הידעתם שלהיות במקום הראשון בגוגל לא בהכרח יבטיח לכם 100% מהטרפיק ו- CTR גבוה ? (היחס בין כמות החשיפות לבין כמות ההקלקות בפועל, ראשי תיבות של Click Through Rate)
הסטטיסטיקה הקלאסית טוענת שאם האתר ממוקם ראשון בתוצאות האורגניות, זה יבטיח לו סיכוי וודאי כי הגולש יקליק דווקא עליו. אך במבחן המציאות של ימינו זו לא יותר מסתם אגדה נוספת לאוסף, טקטיקת מכירה של חברת SEO לא מנוסה או שמועה חסרת כל בסיס. למעשה, הנושא מעט מורכב יותר וישנם מספר גורמים נוספים שנלקחים בחשבון.
הרבה מאד חברות קידום אתרים נוהגות להציג את מחקר ה-Eye Tracking הזה (יש עוד, זו רק הדוגמא הנפוצה), אשר מראה בבירור כי התוצאה הראשונה זוכה למירב תשומת הלב של הגולש הן מבחינת ויזואליות והן הקלקות. תודו שזו עשויה להיות טקטיקת Presell מעולה אם יודעים להשתמש בה נכון. הלקוח מסתנוור והרצון שלו להגיע למקום הראשון (ולשלם כל סכום שיוצע עבור זה) רק גובר – זה הזמן לתקוף!
אבל ממש כפי שהרגלי הגלישה שלנו השתנו והטכנולוגיה התפתחה במהלך השנים, כך גם גוגל. ההסתגלות לזן מחפשי המידע החדש הוליד שלל פיצ’רים ותובנות שהופכות את המחקר הזה ללא רלוונטי לגולש של שנת 2009.
יש מעט מאד אלמנטים בדף תוצאות החיפוש עליהם יש לנו השפעה, לכן חשוב מאד שנוציא את המירב מהמעט שיש ע”י אופטימיזציה נכונה. בפוסט הבא אנסה להדגים בפניכם מספר טקטיקות שיסייעו לכם להגדיל את הסיכוי לכך שהגולש יקליק דווקא על התוצאה שלכם מתוך כל המבחר העצום. כמו כן, מן הראוי לציין כי CTR הוא אחד מהפרמטרים שגוגל נעזר בהם לצורך דירוג האתר. ככל שיהיה גבוה יותר – כך גוגל ייתן לאתר שלכם משקל רב יותר (כמובן במסגרת המשקל המקסימלי שפרמטר זה יכול לקבל).
1. נסחו Title מבריק והניעו את הגולש לפעולה
הטייטל של העמוד, אותו קישור כחול שמוביל לאתר שלכם בתוצאות החיפוש, הוא חלון הראווה והמסר הראשון לו הגולש נחשף (לצד תג ה- Description – תיאור הדף). זוהי נקודת ה”אל-חזור” ולדעתי אחד מהדברים המשפיעים ביותר מכל מה שאציג בהמשך. לאחרונה דיברתי על החשיבות שלו בתהליך האופטימיזציה לתוכן כאשר אנו רוצים לעשות Keyword Targeting, אך גם כאן זה בא לידי ביטוי.
איך בדיוק?
כאשר גולש מחפש שאילתה ומקבל תוצאות, הוא מתחיל לסרוק אותן אחת אחת כדי להחליט על מה להקליק. הדרך היחידה שלו בשלב הזה להבין מה מתאים לו זה רק על סמך ה-Title. בהמשך, אחרי שננעל עליו, שאר האלמנטים שאציג בפוסט רק יחזקו את תחשובת הבטחון שלו. כפי שאתם רואים ההשפעה היא מכרעת, לכן כדאי לנסח אותו נכון תוך שמירה על הכללים הבאים:
- הכניסו את מילת המפתח – מלבד שיקולי SEO, חשוב לשלב את מילת המפתח בטייטל מכיוון שזה מה שהגולש חיפש. ההופעה של המילה הזו בטייטל, כבר מרמזת לגולש שייתכן כי שם נמצא מה שהוא מחפש. בנוסף, מילת המפתח תהפוך למודגשת (bold) בדף התוצאות, מה שיבליט את האתר.
