לפני כמה דקות עלה לאוויר האתר החדש של SEOmoz – המותג המזוהה ביותר בעולם עם SEO שכולנו גדלנו עליו (מי לא התחיל מהבלוג שלהם כשרק נכנס לעולם קידום האתרים?…). כתובת האתר החדש היא Moz ובפוסט הבא אני הולך לפרט קצת על המיתוג החדש, מה הוביל למהלך, כמה מסכים פנימיים שראנד פישקין שלח לי וגם לנתח איך הם עשו את המעבר מבחינת SEO. בכל זאת, לעבור לדומיין חדש אחרי שמגיעים לדירוגים שהם הגיעו זה לא דבר של מה בכך ומעניין לראות את ההשלכות על הדירוגים (אם בכלל).
למרות שאולי זה נראה כך, ראנד לא שילם לי על הפוסט הזה 🙂
פשוט אני מאמין שאפשר ללמוד מכל המהלך הזה הרבה מאד דברים על מיתוג, מיגרציה לדומיין חדש וגם להכיר על הדרך את הפילוסופיה העסקית\ארגונית שמאד משקיעים בה ב-Moz.
כפי שאתם רואים אין יותר SEO בשם של החברה – מדוע?
אני חושב שהמהלך הזה התחיל להתבשל במוחו של ראנד אי שם לפני שנתיים בערך, החל מהיום שבו גוגל השקיעו בהאבספוט – זוכרים את הפוסט הזה? זו כמובן פרשנות אישית שלי נטו, אין לי מושג.
למעשה מה שפקח את עיניו זה העולם החדש הזה שהאבספוט ניכסו לעצמם – Inbound Marketing (מייסד החברה, בראיין האליגן, ציין את המונח לראשונה בשנת 2005) וזה מאד קרץ לו כי הוא הבין שזה העתיד. ראנד הבין שככל שהאינטרנט מתפתח, כך נוצרים ערוצי תוכן חדשים וכתוצאה מכך ערוצי השיווק עושים טרנספורמציה. אני לא חושב שה-SEO ימות כל עוד אנשים יחפשו מידע, אך ללא ספק אפשר לראות ש-SEO כבר לא תמיד החלק הגדול ביותר בעוגת הטראפיק. לכן כדי להישאר בתודעה, ראנד היה זקוק להרחבת העסק והצעת פתרונות בערוצי שיווק נוספים.
מי שעוקב מקרוב אחרי הפעילות של החברה, בוודאי שם לב ש-SEO זה מזמן לא הנושא היחיד שבו התכנים שלהם עוסקים. דווקא להיפך, אולי רוב התוכן כיום סובב כל מטריית ה-Inbound Marketing. אך הבעיה היא ש-SEOmoz מאז ומעולם זוהה דווקא עם SEO בגלל שהמילה הזו מופיעה בשם הדומיין וזה מה שהגביל אותם בחדירה לשוק.
אם נסתכל על השנתיים האחרונות, אפשר לראות ש-SEOmoz עשו מספר מהלכי הכנה לכל המהלך המטורף הזה:
- רכשו את חברת FollowerWonk – אחת מהחברות המובילות לניתוח מידע בטוויטר (סוג של גוגל אנליטיקס לכל מה שקורה בטוויטר)
- הקימו את Inbound.org – קהילה גדולה של משווקים באינטרנט בה משתפים תוכן וכלים מעולם ה-Inbound Marketing (כל אחד יכול להירשם ולקחת חלק).
- הקימו את MozCast – אתר לחיזויי מזג אוויר בתוצאות החיפוש (יעני אם היה עדכון אלגוריתם….).
- רכשו את חברת GetListed – חברה שמתמחה בוורטיקל ה- Local Search.
- הוספת סיגנלים חברתיים במוצר הדגל – הטמיעו במערכת ה-PRO שלהם מטריקות חברתיות (כמה משתפים את התוכן של האתר ברשתות חברתיות וכו’).
- כתיבת בלוג נוסף על דומיין נפרד – ראנד פתאום התחיל לכתוב בלוג בכתובת Moz.com/rand.
- גיוס עצום של כסף – וכמובן המהלך הגדול מכולם – גיוס של 18 מליון דולר (המממ….מעניין למה).
בתור מי שעוקב מקרוב אחרי התעשייה, כל המהלכים הללו נראו לי מאד משונים ומסתבר שלא רק לי (תראו למשל את הדיון הזה מלפני כמה חודשים שבו אפשר לראות את כל התהיות לגבי המהלכים האחרונים שלהם).
אגב, כל הסיבות הללו הובילו אותי להקים בזמנו את סרבולה – חברה שעוסקת במתן שירותי בתחום ה-Inbound Marketing למשווקים באינטרנט (לכל מי ששאל אותי מדוע לא הקמתי חברת SEO…).
