האמת, אני אינטרסנט בפוסט הזה, אני פשוט רוצה להסיר ממני תשובה שאני חוזר עליה כל שבוע כמעט וכמעט בכל הרצאה.
כמעט כל שבוע אני מקבל טלפון מבלוגר שיש לו תנועה כזו או אחרת והוא רוצה לעשות כסף מהבלוג או האתר שלו.
ולכן השאלה היא, האם ניתן לעשות כסף מאתר / בלוג שיש לו הרבה תנועה (יחסית).
אל תתנו לכותרת הפוסט להטעות אתכם, ניתן לעשות הרבה כסף מסחר של טראפיק ומדיה באופן כללי כפלטפורמה, אבל כדי לענות על איך עושים כסף מטראפיק וממדיה באופן כללי לא מספיק פוסט ולא ניתן להכיל בכלל את הנושא הזה במאמר כי הוא נוגע בכל כך הרבה נושאים כמו רכש, משא ומתן, הבנה, כשרון וכו’ שקשה בכלל לדעת מהיכן מתחילים.
אני בא כאן לדבר על בעלי אתרים ישראלים שיש להם טראפיק כזה או אחר ורוצים לדעת אם אפשר לעשות מהם כסף ואם כן כיצד?
שני מיתוסים שהתנפצו מתקופת הבועה
אני מניח שחלק מקוראי הבלוג הזה בכלל לא היו בביזנס, בשום ביזנס בתקופת הבועה. קראו אז למיזמים ולגיוסי כספים “Funny Money”.
חלק מהיסטריית הבועה היתה בעצם הדופליקציה, אנשים יצאו מדעתם על עצם היכולת להעלות פעם אחת תוכן מסוג מסויים כמו מאמר ללא הצורך בדפוס, הפצה שיווק וכו’ ואנשים קוראים אותו שוב ושוב ובית העסק יוכל לאפשר פרסומות ואנשים יחזרו לקרוא ויקליקו וכך הלאה ולנו מה שישאר זה רק “לספור את הכסף…”.
Yeah right…
היו הרבה מאד התפכחויות מאז ולא ניגע בהם כמובן, אבל בכל זאת דוגמה להתפכחות רלוונטית לנו שהיא “עיוורון הבאנרים”, אנשים פשוט לא רואים באנרים. מתי לאחרונה לחצתם על באנר ב- YNET?
בסוגריים אציין, שדווקא בשנים האחרונות כיוון שמחירי ה- PPC כל כך עולים אז מחפשים אלטרנטיבות טובות לרכש מדיה ודווקא בשנים האחרונות הבאנרים בעיני נותנים הרבה מאד ערך ביחס לכסף.
הסוגריים האלו הם דווקא המשמעותיים, כי למעשה מאזן הכוחות השתנה. היום הכוח הוא אצל המפרסם (שמפרסם פר קליק לא פר חשיפה), בעל האתר אשר מתוגמל לרוב פר קליק, יוצא שהוא מחכה ומחכה ובסוף מגיעים כמה גרושים מקליק וחצי.
הצלחתי, האם אני יכול לפרוש?
לרוב, זה דווקא קורה לחובבנים (במובן הטוב של המילה), הם לא ציפו שיהיה להם כזה טראפיק ודווקא האותנטיות של הדברים, הנאיביות, התום, הם שהביאו טראפיק יפה מאד.
זה קורה לחובבת מתכונים, אשר העלתה בלוג של מתכונים, זה קורה לחובב אופניים אשר העלה בלוג בנושא אופני Custom, זה קורה לחובב שחייה אשר מעלה נושאים וכו’.
וזה כמובן קורה גם למקצוענים בכוונה, הם פותחים אתר, כזה או אחר בכוונה כדי לביא לו טראפיק ולעשות ממנו כסף.
מה זה טראפיק טוב?
לרוב, אתרי תדמית פשוטים כמו קוסמטיקאית מחולון, מביאים אליהם בין 0 ל- 30 אנשים ביום (יוניקים).
אתרים יותר משמעותיים פשוטים, מביאים עד 100 אנשים ביום.
אתרים בוגרים יותר עם ערך “רגיל” לגולש כמו תוכניות אימונים, מאמרים טובים וכו’ מביאים בין 100 ל- 700 יוניקים ביום.
