שלוש שנים קשות עברו על כוחותינו.
מצד אחד אני מתרגש כי הרגע הזה סוף סוף הגיע. מצד שני אני מרגיש קצת נבוך בכלל לכתוב את הפוסט הזה. תיכף תבינו למה…
מי שבקשר איתי שמע אותי בטח לא פעם אומר בשלוש השנים האחרונות משפט כמו “אחרי הרבה מאמצים יש לאתר עיצוב חדש ובקרוב מאד הוא יעלה לאוויר”… נשמע מוכר? אז זהו שבסוף יצא שה”בקרוב” הזה נמרח על לא פחות משלוש שנים!
אבל האמת שיש לי תירוץ 🙂
למעשה התירוץ הזה כל כך טוב עד שנדמה לי שהאיחור הזה פשוט נועד לקרות…
פתאום קלטתי שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה בערך לפני שבועיים, ב-15 לאוגוסט. ובדיוק לפני 3 שנים ב-15 לאוגוסט פתחתי את העסק שלי ואפילו כתבתי על זה פוסט חגיגי, זוכרים?
זוכרים שבפוסט החגיגי ההוא כתבתי על 2 פעילויות שאני מתחיל לעשות במקביל? גם חברת סרבולה שתספק שירותי תוכן וגם ייעוץ וליווי בתחום ה-SEO. אז אחרי 3 שנים הפעילויות הללו השתנו ושינו צורה מקצרה לקצה.
בהזדמנות אולי ארחיב על זה, אבל רק אכתוב כאן במשפט איך הפעילויות הללו התפתחו למה שהן כיום:
- סרבולה: למי שעוקב אחרי ההתפתחויות, בטח קרא השנה את הפוסט על ההחלטה להתמקד בשירותי כתיבת תוכן. החלטנו לעשות מיתוג מחדש ולהתמקד במה שאנחנו הכי טובים בו – שירותי תוכן. במהלך ה-3 שנים האחרונות סרבולה הפכה לחברת כתיבת התוכן הגדולה בישראל (ישנן חברות כתיבת תוכן שקונות מאיתנו). בחברה מועסקים כיום 4 עובדים במשרה מלאה.
- אלפיניסט 301: אותה פעילות ייעוץ בתחום קידום האתרים שהתחילה בקטן, גדלה מאד בשלוש השנים האחרונות. כיום מועסקים בה 3 תותחי על במשרה מלאה שמטפלים בחברות הגדולות במשק הישראלי, כגון: תנובה, מעריב, ג’יידייט, המקצוענים ועוד. זו רק ההתחלה, יש לנו חזון מאד גדול.
כמה סימלי שהעיצוב החדש של AskPavel למעשה “חותם” את השינוי והתהפוכות שעברו 2 הפעילויות האלו והפכו למה שהן היום, יש כאן סוג של סגירת מעגל מבחינתי.
אז מה התחדש ב-AskPavel?
כפי שניתן לראות כל ממשק המשתמש שינה צורה כאשר הקו המנחה לכל החלטה ממשקית\עיצובית היה חווית המשתמש.
אחת הבעית שהיו בעיצוב הקודם זה שהיה יותר מדי מהכל בכל מקום – כאילו הכל חשוב. מה שגרם לסינוור וחוסר יכולת התמצאות. לכן ניסינו ליצור בעיצוב החדש פשטות יחד עם חדשנות ובעיקר להקל על קהל הקוראים בצריכת התוכן והניווט בין האגפים השונים באתר.
