מעניין ב-SERP שלנו בשבוע האחרון. מתברר שהחל מלפני שבוע (ה-14 בספטמבר) גוגל מסירה 50 אחוזים מתוצאות התמונות שנהגו להופיע עד כה בעמוד הראשון של התוצאות. מדובר על אותה שורת תמונות המכונה Image Box. בעוד שלפני כן קופסת התמונות נהגה להופיע ב-24.2 אחוזים מתוצאות העמוד הראשון, מספר זה צנח ל-11.9 אחוזים תוך יום – בין ה-13 ל-14 בספטמבר.
57 אחוזים מהתמונות עברו לעמוד השני של התוצאות או שהוסרו מהתוצאות כליל. ממצא מעניין עוד יותר היה שבשאילתות בהן התקבלו תמונות בעמוד השני, הופיע פאנל ידע (knowledge panel) בעמוד הראשון, מה שהוביל את Rank Ranger לשער שגוגל משתמשת בתמונות שנמצאות בפאנל הידע כחלופה לתמונות שמופיעות בתוצאות העמוד הראשון. בהתאמה, שאילתות בהן התקבלו הן תמונות בעמוד התוצאות הראשון והן פאנל ידע היו כאלה שהתוכן בהן קשור קשר הדוק לתמונות מסוימות.
מה הקשר בין מיקום התמונות ופאנל הידע?
איך נקבע עבור אלו שאילתות יוסטו התמונות לעמוד התוצאות השני? לפני שאגלה את התשובה, הנה ניסוי קטן. אלה התוצאות עבור החיפוש “אנג’לינה ג’ולי”:
עמוד ראשון:
עמוד שני:
אז אנג’לינה היא אחת מאלה שתמונותיהם נדדו לעמוד השני של התוצאות, ופאנל הידע שלהם עדיין מופיע בעמוד הראשון. Rank Ranger מצאו שבתוצאות החיפוש עבור כמה פוליטיקאים אמריקאים עבורם נהגו להופיע בעבר תמונות בעמוד הראשון (בין היתר קולין פאוול וניוט גיגנריץ’), כעת התמונות נעלמו מהעמוד הראשון של התוצאות – אך הן גם לא מופיעות בעמוד השני. לעומת זאת, הופיע עבורם פאנל ידע ובו קולאז’ של תמונות, שכנראה החליפו את התמונות שהופיעו בחיפוש בעבר.
מגמה זאת זהה גם בחיפושים אחרים – כל החיפושים עבורם התקבלו תמונות בעמוד השני, הראו פאנל ידע בעמוד הראשון. משמע, גוגל רואה בתמונות העמוד הראשון ייתור של התמונות בפאנל הידע – ומסירה אותן מטעמי חזרתיות.
חכו, יש עוד: יש חיפושים בהם מתקבלים גם תמונות בעמוד הראשון וגם פאנל ידע (בעמוד הראשון, כמובן). עבור כ-40 אחוזים ממילות המפתח בהן התקבלו תמונות בעמוד הראשון של התוצאות, התקבל גם פאנל ידע. בדרך כלל, היו אלה מילות מפתח בעלות קשר חזק למוצר ספציפי של מותג או לאתר ידוע. למשל, זה מה שקורה כשעושים חיפוש על האמפייר סטייט בילדינג. זה ככל הנראה נובע מכך שהתמונות של המונחים אלה מהוות חלק בלתי נפרד מההבנה והזיהוי שלהם. במקרים כאלה, אגב, פאנל הידע עצמו לא בהכרח יכלול תמונה.
גוגל: אין תגובה
גם בארי שוורץ מ-Search Engine Land דיווח על התופעה של צמצום התמונות בעמוד הראשון, ואף שאל את גוגל על הנושא לפני מספר ימים. מגוגל טרם התקבלה תשובה אך SEJ הבטיחו לעדכן את הפוסט אם ישמעו משהו מגוגל. לעומת הניתוח המעמיק של Rank Ranger, שוורץ תוהה אם לא מדובר אולי בבאג של גוגל, או שמא גוגל באמת החליטה לצמצם במכוון הופעה של תמונות בתוצאות החיפוש.
לסיכום, רק לגוגל הפתרונים לגבי מה שקורה לתמונות בתוצאות החיפוש, אך אנחנו היינו מציעים להמשיך לעקוב ולעשות ניסויים כמו אלה שתוארו לעיל. הולך להיות מעניין.