ואתרים בעלי ערך טוב מביאים בין 1000 ל- 10,000 אנשים ביום.
מעל זה אלו אתרי פרימיום כמו זאפ, יד 2, תפוז, דה מרקר וכו’ והם לא נושא השיחה שלנו.
בישראל, והדגש הוא בישראל, טראפיק טוב נחשב מעל 1000 יוניקים ביום, זה לא אומר שתעשו מזה כסף, רק זה טראפיק שניתן בכלל לדבר עליו.
איך צריך להיות בנוי האתר שלי כדי להכיל בכלל פרסומות?
אם אתם הולכים על בלוג, אז כמובן שהוא יהיה בנוי על וורדפרס או כלים אחרים, במקרה הזה יש סטנדרט לגדלים של פרסומות, גריד קלאסי במקרה הזה הוא שני שליש ושליש. את הגדלים שאתם צריכים להשאיר ניתן לראות לפי הסטנדרט של גוגל.
דוגמא קלאסית ניתן לראות ב- TechCrunch:
אני מוכן, איך עושים כסף מפרסום?
נדגיש, “כסף מפרסום” מבאנרים, כי בסוף הפוסט אביא גם דוגמאות לכסף לא מבאנרים שאולי הוא יותר טוב.
אם יש לך טראפיק מסויים, אתה יכול למכור אותו כך:
Google Adsense
- יתרונות: הכי פשוט, הם מביאים את המפרסמים, הם עושים אופטימיזציה לשטח הפרסום, הם דואגים להביא לך את הכסף נקי ללא שוטף + אינסוף, אין כאב ראש, Setup חד פעמי וזהו.
- חסרונות: מעט מדי כסף, גוגל עדיין לא מספיק ממוקדים לשים תשומת לב לכל בלוג קטן.
מכירה ל”שחקן מדיה”
ניתן למכור את כל שטחי הפרסום שלך לרוכש מדיה, לדוגמא סקינדו והוא יעשה את האופטימיזציה משלו.
- יתרונות: הוא יותר ממוקד, מכיר אישית את המפרסמים ובאופן עקרוני יש לו מסוגלות לתפור חליפה יותר אופטימלית לאתר שלנו.
- חסרונות: אין לו קהל מפרסמים כמו שיש לגוגל, כך שאם יש לי בלוג על ביטוי סופר עמוק כמו “טיפולי שיניים לכלבים” אני לא מניח שיש לו מפרסמים ואז גוגל כנראה יעשו עבודה טובה יותר.
הפוסט הזה הוא בדגש לישראל כי אם תגגלו “Sell Traffic” תמצאו הרבה מאד שחקנים, הבעיה שהם לא מסוגלים לתת לנו בישראל את המפרסמים שאנו רוצים, לאתרים בחו”ל השיחה אחרת לגמרי כך גם לגבי היכולת שלהם להביא טראפיק.
מכירה עצמאית
לגשת למפרסם מפרסם באופן עצמאי ולמכור לו באנרים במחיר חודשי.
- יתרונות: רוב הסיכויים שתעשו יותר כסף מאדסנס.
- חסרונות: אם זה לא הדיי ג’וב שלכם, אתם לא רוצים בשום פנים ואופן לעשות זאת, זה משרה מלאה ולא מצדיקה את המשאבים מתחת ל- 10,000 יוניקים ביום (בהמשך הסבר).
שמעתי שהכי טוב למכור לידים, יש לי אתר ממוקד, שווה לי?
ממש לא. ההתעסקות עם לידים ועם בתי עסק בישראל… בוא נגיד שמי שלא עשה את זה לא יבין. אתם ממש לא רוצים. לכאורה “על האקסל” זה הדבר הרווחי ביותר שיש, מה שכן אתם תראו שזה פותח פתח לדיונים, האם הליד הזה איכותי, האם הליד הזה הוא ממוחזר, האם הליד הזה הוא כך או אחרת.
שורה תחתונה – בלבול שכל שאתר קטן (גם גדול) ממש לא רוצה להיכנס אליו.
אם אתם רוצים להיכנס למקום הזה, רק דרך רשת כמו וויסל, קליקאון, סקינדו וכו’ שההתמחות שלהם בסופו של יום הוא זה – לקחת מכם את הכאב ראש מול הלקוח.