1. לוגו חדש
את הלוגו החדש עיצבה חברת ה-UX מספר אחד בארץ מבחינתי – נטקראפט (אותה חברה שעיצבה בהצלחה רבה גם את האתר החדש של סרבולה). זה היה הבריף ששלחתי לגבי הלוגו:
- מסר+מטרה: המסר בראש ובראשונה צריך להיות ברור: “שאלו את פבל”. כשאני אומר פבל, אני לא מתכוון רק לפבל (אלי) אלא גם לקהילה כולה – לכן אני לא רוצה לשלב שם תמונה שלי. שם הדומיין אומנם ממחיש את זה, אך רציתי גם שיהיה אלמנט ויזואלי רלוונטי כמו סימן שאלה, או שאולי אפשר לעשות מעין בועת שאלה כזו. כשאנשים יסתכלו על הלוגו, אני רוצה שזה יצור אצלם גירוי לשאול משהו או להיות חלק מקהילה שבה יש כל הזמן אינטראקציה ותהליך למידה. אגב, זה לא יסתכם רק בשאילת שאלות, אלא ייעוץ לגבי אילו קורסים לבחור, חברות מומלצות וכו’. מעין One Stop Shop לכל מי שרוצה ללמוד, לשתף, להכיר ולהתפתח בתחום השיווק באינטרנט.
- צבעים: אני לא רוצה לקבע בקטע הזה פרט לנקודה אחת – חשוב לי שהצבע האדום יהיה דומיננטי. כיום עיצוב האתר מתבסס על אדום בעיקר וגם זה צבע בולט לעין כך שהלוגו הוא הראשון שבולט כשמסתכלים לראשונה באתר (מה גם שזה הצבע האהוב עלי 🙂 ). מעבר לזה, אני חושב שהמעצב ידע יותר טוב ממני באילו צבעים להשתמש.
- טקסט: צריך להיות כתוב שם בבירור כמובן AskPavel. האם זו תהיה מילה אחת מחוברת או 2 מילים נפרדות, אותיות גדולות או קטנות – אני לא ממש יודע, גם הפונט פחות עקרוני לי.
- אלמנטים: לא משנה לי מה בדיוק אבל חשוב שמלבד הכיתוב של שם האתר יהיה גם איזשהו אלמנט גרפי או אייקון שימחיש את השם. כרגע יש חץ כזה שמאד מעורר call to action וסוג של חדות ופתרון (כי הוא פוגע בסימן שאלה), פשוט כי בזמנו מי שעיצב את זה אמר שזה ממחיש כאילו את הפתרון שהגולשים מקבלים על הצרכים שלהם כשהם מבקרים באתר.
לדעתכם התוצאה הסופית עונה על זה?
2. עמוד בית שנותן לטעום קצת מהכל
בדומה לעמוד הבית הנוכחי, גם בעמוד הבית החדש יש את הפריטים האחרונים מכל אגפי התוכן:
- פוסטים אחרונים מהבלוג
- שאלות שנשאלו לאחרונה
- משרות מלוח הדרושים
- סקירות (משהו חדש, פרטים כאן למטה)
כמובן שאי אפשר בלי הפוסטים המובילים מכל הזמנים, חסויות ואפילו 10 החיפושים הכי חמים בגוגל לאותו יום.
3. נראות אחרת למדור החדשות
אין מישהו אחד בתעשייה שלא מכיר את מדור חדשות קידום אתרים אותו עורך בקפידה ועקביות בחור מאד מוכשר בשם איתי ברנר כבר קרוב לשנתיים. בנוסף להערכה האישית שיש לי לאיתי כבר המון שנים, אני חושב שהוא מקצוען בתחומו ואני לומד ממנו המון. מדי שבוע איתי מלקט ידיעות ועדכונים על דברים חדשים בעולם קידום האתרים והשיווק באינטרנט ומפרסם פוסט מסכם בסוף השבוע.
המדור קיבל נראות חדשה והבלטה של איתי כי היה חשוב לי לתת במה וקרדיט ראויים על ההתמדה וההשקעה שלו שהופכים את המדור לנצפה כל כך. בתפריט הצדדי מופיעים מקורות מהם אנחנו שואבים השראה ומתעדכנים על בסיס שבועי (אחד מהם הוא שועל ה-SEO מנשה אברמוב שעוקב בדריכות אחרי עדכונים בתחום ומגלה לפני כולם מה חדש).
בנוסף, מעכשיו יש טיקר “חדשות קידום אתרים” שמופיע בכל עמודי האתר מתחת לתפריט הקטגוריות ומציג את הידיעות האחרונות.
