[box type=”note”]אז מה היה לנו השבוע? בכל סופ”ש נביא כאן את רשימת הפוסטים המעניינים ביותר שמצאנו בבלוגספירה המקומית והעולמית בנושא קידום אתרים, שיווק באינטרנט ומדיה חברתית. כך תוכלו להיחשף למידע מעניין נוסף שאנחנו לא מספיקים לסקר כאן במהלך השבוע. [/box]
עדכון נוסף לאלגוריתם הליבה של גוגל
לפוסט המקורי ב-Search Engine Land
גוגל אישרה עדכון נוסף לאלגוריתם הליבה שלה שאינו קשור לעדכון פנדה שאמור לקרות בשבועות הקרובים. בנוסף לכך, גוגל מסרה שעדכונים כאלו צפויים גם בהמשך בשל ההתפתחויות האחרונות בגזרת הווב. מעבר לכך גוגל לא הייתה מוכנה לחשוף במה קשור השינוי וגרי אליאס חזר על האמירה השחוקה ש-“גוגל מבצעת מאות שינויים בכל שנה”…
בכל אופן, התנודות בכלי המדידה האוטומטים כמו Mozcast קשורות כנראה לחילופים רבים בחמשת התוצאות המובילות ואולי גם לכך שויקיפדיה, שמובילה חלק גדול מתוצאות החיפוש עברה לפורמט מאובטח של HTTPS (מה שהוביל להכחשה מצד גוגל שמדובר בעדכון לאלגוריתם ה-HTTPS שלה).
@dr_pete can’t comment more on this though, we make hundreds of changes every year, you know the rest
— Gary Illyes (@methode) June 18, 2015
עדכון גדול ל-Google Trends
לפוסט המקורי בבלוג הרשמי של גוגל
גוגל הכריזה על עדכון גדול לשירות Google Trends שכמעט ולא שמענו עליו מאז 2012: העדכון כולל שליפה טובה יותר של מידע בזמן אמת, יותר ידיעות בדף הבית, כיסוי טוב יותר ומקום חדש להתעדכן בו בחדשות בשם “מעבדת החדשות”.
מידע בזמן אמת
בזמן אירועים חשובים או יוצאי דופן, יהיה אפשר לגלות מה אנשים מחפשים ברגע זה ממש בהסתמך על יותר ממאה מיליון חיפושים שמתבצעים בגוגל מדי חודש. בנוסף, אפשר לבחור כל תקופת זמן במהלך השבוע או החודש האחרון ואזורים גיאוגרפים שונים.
דף בית מבוסס ידיעות (“סיפורים”)
מעתה ניתן לראות בדף הבית של טרנדס את הסיפורים החמים ביותר לפי נושאים בתצוגה גרפית מיוחדת, כולל פילוח לפי 28 מדינות שונות (לא כולל ישראל כרגע…).
הגדלת הכיסוי לתובנות עמוקות יותר
הגדלת הכיסוי מאפשרת לראות יותר מידע על נושאים נישתיים באזורים גיאוגרפים מצומצמים יותר. לדוגמה, ניתן לראות את החיפושים אחרי כתב הזכויות “מגנה כרטה” שהרבה אנשים חיפשו לאחר שגוגל ציינו 800 שנה להענקתו בדודל שלהם השבוע.
מאגר המידע של גוגל טרנדס
מדובר במאגר מידע ידני שנבנה על ידי צוות ה-News Lab של גוגל וניתן למצוא אותו ב-Github. עבור כל פריט מידע ניתן להוריד קובץ CSV עם הנתונים אודותיו. למשל, אילו שחקני NBA היו המחופשים ביותר בזמן גמר אליפות ה-NBA.
בקטע הוידאו שגוגל פרסמו אפשר לראות כתבים מגופי מדיה נבחרים מסבירים כיצד גוגל טרנדס עוזר להם לבצע את עבודתם :
גוגל: כתבו בקשה איכותית להכללה מחדש כדי לחזור מהר כמו Thumbtack
לפוסט המקורי ב-Search Engine Land
לפני שבועיים, גוגל הענישה אתר שהיא בעצמה מממנת בשם Thumbtack. האתר מפגיש בין בעלי מקצוע לבין מי שמעוניין בשירותיהם. הקישורים הלא טבעיים הגיעו מקמפיין קישורים שבמהלכו כל מי שקישר לקטגוריות שונות באתר, קיבל קידום לפרופיל שלו, מה שגוגל מן הסתם מאוד לא אהבה. לאחר הענישה, אנשי האתר מיהרו לבקש מכל מי ששתל את הקישורים להסיר אותם, והעונש הוסר לאחר שבוע בלבד. זמן שיא אפילו במונחים של גוגל.
חלק מהאנשים בקהילת ה-SEO חשבו שהאתר קיבל פרוטקציה עקב היותו ממומן על ידי גוגל מכיוון שקשה להסיר קישורים ידנית בכל כך מעט זמן וגם היו לא מעט קישורים שכנראה נשתלו בבלוגים על ידי אנשי האתר עצמו.
