצועים שלה. בשנת 2021 זוהו כפי שישה יותר אתרי ספאם מהשנה שלפני כן. הדבר הוביל להפחתה משמעותית של פריצות ספאם (ירידה של לפחות 70%) ולירידה של ספאם ג’יבריש בפלטפורמות האחסון (כ-75%).
תכונה בולטת של SpamBrain מתייחסת לעוצמה שלה וליכולת להתפתח ולטפל בסוגי ספאם שונים. גם בגוגל מודעים לכך שבעיית הספאם גדלה כל הזמן הן מבחינת הכמות והן מבחינת התחכום של האתרים השונים. היכולת של SpamBrain בולטת בזיהוי פעולות זדוניות אשר מסתתרות בין מיליארדי דפי האינטרנט. בשנת 2021 היא הצליחה לשמור על כך שיותר מ-99% מהחיפושים היו נקיים מספאם.
הגנה על איכות החיפוש ובטיחות המשתמש
גוגל הצהירה כי היא התקדמה באופן משמעותי בכל הנוגע לספאם אינטרנטי “מסורתי” ובעיקר הצליחה להילחם בקישורי ספאם, הונאות והטרדות אונליין. הקישורים עוזרים לגלות ולדרג תוצאות והייתה התקדמות משמעותית בהגנה על כך. בנוסף, עדכון קישורי ספאם סייע בזיהוי קישורים לא טבעיים ובמניעת השפעתם על איכות תוצאות החיפוש.
הונאות מהוות איום גדול על בטיחות הגולשים ועדכוני האלגוריתמים שהיו בשנת 2020 סייעו להפחית את מקרי ההונאה ב-40%. השיפור אפשר להגן על הגולשים מפני יותר הונאות ויותר סוגי הונאה וכדי לעשות זאת נעשתה הרחבה של SpamBrain לטיפול בהטרדות אונליין.
פחות אפשרויות למניפולציות
מעבר לטיפול בספאם גוגל עובדת קשה כדי להפחית את התוכן הירוד ברשת ואת המניפולציות שנעשות במטרה להצליח להגיע לדירוגים גבוהים בתוצאות החיפוש. היא עושה זאת דרך מאבק בהתנהגויות שמצליחות להימנע מהפרת הנחיות אך בו זמנית מניפולטיביות ופוגעות בחוויית המשתמשים. דוגמה לכך היא שיפור דירוג שאילתות סקירת המוצרים.
גוגל הצהירה כי בכוונתה לוודא שדבר לא יפריע לגולשים למצוא את התוכן השימושי ביותר. היא מזמינה משתמשים אשר מוצאים התנהגויות מניפולטיביות לשלוח על כך משוב באופן ישיר בדף תוצאות החיפוש.