4. “מגה” תפריט קטגוריות
אחת הבעיות המרכזיות שהיו בגרסה הקודמת היא ניווט. לכן החלטתי שבגרסה החדשה יהיה ניתן להגיע מהניווט כמעט לכל מקום באתר.
התפריט הצף זז עם הגלילה ומאפשר לגשת לפוסטים אחרונים מתוך כל קטגוריה ואף לתגיות מובילות.
5. עמוד קטגוריה ממוקד יותר
אני אוהב מאד את השינוי הזה – מעתה כל מי שמתעניין בנושא ספציפי יוכל לקבל את כל המענה בעמוד הקטגוריה. אם ניקח לדוגמא את קטגוריית פרסום באינטרנט, אפשר לראות שיש בה:
- הפוסטים האחרונים שפורסמו.
- 5 הפוסטים הכי פופולאריים (לפי כמות תגובות).
- משרות אחרונות בלוח הדרושים.
- תגובות אחרונות מתוך פוסטים.
- התגיות הפופולאריות ביותר.
והכל בנושא פרסום באינטרנט (במקרה הזה).
גם חלוקת הקטגוריות השתנתה בגרסה החדשה והחלוקה החדשה אמורה לתת מענה לכל נושא בתחום שלנו:
- קידום אורגני.
- פרסום ממומן.
- מדיה חברתית.
- ווב אנליטיקס.
- שיווק דיגיטלי.
6. “סקירות” סקירות שירותים וכלים בתחום
אזור תוכן חדש באתר.
הרבה פעמים שאלו אותי אם אפשר ליצור קטגוריה של סקירת כלים ושירותים בתחום אז החלטתי להרים את הכפפה. בינתיים הוא כולל בעיקר פוסטים שנכתבו כבר בעבר, אבל בהמשך נדאג לסקר בו כלים חדשים בתחום. אגב, תרגישו חופשי להציע לנו כלים או שירותים מעניינים שאתם נתקלים בהם ונכתוב עליהם סקירה מקיפה.
7. זמן טעינה, באגים מעצבנים, שכפולי תוכן ושיפורי SEO
באתר הקודם היו הרבה מאד בעיות, הנה חלק מהתיקונים\שיפורים שנעשו:
- צמצום היררכי ל-URLים של קטגוריות.
- שיפור זמן טעינה של כל העמודים באתר.
- הגדרת Pegination בעמודי ארכיון.
- צמצום קישורים בפוטר לשיפור ה-Link Juice.
- שיפור אפשרויות שיתוף התוכן.
- עדכון גרסת וורדפרס וכל הפלאגינים.
- פתרון לכפילויות בקוד.
- תיקון כפילויות תגיות Head (תודה מנשה!)
- ועוד…
איך לעשות מעבר עם מינימום נזק ל-SEO?
כתבתי בעבר פוסט שמדבר על מעבר מוצלח לדומיין או אחסון חדש, כאן הדומיין והאחסון נשארו כפי שהם ורק המערכת\עיצוב השתנו, לכן המעבר יחסית פשוט יותר. יחד עם זאת, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם כדי לעבור חלק:
- לוודא שתמהיל ה-Keywords Targeting נשמר (או שופר): אם התבנית השתנתה, סימן שכל האלמנטים Site-Wide גם כן השתנו וכתוצאה מכך ביטויים שהופיעו שם בעבר יכול להיות שלא מופיעים יותר (התוכן של העמודים כנראה שלא ישתנה לכן זה פחות רלוונטי). נניח במקרה שלי הדומיין ממוקד בביטויים כמו קידום אתרים, שיווק באינטרנט וכו’. לכן אם ביטויים אלו הופיעו בכמות מסוימת לאורך התפריטים ושאר האלמנטים בכל עמודי האתר, יש לשמור על ייחס זהה. כמו כן, גם עמוד הבית ועמודי הקטגוריות השתנו מבחינת האלמנטים, לכן חשוב לוודא שאותם ביטויים יישמרו בהם לאחר השינוי בכמות זהה פחות או יותר. זה אומנם נוגע יותר בעולם ה- On Page, אך כאשר מדובר באתרים עם המון דפים זה פרמטר קריטי.