- ספקו אתגר אינטלקטואלי – הגולש חייב להרגיש שהאתר עליו יקליק ייתן לו ערך מוסף, יעשיר אותו ויספק לו את התשובות שחיפש. אם הטייטל יהיה באנאלי מדי וכזה שאינו מעודד להקליק, הגולש יעבור לתוצאה הבאה. נסו למשל לגרום לסקרנות ע”י שאילת שאלה, לדוגמא כפו הפוסט הזה שכתבתי לפני מספר חודשים: איך גוגל מזהה קשר בין אתרים באינטרנט? עכשיו דמיינו שאתם רואים את הכותרת הזו בתוצאות החיפוש – האם היא לא גורמת לכם ישר לענות בלב את התשובה ולהקליק על התוצאה כדי לבדוק אם צדקתם?
- בידקו שגיאות כתיב ונסחו ברור – השקעה בפרטים הקטנים זה שם המשחק. קשה מאד לשכנע את הגולש שאתם המקור המוסמך ביותר אם הטייטל לא מנוסח נכון מבחינה תחבירית, או מכיל שגיאות כאלה ואחרות. דמיינו לכם שהלקוח צופה במספר תוצאות ואמור לבחור אחת מהן, כתיבה נכונה זה המינימום לבניית אמון מקדים.
- שלבו מילות מחץ והניעו לפעולה – לא כל מילה משפיעה עלינו באותה המידה. מילים רבות מעודדות אותנו להתעמק יותר במסרים. דוגמא לאותן מילות מחץ: “חינם”, “גלו”, “סודות”, “בקלות”, “מוביל” ועוד. תחשבו איך לשלב אותן נכון כדי ליצור call to action אפקטיבי.
- אל תבטיחו הבטחות שלא תוכלו לקיים – הרבה פעמים אני רואה טייטלים שיש בהם את המילה “חינם”, אבל כשמגיעים לעמוד מגלים שזה לא בדיוק בחינם. אז כמובן שהם זכו בקליק והגולש הגיע לדף, אבל מה זה שווה אם ישר יצא ממנו אחרי שגילה את האמת? סתם פגיעה במיתוג, באמינות וב- Bounce Rate. לכן אם אתם כותבים משהו, דאגו לעמוד במילים שלכם כאשר הגולש ייכנס לדף. דוגמא טובה לכך שה-Bounce Rate עשוי להשפיע על הדירוג היא תוכן שנוצר אוטומטית.
- הוסיפו את שם המותג – הסעיף הזה משמעותי במיוחד עבור מותגים מוכרים, שכן הופעת שם המותג בטייטל מגדילה את הסיכוי להקלקה.
2. צרו Sitelinks ו-One Line Sitelinks
- להיות ראשון בביטוי – זה כמובן די טריוויאלי – כדי שהאתר יקבל sitelinks עבור שאילתת חיפוש כלשהי, הוא חייב להופיע במקום הראשון עבורה (ארק אם מדובר בסייטלינקס המסורתיים).
- מבנה אתר טוב– השקיעו מחשבה בבניית היררכייה נכונה לעמודי האתר, יכולת זחילה ואינדוקס איכותיים, ניווט ברור ונוח ועוד.
- רמת Authority גבוהה – יש לשאוף ולהגדיל את רמת הסמכותיות של הדומיין. סמכות נקבעת ע”י מרכיבים רבים כגון: מספר ואיכות הדומיינים המקשרים (דומיינים, לא דפים), “מיץ קישורים” (Link Juice), פייג’ראנק משוקלל של כל האתר, כמות קישורים שדפים פנימיים מקבלים ועוד.