לפי ג’ון מולר, הבקשה להכללה מחדש שהאתר שלח הייתה מצוינת, ולא היה למהירות התגובה קשר לגודל האתר, לפופולאריות שלו, או לשאלה מי מממן אותו.
כלומר, בעל האתר צריך להראות שהוא באמת ניקה אותו מכל הקישורים הלא טבעיים וזה בדיוק מה שעשו ב-Thumbtack. כמה קישורים באמת הוסרו בפועל ובאיזו מהירות בדיוק? את התשובה לשאלה הזו כנראה לא נקבל, ולכן בינתיים נצטרך להאמין למולר אפילו אם ברוב המכריע של המקרים, זה לוקח הרבה יותר זמן…
רוסיה עומדת לאשר גרסה קיצונית יותר של הזכות להישכח
לפוסט המקורי בוול סטריט ג’ורנל
מוסקווה עומדת לחוקק חוק המזכיר מאוד את ה-“זכות להישכח” באירופה, אך עומד להיות קיצוני יותר ממקבילו האירופאי. ראשית, במקום למלא טופס עם ציון מראה מקום ספציפי של העמוד הבעייתי, החוק הרוסי יאפשר לכל אחד לדרוש להסיר את כל האזכורים של המידע הבעייתי בלי לציין מקומות ספציפיים. שנית, החוק הרוסי לא מגביל את הזכות להישכח למידע ציבורי, וגם מידע בעל עניין לציבור (“זכות הציבור לדעת”) יכול להיות מצונזר מתוצאות החיפוש.
במילים אחרות, החוק הרוסי יעשה חיים קשים לכל מנוע חיפוש שהאלגוריתם שלו יצטרך למצוא בעצמו את כל האזכורים הבעייתיים ולבדוק האם הם עונים על הקריטריונים של החוק (לדוגמה, האם עצם הפרסום שלהם בלתי חוקי או לא מדויק). וממש כמו החוקים האחרונים באירופה, ההסרה של התוצאות תצטרך להיות גלובאלית, מכל הגרסאות של מנוע החיפוש בו זמנית. מצד שני, הקנס למנוע חיפוש שלא ייבצע את ההסרה הוא נמוך באופן יחסי, כשלושה מיליון רובל (54 אלף דולר).
מנוע החיפוש הגדול במדינה, יאנדקס, כבר יצא כנגד החוק בטענה שלא יהיה אפשר לאכוף אותו מבחינה טכנית והוא גם נוגד את החוקה מכיוון שהוא ימנע מאנשים את הזכות להגיע למידע מהימן על נושאים חשובים כמו למשל טיפול רפואי. המחוקקים מצידם טוענים שהם בסך הכול שיכפלו את החוק האירופאי ולא ניסו להמציא את הגלגל מחדש.
בכל אופן, עם הצבעה ראשונה שעברה ברוב מכריע של 423 מתוך 424 מחוקקים ועוד שתי הצבעות וחתימה נשיאותית, כנראה שהחוק ייצא לדרך החל מהראשון לינואר 2016.
בנוסף לחזית הרוסית, השבוע פורסם שצרפת דורשת מגוגל להרחיב את הזכות להישכח לכל תושבי צרפת באשר הם בכל מקום בעולם, ובמקרה הזה, נראה שיהיה אפילו יותר קשה ליישם את הדרישה הזו…
ניסוי: שלטו בפיד שלכם באמצעות דחיפה
נראה שפייסבוק בוחנת שיטה נוספת לתת לאנשים יותר שליטה על פיד החדשות שלהם באמצעות “דחיפה” של אנשים ועמודים מהם הם לא רוצים לפספס עדכונים כלפי מעלה, כך שתמיד יופיעו בראש פיד החדשות. התכונה החדשה מציעה שלוש אפשרויות : Unfollow (אותה אנחנו כבר מכירים), Default (ללא שינוי) ו-See First שהיא בעצם זו שנותנת את העדיפות. הדובר של פייסבוק אישר שמדובר בניסוי קטן שהחברה מריצה ומטרתו לשפר את חווית הגלישה בפייסבוק.
גוגל נגד “פורנו נקמה”
לפוסט המקורי בבלוג המדיניות הציבורית של גוגל
במהלך של צנזורה עצמית דווקא, גוגל יוצאת נגד התופעה של פרסום תמונות וסרטונים אישיים של אנשים על ידי בני זוגם לשעבר או האקרים. לכן, באופן שלא אופייני לה, גוגל תקבל בקשות להסרה של פריטים כאלו מאנשים שנפגעו מהם, ממש כמו שהיא מקבלת בקשות להסרה של מידע רגיש אחר כמו חשבונות בנק או חתימות. הפנייה תתבצע באמצעות טופס שיתווסף לפוסט.
כמובן שגוגל לא מתעתדת להסיר את החומרים האלו מהאתרים עצמם, אבל היא מקווה שעל ידי הסרה שלהם מתוצאות החיפוש, היא תוכל לפחות להקשות על המציאה שלהם.