- לוודא שתמהיל ייחס התוכן הייחודי למשוכפל נשמר (או שופר): בדיוק כמו הסעיף הקודם, רק שכאן הכוונה לתוכן הייחודי שיש בכל עמוד אל מול התוכן שנשאב מאזורים שונים באתר. בבלוג מטבעו יש כמה סוגי עמודים שכמות התוכן הייחודי בהם קטנה, לדוגמא: עמוד הבית, תגית, קטגוריה וארכיון. לכן אם בגרסה הקודמת הייתה כמות מסויימת של תוכן ייחודי, מומלץ לשמר אותה גם בגרסה החדשה. למשל בעמוד הבית הקודם הייתה פסקה שכללה מגוון מילות מפתח רלוונטיות ולכן שמרתי עליה גם בעמוד הבית החדש (לא חובה בדיוק באותו מיקום\עיצוב\כמות).
- לשמור על ניווט ומבנה קישורים פנימיים זהה: אם עמוד מרכזי מסוים קיבל כוח מקישורים שהופיעו בתפריטים שונים באתר, חשוב לוודא שהוא ימשיך לקבל את אותו הכוח. אם יש כפילויות של קישורים אפשר להוריד (זה אפילו אופטימלי יותר מבחינת חלוקת ה-Link Juice). במקרה של בלוג, חשוב לוודא שכמות הפריטים בעמודי ארכיון נשמרת, כמות הפוסטים המומלצים בסוף כל פוסט, הופעת תגיות בסוף הפוסט ועוד אלמנטים שונים שמשתנים מתבנית לתבנית בוורדפרס.
- למנוע שכפול תמונות: בעיצוב החדש יש להגדיר תמונת פוסט שהיא בגודל שונה מעט מהתמונות שהיו בעיצוב הקודם. לכן הייתי צריך לעשות שינוי לגדלי התמונות ולהעלות אותן מחדש לאתר. חשוב מאד למחוק את הקודמות ולאחר מכן להעלות את החדשות כי אם הן יועלו בנוסף זה ייצור כפילות ויכול לגרום למצב של אינדוקס כפול ב-Google Images (בדומה לתוכן, גם שכפול תמונות לא מומלץ).
- לוודא שמבנה ה-URLים נשמר ולהגדיר 301 אם לא: אין מה להסביר, הסעיף הזה די ברור.
אגב, זה ממש לא צריך להיות רובוטי ברמה של לשחזר ב-100% את המצב הקודם. גוגל לא טיפש ומבין שאתרים עושים שינויים, אבל ככל שנשאף לשחזר את האתר כמה שיותר דומה למקור, כך ניצור “זעזוע” קטן יותר באינדוקס מחדש של גוגל כשיגיע לראשונה ויגלה שהכל השתנה.
מה דעתך על העיצוב?
תודה רבה לכל האנשים המדהימים שתרמו בתהליך המייגע הזה, לצערי לא אוכל לציין את כולם כי אחרת הפוסט לא ייגמר. ובעיקר תודה ענקית לגאוני הקוד אלמוג כהן מחברת קורל ויואב מצ’ולסקישעזרו עם באגים ותיקונים שונים גם בשעות הקטנות של הלילה.
אני מאד אשמח לשמוע כאן בתגובות מה דעתכם על העיצוב החדש – האם יש דברים שהייתם מציעים לשפר?
כמו כן, אני בונה את תוכנית הפוסטים לשנה הבאה ואשמח לשמוע אם יש נושאים שמעניינים אתכםכדי שנכתוב עליהם יותר?
המון תודה על הפידבק, זה מאד עוזר לנו.
נב – בעוד כמה חודשים יתקיים כנס נקסט קייס 2014, אם תרצה להציג מקרה בוחן זה הזמן להציע לנו באתר הכנס.