- קישורים יוצאים ופנימיים מועילים – אנו יודעים ש-Sitelinks מתווספים לאתרים שמספקים ערך מוסף לגולש. לפיכך מומלץ להוסיף קישורים מועילים לאתרים חיצוניים ודפים פנימיים בנושא השאילתה. כוח הרלוונטיות של הדף עולה ככל שהוא מאפשר לגולש לקבל גישה למגוון רב יותר של מידע בנושא ספציפי.
3. הוסיפו את האתר שלכם ל- Google News
יש מספר שאילתות חיפוש שאם תחפשו אותן, מלבד תוצאות רגילות תראו גם תוצאות מתוך Google News (שירות החדשות של גוגל אשר שואב ידיעות מתוך אתרי חדשות) בחלק התחתון של הדף:
Google News מציג חדשות מתוך פורטלים, אתרי PR וחדשות גדולים. יחד עם זאת, יצא לי לא פעם לראות ברשת מספר דוגמאות לחדשות שנלקחו מאתרים ש”חדשות” זה לא בדיוק כל ייעודם. אם יש לכם פינת חדשות איכותית ונישתית באתר, יש סיכוי שתוכלו להופיע מדי פעם בחדשות גוגל. כפי שאתם רואים, תוצאה שכזאת יותר בולטת לעין משאר התוצאות וסביר שתזכה לייחס הקלקות\חשיפות גבוה במיוחד. המדריך הבא מסביר איך להוסיף אתר לחדשות גוגל.
4. הצמידו סרטון וידאו ליד האתר שלכם בתוצאות
אם תשימו לב, בדומה ל- Google news, לפעמים מופיעים ליד תוצאות החיפוש ריבועים קטנים כאלה עם תמונה ומשולש Play בפנים. אלו למעשה סרטונים שגוגל אינדקס ומאחסן בתוך אינדקס הוידאו של גוגל – Google Videos:
כעת אם הגולש יחפש שאילתה כלשהי שבעבורה ישנו דף רלוונטי שמכיל גם סרטון – הסרטון יוצמד לתוצאה (בתנאי שהוא אכן אונדקס ב- Google videos). אז שאלת מליון הדולר היא איך גורמים לגוגל לאנדקס סרטונים ולהציג אותם בסמוך לתוצאות?
אני מכיר 2 דרכים, כאשר אחת מהן היא סוג של באג שהתגלה לאחרונה בתוצאות החיפוש של גוגל:
הדרך המסורתית – צרו video sitemap
לפני כשנתיים גוגל שחררו פורמט של מפת אתר עבור סרטוני וידאו. כל בעל אתר אשר מעוניין לאפשר לגוגל לאנדקס את סרטוני הוידאו באתר שלו, פשוט יוצר מפת אתר וידאו (video sitemap) ולאחר מכן מוסיף אותה לחשבון שלו ב- Google Webmaster Tools. זוהי מפת אתר שבנויה על הפרוטוקול הסטנדרטי רק בתוספת מספר שדות כגון: עמוד הנחיתה בו נמצא הסרטון, פורמט הוידאו, URL שמצביע ל- thumbnail image אשר יוצג בתוצאות החיפוש, Title ו- Description.
באג במערכת – הוסיפו Peel Away Ad
לפני מספר שבועות, פטריק גילה תגלית סופר מעניינת – גוגל מאנדקס Peel Away Ads בתור סרטונים. Peel Away Ad היא למעשה הלשונית הזאת בפינה של האתר, שכאשר נעמדים עליה עם העכבר זה נפתח למעין פרסומת בליווי אפקט פלאש יפה שכזה – נשמע מוכר? תוכלו לראות זאת בפעולה בבלוג של johnchow.com (בפינה הימנית למעלה). העניין הוא שמשום מה גוגל חושב שאלמנט פלאש מהסוג הזה הוא סרטון ולכן מציג אותו בסמוך כמעט לכל תוצאה מהאתר:
לראיה, אם נחפש ב- videos.google.com את השאילתה “site:johnchow.com” (מראה לנו את כל הסרטונים המאונדקסים באתר), נראה שהסרטון הזה צמוד כמעט לכל עמוד. ומכיוון שהוא מאונדקס באינדקס הוידאו, הוא גם יוצמד לתוצאות חיפוש – פשוט גאוני! 🙂
(תודה לליאור על כך שהפנה את תשומת ליבי לפוסט של פטריק).
