האם בקרוב נראה דומיינים כמו drink.coke? או שאולי buy-shoes.nike? ואולי דווקא סיומות גנריות יותר כמו best.hotel? נראה שלפי התוכניות של ICANN בהחלט כן. ואני מדבר על העתיד הקרוב – סוף 2012.
“סוף העולם” – גרסת האינטרנט
מטרת המהלך היא לאשר כמות שיא של 500-1000 שמות מתחם חדשים בנושאים שונים, שהולכים “לשנות לחלוטין את פני האינטרנט אותו אנחנו מכירים כיום” (לדברי Peter Dengate Thrush, יו”ר ICANN העולמי). ואולי בכלל זהו אותו השינוי האפוקליפטי שנוסטרדמוס חזה? 🙂
בין שמות המתחם יכללו שמות מותגים גדולים, ביטויים גנריים, מוצרי צריכה פופולאריים ואפילו מדינות. הנה כמה דוגמאות שהועלו:
- .hotel
- .sport
- .berlin
- .green
- .paris
- .bank
- .ipad
- .canon
- .nike
- .apple
- .auto
המהלך הזה תוכנן בקפידה בששת השנים האחרונות וכנראה מדובר במהלך הגדול ביותר שנעשה בעולם הדומיינים מאז מהפכת ה- .com בשנת 1984.
אז למרות שמהלך שכזה אמור להקל על בעלי המותגים לשלוט על המותג שלהם ברשת, לדברי CNET צפויות כאן הרבה בעיות שנוגעות לסימני מסחר (trademarks).
ניתן להגיש בקשה על דומיין ל-ICANN החל מ- 12.01.2012 ועד 12.04.2012. התענוג הזה כמובן לא ניתן בחינם והולך לעלות למותגים הגדולים בשיא היוקר: 185,000$ עלות הגשת הבקשה + 25,000$ בשנה על תחזוקת הרישום.
איך זה הולך להשפיע על ה-SEO?
ראינו בסקר גורמי הדירוג האחרון של SEOmoz את ההשפעה הגדולה של שם הביטוי בדומיין. למרות שהייתה ירידה בהשפעת הגורם הזה משנה שעברה, הוא עדיין נשאר דומיננטי.
המהלך הזה למעשה יאפשר לכל מותג להוסיף עוד אתרים לתוצאות החיפוש ובכך להשתלט על הרבה מאד ביטויים. מי מפסיד? בעיקר הרבה אתרי אפילייטס שמקדמים ביטויי ברנד ונהנים מעמלות על מכירות (למשל אתרים שעושים סקירות על מוצרים).
דמיינו למשל שאפל יקנו את הדומיין www.ipad.reviews – כמה כסף הולכים להפסיד כל האתרים שמופיעים כרגע בתוצאות הראשונות על הביטוי ipad reviews? לאפל אין כרגע אפילו תוצאה אחת על הביטוי הזה בעמוד הראשון. וזו כמובן רק דוגמא אחת…
איך לדעתכם זה הולך להשפיע על האינטרנט?