גוגל הציגה ביום שישי שדרוג משמעותי לכלי המדידה שלה, Google Analytics, שנקרא In Page Analytics. השדרוג מאפשר לנתח עמודים ספציפיים בקלות רבה יותר מאשר קודם, ובעיקר, לבדוק את אחוז יחס ההקלקה (CTR) על הקישורים השונים בכל עמוד ועמוד (עד היום היה ניתן לבצע זאת בצורה מוגבלת כאשר תמיד חייבים להתחיל מדף הבית). השרות החדש אינו מצריך שינוי בקוד אותו מטמיעים באתר והוא למעשה מתבסס על הנתונים אשר נאספו באופן שוטף.
שימוש בכלי In-Page Analytics
על מנת להדגים את התכונה החדשה, נניח שאנחנו רוצים לבדוק כמה אנשים בדף פנימי מסוים חזרו אל דף הבית. עד היום היינו צריכים לגשת לאפשרות Navigation Summary בתוך דף מסוים ושם לבדוק את אחוזי היציאה הכתובים ליד דף הבית (כלומר, אנשים אשר ניווטו אליו מהדף הנבחר). באמצעות התכונה החדשה, נוכל במקום זאת ללחוץ על In-Page Analytics ולצפות בתמונת מסך של העמוד כאשר ליד כל קישור כתוב את אחוז האנשים שלחצו עליו. בצידי המסך נוכל לראות נתונים נוספים הנוגעים לדף כגון זמן שהייה ממוצע, מספר צפיות, רווחי אדסנס ומקורות כניסה ויציאה.
למשל, בתמונה הבאה מתוך דף קורס קידום אתרים מהבלוג AskPavel, נוכל לראות כי שני הקישורים העליונים קיבלו כמעט אותה תשומת לב מן הגולשים, בעוד הקישור התחתון קיבל בערך חמישית מכך:
למי שהפירוט הזה לא מספיק, יכול לבצע סינון נוסף כמו למשל בחירה בגולשים אשר הגיעו דרך מילת מפתח מסוימת לעמוד הספציפי. אפשרות זו יכולה לחסוך שימוש בסגמנטים המתקדמים של אנליטיקס אשר נחשבים לקצת פחות ידידותיים.
הסוף למפות החום (Heat Maps)?
למרות שמדובר בחדשות טובות לכל מי שהתעצל עד היום להתקין מפות חום (ועל כך בהמשך), יש לכלי מספר מגבלות הנובעות מאופן הפעולה שלו:
- חוסר היכולת לנתח קישורים חיצונים או מקורות שלא הוגדרה עבורם מדידה ( מספר ההורדות של קובץ ZIP שיושב על השרת של האתר למשל). במקרים כאלו פשוט לא ייראו בועות למרות שברור שאחוז מסוים מן הגולשים לחצו באותו המקום. מבחינה טכנית, הכלי פשוט לא יכול להציג נתונים אם היעד הבא של הגולש לא היה תחת מעקב של אנליטיקס.
- בדומה לסעיף הקודם, אין אפשרות למדוד קליקים שמתבצעים על גבי iframe.
- אם לדוגמה יש בדף שני קישורים לאותו עמוד (אחד תמונה ואחד טקסט), הכלי יציג עבור שניהם את אותם נתונים מכיוון שהוא לוקח בחשבון רק את כתובת ה-URL ולא את המיקום הוויזואלי של האלמנט בדף.
למרות מגבלות אלו, אין ספק שהכלי החדש מהווה תחרות רצינית לשירותים חיצונים המתבססים על מפות חום. בניגוד לכלי של גוגל, מפות חום מתבססות על הקלטה חיה של לחיצות המשתמשים עם העכבר ולכן הן מדויקות יותר ולא סובלות מאותן בעיות. מן הצד השני, שירות מפות חום דורש בדרך כלל להשתמש בסקריפט חיצוני שונה לכל עמוד ועמוד. מדובר לא רק בבעיה של משאבים, אלא גם בחדירה עמוקה יותר לפרטיות המשתמשים (כמובן שגם בשירות האנליטיקס יש חדירה ברמה מסוימת). סביר להניח שמי שלא היה זקוק עד היום לשירות שכזה בתשלום, יחשוב פעמיים אם להשתמש באחד כזה כאשר יש לו אופציה חלופית וחינמית.
במאמר מוסגר, חשוב לזכור כי קיימים שירותים מתקדמים אף יותר להם יכולת דיוק עדיפה עשרות מונים, לדוגמה, מעקב אחר תנועות העיניים של המשתמש אשר נמצא בעמוד מסוים עוד לפני שידו נגעה בעכבר.
לדעתי האישית ולסיכומו של עניין, גם אם מעולם לא ניסתם לנתח את האתר שלכם בצורה ויזואלית, שווה לבדוק את התוספת החדשה ולנסות לגלות באמצעותה תובנות חדשות. כשמדובר בשימושיות ואנליזה של אתרים, כל פסיק קטן יכול לעשות את ההבדל.