מחקר חדש של GroupM ו-comscore* מצא כי למרות שמרבית הרכישות המתבצעות ברשת מתחילות בחיפוש דרך מנועי חיפוש, הרי שלא פחות מ-60% מן המחפשים נעזרים גם במדיה חברתית במסגרת התהליך ואף לאחר הרכישה עצמה. בהגדרה של מדיה חברתית נכללו בלוגים, ביקורות גולשים (צרכנים), יוטיוב, טוויטר ופייסבוק.
המחקר מצא כי בתהליכי רכישה בהם מעורבים גם מנועי חיפוש וגם מדיה חברתית, יחס ההקלקה (CTR) גבוה ב-94% מאשר תהליכים בהם מעורב חיפוש בלבד. מנועי החיפוש בדרך כלל משמשים לבירור מחירים ומקומות רכישה בעוד המדיה החברתית משמשת לקריאת חוות דעת.
ממצא מעניין נוסף של המחקר הוא כי רק 24% מן הגולשים מתחילים את החיפוש באתר הרשמי של החברה ו – 18% במדיה חברתית. כ – 46% מן הגולשים הנעזרים בעיקר במדיה חברתית, מבצעים גם פעולת חיפוש משלימה על מנת לקבל מידע נוסף.
השימוש במדיה החברתית מתחלק בין קריאת חוות דעת (30%), גלישה ברשתות חברתיות (17%, הכוונה כנראה בעיקר לפייסבוק), שיתוף וידאו (14%) ושימוש בטוויטר (9%). בלוגים אחראים ל – 16% וברוב המקרים מדובר בכאלו המתמחים בקטגוריה מסוימת.
לאחר הרכישה, 64% מן הגולשים ממשיכים לעקוב אחרי המותג ברשת ו – 74% משתמשים בעמוד החברה בפייסבוק (הכוונה כנראה מתוך 64%).
“המפסידה” הגדולה של המחקר היא ללא ספק טוויטר. אפשר אולי להסיק מכך שמרבית הצרכנים לא מתייחסים אל טוויטר כאל מנוע חיפוש למרות עדכניות התוצאות, או שמיעוט קטן מאוד של הצרכנים מעדיף לקנות מוצרים שרק הושקו ברשת. כלומר, רובם מעדיף לרכוש מוצרים שכבר קיימים תקופה מסוימת בשוק וניתן למצוא עליהם ביקורות מרובות. כמו כן, ביקורות טקסט כנראה עדיין נתפסות כאינפורמטיביות יותר מביקורות וידאו.
בכל מקרה, נראה שלפחות בתחום הצרכנות, מנועי החיפוש והמדיה החברתית הם לא בהכרח מתחרים ישירים אחד של השני, אלא משלימים זה את זה לטובתם של הצרכנים.