אופציה טובה נוספת היא להשכיר את האתר שלך לשחקן אחר, אתה תמשיך לתחזק אותו וכל הלידים יזרמו למישהו אחר במחיר חודשי ללא כאב ראש וללא התעסקות.
יאללה, אז כמה כסף עושים? יש לי 1000 יוניקים ביום!
תחזיקו חזק, ואני ממש מתנצל לבאס, אבל גרושים, ממש כלום. בקושי משתלם.
כשאני מתכוון לגרושים, זה אומר בשורה התחתונה שאתם לא יכולים לפרוש מהעבודה הסדירה שלכם לטובת תחזוקה מלאה של הבלוג.
כמה ממש תכל’ס?
אז כמובן שזה מאד מאד משתנה, אבל אחשוף פרטים שאני יכול לחשוף:
הנה באנרים שאני מפרסם ומשלם יחסית הרבה לקליק (שני ש”ח בערך), שימו לב לצד השני, מתוך 72,000! חשיפות רק 49 קליקים.
כך שאתר שיש לו 1000 גולשים ייחודיים, והם גולשים נניח בשלושה ארבעה דפים ונניח שיש 5 פרסומות בדף.
אז זה 4000 דפים כפול 5 פרסומות = 20,000 כפול 30 יום זה 600,000 חשיפות.
לפי הנתונים מטה, אתר כזה יעשה בחודש בערך $160 ~ $200
(לחצו על התמונה להגדלה)
קחו עוד דוגמא חיה…
בלוג של מעצבת מאד מצליחה בשם Swiss Miss, אשר יש לה 40,000 מנויים ב- RSS (זה המון) ועוד מיליון ורבע חשיפות בחודש! מציעה כמעט אין סוף בשביל $750 לפרסום, נניח שיש לה שניים כאלו בחודש אז אנחנו מדברים על בלוג מעולה, חשיפה מטורפת, והיא לא יכולה לעזוב הכל ולהתמסר לו כי אין פה ממש כסף.
עידו, שחרר אותי מהבולשיט והתחשיבים, תן לי כלל אצבע
בחשבון גס, ממש בגס וקחו את הכל בערבון מוגבל, אני אומר לאנשים שכל יוניק ביום הוא ש”ח בחודש. נניח שיש לי 1000 יוניקים ביום, זה 1000 ש”ח בחודש וכך הלאה.
מה אכפת לי אם יש לי בכל מקרה כבר אתר קיים רגיל כמו עו”ד ואני רוצה לשים בו פרסומות של גוגל ולעשות גם “כסף מהצד”
בשום פנים ואופן!
כל המהות של אתרי תדמית זה להביא לידים ועליהם משלמים הרבה מאד כסף ועסוקים מבוקר עד ערב כדי לעשות להם אופטימיזציה, סדרי גודל הם משהו כמו 100 ש”ח לליד לפי חלוקה (גסה ביותר) של בערך 3 ש”ח לקליק ויחס המרה של 3%.
אז מה בעצם עושים אותם אתרים? הם משלמים לחברה שתביא להם טראפיק ומצד שני מסיטים את הטראפיק למקומות אחרים. במילים אחרות. גוגל עושה עליהם כסף בכסף שלהם. לוקחת מהם מכיס אחד הרבה כסף ומחזירה לכיס השני מעט מאד. והכל בהסכמה ורצון! מטורף.
עזוב בלוג או אתר, אקים אינדקס בנושא נישתי ואגבה מכל בית עסק 150 ש”ח לחודש!
כדי לענות על זה, צריך לזכור שני פרמטרים:
- האחד, זה תחום שעומד למות, לא היום אבל בעתיד הקרוב. למה? כי גוגל לא רוצים “עוד אינדקס עסקים”, אם לא תתנו ערך מוסף ותספקו רק מיניסייט לעסק, גוגל אולי יסרקו את זה אבל עם ערכים נמוכים מאד. אינדקסים נישתיים חזקים כמו חוגל, תותי וכו’ מביאים היום ערך מוסף שאין לדפי זהב וגם אם הם לא יביאו בהמשך הדרך ביקורות בדגש על הקהילה עתידם לוט בערפל. מי שרוצה לראות דוגמא טובה, מוזמן לקפוץ ל YELP.
- הדבר השני שצריך לזכור הוא שאינדקס מצריך התעסקות בהבאת מפרסמים, ממש משרה מלאה ועד שהיא תצדיק את עצמה…. הרבה זמן אם בכלל.
