החל מהיום בבוקר, התחלנו לשים לב לתוצאות חיפוש חברתיות גם בגוגל ישראל:
כזכור, החיפוש החברתי נותן עדיפות לתוצאות ששותפו על ידי אנשי קשר מהמעגל החברתי של הגולש ב– Buzz / Gmail, טוויטר וגוגל רידר. אם אחד מאנשי הקשר שלי ביצע שיתוף של עמוד מסוים, אני לא רק אראה את התמונה שלו ליד תוצאת החיפוש, אלא תוצאת החיפוש הזו תוכל לקבל עדיפות בתוצאות, גם כאשר מדובר במילים מאוד תחרותיות (אם כי במקרים מאוד נדירים היא תופיע באחד המקומות הראשונים). כאשר עוברים עם העכבר על התמונה של איש הקשר, אפשר לדעת כיצד אנחנו מחוברים איתו.
חשוב לדעת שלמרות שבארץ יש לפייסבוק עדיפות מכרעת בתחום הרשתות החברתיות, החיפוש החברתי עדיין לא מתממשק איתה בצורה מאוד חזקה אם בכלל. גוגל מאפשרת להוסיף לפרופיל האישי בגוגל (או לבאזז) רק חשבונות טוויטר, רידר, פליקר ופיקאסה. פייסבוק בינתיים בחוץ.
היכולת לדעת מי החברים שלנו בפייסבוק וגם מתי אחד מהם שיתף עמוד מסוים דרכה היא מוגבלת, אך קיימת במקרים מסוימים:
אפקט נוסף של החיפוש החברתי הוא הצגה של טוויטים (ציוצים) כתוצאת חיפוש נפרדת:
אגב, כל ארבעת התוצאות המיוחדות האלו מופיעות אצלי באותה השאילתה בעמוד הראשון כשאני מחפש askpavel. בדוגמה הזו אין לתצוגה הזו הרבה כוח כי אני יודע מה אני מחפש, אבל שימו לב מה קורה כשאני מחפש “עמודי נחיתה”, זה מה שאני רואה בתוצאה השלישית:
לעומת זאת, בחיפוש מחוץ לחשבון, העמוד הזה מופיע רק במקום תשע… כן, הבדל של שישה מקומות.
שתי הערות נוספות:
- עמוד מסוים ששותף דרך המעגל החברתי וגם באמצעות כפתור גוגל +1 – לא יציג את שניהם בו זמנית.
- החיפוש החברתי עובד רק כשאתם מחוברים לחשבון שלכם.
כמו שבוודאי הבנתם, לעובדה שרובינו מחוברים רוב הזמן הן לחשבון גוגל שלנו והן לחשבון Gmail יש מעתה השפעה עצומה על תוצאות מותאמות אישית. הסיבה היא שכברירת מחדל, כמעט כל בנאדם ששלח לנו אי פעם הודעה אחת או שתיים נכלל ברשימה הזו. אם קיבלתם הודעות ספאם מציקות למיניהם, יכול להיות שתגלו שאתם צריכים לחסום את אנשי הקשר.
אני מאמין שנמשיך לראות את ההשפעה החזקה של החיפוש החברתי על סצנת קידום האתרים המקומית בעתיד הקרוב, בדיוק כמו שהתחלנו לראות המון בלוגים ואתרים שמטמיעים את כפתור +1 בשבוע האחרון. למשל, בהחלט ייתכן שנראה יותר אתרים שיאפשרו שיתוף בטוויטר והרבה יותר עמודי פרופיל בגוגל עם קישורים לאתרים חיצונים, שני כלים שבארץ הם כרגע פחות פופולאריים.
הבלטה בתוצאות = יותר הקלקות ?
אי אפשר להתעלם מהעובדה שתמונות קטנות של חברים (או כל תמונה בולטת) עשויות להשפיע על החלטה שלנו האם להקליק על התוצאה או לא. כל אלמנט שמבליט את תוצאה בצורה כלשהי נלקח בחשבון ועשוי להיות הגורם שמשפיע על ההחלטה להקליק (שלא במודע אפילו). איך לדעתכם החיפוש החברתי ישפיע על ייחס ההקלקות (CTR)?