הכירו את Moz Analytics – מוצר הדגל החדש של החברה
בטייטל של עמוד הבית כתוב Software and community for better marketing והשאלה הנשאלת היא: מהו אותו Software?
אז מסתבר שכל המערכת שלהם שודרגה והותאמה למיתוג החדש – מערכת אחת שבה אפשר לנתח ולנהל את כל פעילות השיווק באינטרנט – Moz Analytics.
בגדול אפשר לסכם אותו בנקודות הבאות:
- כל המידע במקום אחד – תוכן, קישורים, מדיה חברתית, מותג, SEO.
- הצגה ויזואלית יפה של המידע הזה לאורך זמן – גרפים, תרשימים וכל הדברים היפים ש-SEOmoz יודעים לעשות (אין, קשה להפסיק להשתמש בשם SEOmoz :)).
- מחקר מתחרים – האם התוכן של המתחרים מצליח במדיה החברתית, כמה קישורים וכו’.
- המלצות לדברים שיש לעשות על סמך המידע (לדעתי זה הנקודה החזקה ביותר).
ריכזתי כאן בשבילכם כמה מסכים פנימיים שראנד פישקין שלח לי בשביל הפוסט (לחצו על התמונות להגדלה):
“מבט על”
תחרות לפי ערוצים
אזכורים ברשתות חברתיות
טראפיק אורגני לעמודים
כרגע צריך להירשם כדי לקבל הזמנה למערכת, אפשר לעשות זאת מתוך מרכז עמוד הבית.
ומה לגבי השלכות ה-SEO של המעבר?
בדיוק העליתי את השאלה הזו לפני חודש בקהילה שלנו בגוגל+ ועדיין אין לי תשובה ברורה כיצד השינוי ישפיע על הדירוגים שלהם.
בואו נבחן את כל מה שנעשה מאחורי הקלעים כחלק מהמעבר לדומיין החדש.
דברים שנשמרו:
- Link Juice נשמר במלואו (או שלא?) – הגדרת הפניות 301 מכל העמודים בדומיין הישן לדומיין החדש, ניסיתי להיכנס לכל מני עמודים שכוחי אל ותמיד זה העביר אותי לאותו עמוד בדומיין החדש. בתור דומיין עם עשרות אלפי עמודים מאונדקסים בטח זה היה אתגר גדול להגדיר את ההפניות. השאלה היא האם Link Juice עובר במלואו בהפניה 301? יש האומרים שכן ויש שלא, נוכל רק לשער אם נראה שהדומיין לא ירד במיקומים.
- התוכן נשמר חלקית – התוכן של העמודים בדומיין הקודם הועתק במדוייק לעמודים החדשים בדומיין moz.com, היו מספר עמודים שהשתנו כמו עמוד הבית בו כמות התוכן הצטמצם.
- סיגנלים חברתיים נשמרו במלואם – אם תשימו לב, כל המדדים החברתיים של הפוסטים (לייקים, טוויטים, הצבעות ואפילו תגובות הגולשים) הועברו לדומיין החדש בשלמותם.
- היררכייה, מבנה וניווט נשמרו חלקית – למרות שהתווספו עמודים חדשים, המבנה המקורי נשמר במלואו למעט כמה שינויים קטנים. אפילו מבנה ה-URLים נשמר (כולל דרגות העומק).
- נכסי מדיה חברתית נשמרו במלואם – מספר העוקבים בחשבון הטוויטר + פייסבוק החדש נשאר זהה ומתבצעת הפניה מהחשבון הישן לחדש (אין לי מושג איך אפשר לעשות זאת, אבל בטח זה כבר עניין של קשרים).
דברים שהשתנו:
- שם דומיין – הפך להיות קצר יותר, המילה SEO הושמטה ממנו (מעניין לראות האם זה ישפיע לרעה על דירוגי העמודים על ביטויים שמכילים את המילה SEO).
- וותק דומיין – הדומיין seomoz רשום משנת 2004 ואילו moz משנת 1998 (!), דווקא כאן זה מאד לטובתם.
- סיומת – החדש com והישן org – האם זה יכול להשפיע לרעה? יש הרבה דיבורים על כך שסיומת org תמיד נחשבה לסמכותית יותר, אבל מי יודע אם זה תקף היום.
מה דעתכם על המהלך?
מה אתם חושבים על האתר החדש של Moz? איך לדעתכם המעבר הולך להשפיע על דירוגי האתר? האם בעצם moz הפכו למתחרים ישירים של אחת מחברות ה-Inbound Marketing הגדולות בעולם – האבספוט?
למי שרוצה להתעמק קצת יותר, מוזמן לקרוא את הפוסט שראנד פרסם לפני כמה דקות באתר moz.