לאחר שמטא הסיקה, על פי תגובות רוב המשתמשים ששביעות הרצון מהשקת ה”וי כחול” הינה חיובית, כעת היא מרחיבה את המודל למדינות נוספות כדי לשפר את חווית המשתמשים. אך לצד הביקורות החיוביות, יש לזכור שהוא מכיל גם בעייתיות מסוימת.
השקת מודל ה’וי הכחול’ וההשראה הגדולה
בפברואר השנה, מטא, חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, חשפה שירות וי כחול בתשלום בשם “Meta Verified”, ככל הנראה בעקבות השינויים שקרו בטוויטר באותה תקופה. שירות זה, מציע למשתמשים את ההזדמנות לקבל את הסטטוס ‘מאומת’ בשתי פלטפורמות המדיה החברתית בתמורה לתשלום חודשי סמלי.
מבנה התמחור הוא $11.99 לחודש אם נרשמים באופן מקוון ו- $14.99 אם בוחרים בגרסאות iOS או Android. כפי שהוכרז על ידי מארק צוקרברג בסשן לייב אינסטגרם שנערך דאז, ההשקה התמקדה תחילה באוסטרליה וניו זילנד, במטרה להתרחב לאזורים אחרים בעתיד. עכשיו, העתיד הזה – כבר כאן.
כיום, כחלק מהשינוי, מטא שוקלת גם להציג פיצ’רים חדשים שיכולים להוסיף עוד ערך למנויים. צעד זה מגיע בעקבות ביקורות מעודדות של יוצרים שכבר בחנו את השירות. החברה שמה לה למטרה ליצור חוויה בעלת ערך רב יותר ויותר עבור המשתמשים שלה על ידי הקשבה לצרכים שלהם והתאמת השירות בהתאם.
או כפי שנמסר ממטא:
“שמענו משוב חיובי מיוצרים בבדיקות הראשוניות שלנו ואנחנו ממשיכים לאסוף מידע על מה שהכי חשוב למנויים. נמשיך לפתח את Meta Verified בהתבסס על הלקחים האלה ונחקור תכונות ויתרונות חדשים שיוצרים ערך רב יותר למנויים”.
הבעייתיות עם המודל
ראוי לציין כי לצד הטענות התומכות במודל, יש גם טענות נגד, כאשר לב הוויכוח סובב סביב הדרך שבה בחרו לעשות זאת – דרך שלטענת רבים חוטאת למטרה.
צריך להבין, טוויטר החלה את המגמה הזו בניסיון להילחם בחשבונות בוטים וספאם. ההיגיון שלהם היה פשוט: אם משתמשים אנושיים אמיתיים היו אלה שמשלמים עבור אימות, זה היה הופך את זה ליקר מדי עבור מפעילי בוטים לעמוד בקצב, ובכך הדבר מסייע לזיהוי פרופילים אמיתיים. אבל הבעיה האמיתית היא שתשלום עבור בדיקת אימות לא באמת מאשר את זהות המשתמש. הרי רוב המשתמשים לא יהיו מוכנים להוציא כסף רק בשביל וי כחול, למרות היתרונות הנוספים שמגיעים איתו כמו תפוצה מוגברת של ציוצים בטוויטר. מה שמוסיף לדילמה, הוא ששיעור האימוץ של התוכנית אכן היה נמוך יחסית, כאשר רק כ-0.3% ממשתמשי טוויטר בחרו לשלם עבור האימות. התוצאה היא שמי שזה חשוב לו – כנראה יבצע אימות וייתפס כאמין יותר, אך אין פתרון ממשי עבור שאר המשתמשים. בכל אופן, יוצרי תוכן או משפיעני רשת כנראה ירוויחו מהשינוי הזה מאוד כשהוא יגיע לישראל. הרי אין כמעט אף אחד מאיתנו שלא נתקל בחשבון מזויף באינסטגרם בחודשים האחרונים של אדם ידוע.
ישנם משפיעני רשת שמדווחים על כך קרה להם כבר למעלה מ-3 פעמים בתקופת זמן קצרה, ועבורם – זאת תהיה דרך מעולה להוכיח שהפרופיל שלהם הוא האמיתי.