5. קדמו את התמונות שלכם באינדקס התמונות
ישנן שאילתות חיפוש, שבעבורן מתקבלות בתוצאות החיפוש גם תמונות רלוונטיות, אשר נלקחות מאינדקס התמונות של גוגל. כלומר גוגל בוחר רק את התמונות שממוקמות הכי גבוה בעבור השאילתה שהוזנה (ואכן, תוכלו לבדוק שארבעת התמונות של המכוניות הבאות באמת מופיעות במקומות הראשונים על המילה “מכונית”, כשמחפשים אותן באינדקס התמונות – images.google.co.il).
התמונות הללו ללא ספק בולטות מאד והייתי מהמר שהן גם גורפות כמות נכבדה של קליקים. אז בעצם כל מה שנותר לעשות כדי להופיע שם, הוא לקדם את התמונות שלכם לראש תוצאות החיפוש בעבור השאילתות הרלוונטיות להן.
איך עושים את זה? באמצעות אופטימיזציה לתמונות באתר. תוך מספר פעולות פשוטות, תוכלו לקדם את התמונות שלכם לראש תוצאות חיפוש התמונות ובכך להגדיל את הסיכוי שהן יופיעו גם בתוצאות החיפוש הרגילות.
אפשר לחשוב על דרכים חכמות לשווק את עצמכם עם השיטה הזו ובכך להבטיח לעצמכם CTR אפילו גבוה עוד יותר. לדוגמא: נניח שיש לי מספרה והחלטתי לפתוח לה אתר. באתר שלי הוספתי כמה תמונות של תספורות גברים ונשים. כעת כדאי מאד שאקדם תמונות אלו באינדקס התמונות, עבור ביטויים שמחפשי מספרה מחפשים (במטרה להופיע בתוצאות הרגילות). כי אם וכאשר אופיע, יווצר מצב שאני משווק את התוצר הסופי שלי (תמונות של תספורות) בעוד שהמתחרים משווקים טקסט בלבד. ועכשיו אתם תחליטו, מה יותר מוכר – תמונה של תספורת מוצלחת להפליא או משפט מוחץ? 🙂
6. השקיעו מחשבה בתג ה- Meta Description
לבעלי יכולות הניסוח הגבוהות, זה הזמן להפגין את הכשרון שלכם ולכתוב טקסט מנצח שיופיע בתוצאות החיפוש לצד ה-Title! אז זו המשימה: איך תנסחו קטע טקסט קצר שיספק לגולש כמה שיותר מידע על הדף אליו הוא נכנס, כך שזה גם יישמע שיווקי ומרתק בו זמנית וגם ישכנע אותו ששם ימצא את התשובה? (או ושכחתי עוד נקודה – יש לכם רק כ-160 תווים לשם כך. כולל רווחים). אכן משימה לא פשוטה. אז מלבד האתגר הקריאייטיבי שבעניין, יש לי רק עוד 2 טיפים קצרים:
1. אל תאריכו מדי – כרגע גוגל מציג טקסט באורך של עד כ-160 תווים (למרות שלאחרונה הוא התחיל להציג Description ארוך יותר עבור ביטויי חיפוש מפורטים), יאהו מציג עד כ-165 תווים ו-Bing עובר את ה-200. ברגע שעוברים את המגבלה, הטקסט נקטע ומופיעות 3 נקודות בסופו. כדאי לשמור על המגבלה כדי שכל המסר שלכם יופיע בשלמותו.
2. תכללו את מילות המפתח – ממש כמו שזה הוזכר בניסוח ה- Title, גם כאן המטרה היא להראות לגולש שהוא ימצא אצלכם בדף את מה שחיפש. נקודה נוספת היא שמילות המפתח הופכות תמיד ל-Bold בדף התוצאות, מה שעשוי להבליט אתכם ולהגדיל את ה-CTR.