גוגל מאיימת לנטוש את אוסטרליה
לפני מספר ימים חתמה גוגל על הסכם בצרפת, בו היא מתחייבת לשלם ליצרני חדשות על שימוש בתוכן. בעקבות המהלך הזה, יש לשער – גם יצרני חדשות באוסטרליה דרשו הסכם דומה; אלא שהפעם גוגל הגיבה בצורה אחרת: החברה מאיימת להסיר את מנוע החיפוש שלה.
מדוע לחתום על הסכם עם מדינה אחת אבל לאיים על מדינה אחרת, באותו עניין בדיוק? 19 מיליון בני אדם באוסטרליה משתמשים בגוגל מדי יום, והשוק שם נחשב קטן יחסית עבור ענקית החיפוש. זאת לעומת השוק באירופה ובארצות הברית, שם גוגל כנראה מפחדת לאבד אחיזה ולכן לא יכולה לנקוט באיומים משמעותיים מדי.
כמובן שזה לא לגמרי מדויק. כבר ב-2014 חסמה גוגל את אתרי החדשות בספרד, ולפני כשנתיים סירבה לשלם ליצרני החדשות בצרפת (סירוב שהתפוצץ לה בפנים לפני מספר ימים, כפי שראינו). דברים דומים קרו גם עם חדשות תוצרת גרמניה, שם גוגל קיצצה את הסניפטים המוצגים בתוצאות החיפוש כדי לא לעבור על חוקי זכויות היוצרים שהונחתו עליה.
כרגע עדיין לא ברור מה יקרה. כל אחד מהצדדים עושה שרירים, ולא ניתן לדעת לאן יוביל המאבק החדש-ישן הזה. מצד אחד גוגל לא יכולה להרשות לעצמה להיכנע לכל תכתיב שכזה; מצד שני – בהיותה כמעט מונופול בתחום החיפוש – ייתכן שהיא תיאלץ להתכופף בשלב כלשהו, כפי שקרה בצרפת.
יותר שקיפות ושליטה למשתמשי פייסבוק
החל מ-2018, משתמשי פייסבוק יכולים לראות את המידע הנאסף עליהם בשתי רמות עיקריות – המידע שלך ומידע אודותיך. כעת שדרגה פייסבוק את ממשק הצפייה והניהול של הנתונים האישיים, וחילקה אותו ל-8 תחומים עיקריים:
- Your Activity Across Facebook
- Friends and Followers
- Preferences
- Personal Information
- Logged Information
- Ads Information
- Apps and Websites Off of Facebook
- Security and Login Information
כל אחת מהקטגוריות הללו תתפצל לתת קטגוריות נוספות, ותאפשר למשתמשים הרבה יותר שליטה ובקרה על המתרחש בחשבון. כמו כן נוספה תיבת חיפוש במטרה למצוא דברים ספציפיים מבלי להסתבך במורד הקטגוריות.
מצד שני – המפרסמים בפייסבוק ממשיכים לסבול מהשבתת חשבונות אוטומטית וללא הסברים.
בקיץ הקרוב: לא יתאפשר פרסום ממוקד-ג’ימייל
החל מה-1 ליולי 2021 לא ניתן יהיה ליצור מסעות פרסום לג’ימייל בלבד, וכל האופרציה הקשורה לכך תעבור לגוגל דיסקברי. השינוי הוכרז באמצעות מיילים שנשלחו למפרסמים בעלי קמפיינים ייעודיים לג’ימייל, וכן באמצעות הודעה באתר התמיכה של גוגל אדס.
לאחר המעבר, יהיה על המפרסמים לשים לב למספר שינויים – שלושה מהם קשורים לתקציב, להצעת המחיר לקליק וכן לאפשרויות הטרגוט. כמו כן יש לשים לב לשינויים בצורת הדיווח וכן בחיובים עבור הפרסום. לדוגמה, מומלץ שהתקציב לקמפיינים של דיסקברי יהיה גבוה יותר מאשר בקמפיינים הנוכחיים בג’ימייל; זאת כדי לפצות על התוספת החדשה לטווח ההגעה של דיסקברי. התקציב ישמש לכל רוחב הקמפיינים של רשת דיסקברי, ולא ניתן יהיה לפצל אותו לג’ימייל בלבד.
דוגמה נוספת – הטרגוט במודעות ג’ימייל דומה לזה של דיסקברי, אבל עם הבדל אחד משמעותי: לא ניתן יהיה לטרגט לפי מילות מפתח. לפיכך ההמלצה היא ליצור קהלים מותאמים אישית מתוך כל מילות המפתח הכי ממירות שהיו לכם בקמפיינים של ג’ימייל, ולהעביר אותם לקמפיין דיסקברי.
גוגל מתעלם מקישורים בתוך אלמנט “כפתור”
בשיחה שנערכה לאחרונה עם אנליסט גוגל, ג’ון מולר, הובהר כי קישורים המוצבים בתוך אלמנט כפתור – אינם תקפים. גוגלבוט לא מקליק עליהם ולא עובר דרכם לאתרי המטרה, כך שבעצם אין להם כל השפעה. בהקשר זה ניתן לומר שהם מהווים סוג של קישורי no follow.
מולר ממליץ להימנע מלהציב קישורים בתוך אלמנט כפתור (), ובמקום זאת להשתמש בקישור HTML רגיל. אם רוצים עיצוב של כפתור, מומלץ לעשות זאת באמצעות CSS. אלמנט הכפתור מחביא את הקישור מעיניו של גוגלבולט, ולמעשה יכול לשמש לצורכי PR Sculpting – שיטה עתיקת יומין שקובעת לאילו אתרים יזרום מיץ הקישורים שלנו.
ידיעות בקטנה
- מנוע החיפוש דאק דאק גו הגיע לשיא חדש של 100 מיליון חיפושים ביום, וכעת נמצא במקום השני ברשימת מנועי החיפוש המובילים בארה”ב (גוגל מקום ראשון, יאהו מקום שלישי ובינג מקום רביעי).
- משתמשי לינקדאין יכולים כעת לקבוע את דרגת הפרטיות של כל פוסט בנפרד – מי יכול לראות את הפוסט, מי יכול להגיב וכן הלאה.
- דוח תובנות חדש בגוגל לעסק שלי מציג את הנתונים בצורה חדשה ומרעננת, כולל הודעות, שיחות טלפון, חיפושים ועוד. חלק מהמידע יעודכן בתדירות גבוהה יותר, חלק יקבל תוספות וחלק יישאר ללא שינוי. הידיעה באתר התמיכה >