שורה תחתונה, אם אין לך מה להגיד או ערך מוסף על הקיים היום, תרדו מזה. לא תעשו מזה כסף.
בכל זאת יש לי טראפיק ואני רוצה לעשות ממנו מקסימום כסף, מה האופציות?
סוג ראשון של אנשים, זה הסוג שזה לא העבודה שלהם ולכן צריכים פתרונות של “Setup” חד פעמי והבלוג יעבוד בשבילו.
- פרסום: כאמור למעלה, לתת שטחי פרסום, אם היה לי אתר חזק הייתי מוכר את כל שטחי הפרסום שלו לשחקן מדיה או לגוגל.
- הסטת טראפיק: ניתן למכור את הטראפיק שלך לאתרים אחרים בסוף הפוסטים שלך עם כלים כמו Outbrain (כלי נהדר) וכלים דומים לו.
- פוסטים ממוסחרים: תחום אשר מתקיים באופן מסורתי בעיתונים, כמו שאתם רואים בסוף “הכותב היה אורח של מפעל BMW בחו”ל”, מה זה אומר, זה אומר שמישהו שילם לו הרבה כסף ולעיתון כדי שזה יכתוב ביקורת “אובייקטיבית” על המפעל אחרי שריפדו לו ושימנו לו את הצורה.
- ביקורות על מוצרים: ביקורת באופן אמיתי תו”כ הפנייה לרכישה עם אפיליאציה. ניתן לראות דוגמא אישית שלי בשקיפות מלאה.
- תרומות: כן, לבקש תרומות, אם האתר שלך כזה מעולה תתפלאו לשמוע שיש תורמים. כפתור קטן של פייפל ביחד עם מסגרת עם טקסט ממיר סוגרים את העבודה.
- פלטפורמת “דרושים”: בדיוק כמו מדור הדרושים בבלוג הזה. מצד אחד אתה לא מזנה את עצמך ומצד שני מביא ערך מוסף.
- רשימות תפוצה: אני ממליץ מאד, אבל לא כמו שאתם בטח מקבלים מכל מיני גורואים שם בחוץ, אני מדבר על רשימות שעושים מהם באמת כסף עם באמת ערך ולא נוכל להיכנס לזה כרגע. בגדול, לא משנה מה, רשימות תפוצה וקהל שבוי שלך שווים הרבה כסף לא משנה איך הופכים את הנושא הזה ואיך מממשים אותו.
סוג שני של אנשים – אלו המוכנים להזיע ממש:
- אירועים הקשורים לתחום: אני תמיד אוהב לתת לדוגמא את שוונג שהוא אתר ספורט אשר יש לו טראפיק איכותי, אבל הוא מינף את האתר שלו להרשמות לאירועי ספורט, לסליקה, לרשימות תפוצה, לאירועי ספורט ממותגים ועוד.
- הרצאות: מנף את הבלוג שלך להרצאות ומיתוג עצמי.
- כנסים: מינוף בלוג\קהילה לצורך כנסים מקצועיים. קלאסי.
- מוצרים דיגיטליים: eBook וכו’ מידע דיגיטלי, סוג נוסף של ערך מוסף אם הקהל מאד אוהב אותך. תחום מורכב מאד שקשה מאד לעשות ממנו כסף אבל אפשרי.
המלצה חד משמעית – תמיד תהיו שקופים, בחיים אל תעשו מניפולציה, אם הפוסט ממומן, תרשמו זאת, אם אתה אפיליאט של מוצר תציין זאת. הדבר הכי יקר לכם בכל הערוץ הזה הוא הגולשים שלכם.
שורה תחתונה
תכל’ס, למי שיש בישראל עד 3000 אנשים ביום, שלא יעזוב את העבודה שלו ויבחר באופציה של Setup חד פעמי ולתת לבלוג לעבוד בשבילך וכמובן לנסות ולהביא לו מקסימום טראפיק אפשרי כדי לקפוץ למדרגה הבאה.
למי שיש מעל 10,000 אנשים ביום. מצדיק פתיחת עסק ומיקוד בדבר הזה בלבד + מינוף האתר לכסף נוסף.
למי שיש תוספות למוניטיזציה, תוספות בכלל, מוזמן לרשום כאן למטה בתגובות.
בהצלחה!