בנג’מין אדלמן הוא חוקר מבית הספר למנהל עסקים של הרווארד אשר מדי פעם נוהג לפרסם עבודות מחקר עם ממצאים שנויים במחלוקת. לפני בערך כשבוע הוא פרסם מסמך המאשים את גוגל בהטיית תוצאות בתחומים מסוימים כך שאתריה שלה יופיעו תמיד בראש התוצאות ללא קשר לפופולאריות האמיתית שלהם בתחומים אלו (Hard Coding).
שתי הדוגמאות העיקריות שהוא מביא עוסקות בתחום הרפואה והכלכלה ואתרי Google Health ו – Google Finance בהתאמה. לדוגמה, כאשר מחפשים את המניה CSCO, מופיעה בראש העמוד תיבה בה הכותרת, הגרף והקישור הראשון מפנים כולם לאתר של גוגל. כאשר מחפשים acne (פצעי בגרות), מתקבלות תוצאות דומות (כך גם עם כל התרופות והמחלות האחרות המופיעות בעמוד Google Health).
על מנת לחזק את טענתו, הוא מוסיף ומראה כי כאשר מוסיפים לשאילתות אלו פסיק, מתקבלות תוצאות שונות לחלוטין, זאת בניגוד לשאילתות רגילות בהן הוספה או השמטה של פסיק לא משנות דבר.
לפני שנתאר את התגובות שמן הסתם לא איחרו להגיע, ראוי לציין כי כאשר ניסינו להקיש acne בעצמנו (ובלי פסיק), הגענו דווקא לתוצאות שאמורות להיות “התוצאות הנכונות” לפי אדלמן. לעומת זאת, בהקשת CSCO אכן התקבל המצב הבעייתי משהוא שהוא מתאר. אתם מוזמנים לבדוק בעצמכם ולהתרשם.
טענת הנגד העיקרית (לדוגמה, בפורומים של Webmaster World) גורסת שלא מדובר בעצם בתוצאות אורגניות, אלא בשרות לגולשים אותו גוגל מספקת מתוך מאגרי המידע שלה. אחד הגולשים אף מביא את קטע הוידיאו הזה (דקה 44) בו מאריסה מאייר (לשעבר ראש תחום החיפוש בגוגל) מסבירה שזו היא בדיוק הכוונה בהצגת הגרפיים והנתונים האלו הנקראים OneBox Results. בסרטון אומרת מאיירס שהם בחרו לשים את הקישור לשירותים של גוגל בראש העמוד בדיוק כפי שהדבר נעשה עם Google Maps.
למרבה האירוניה, אותו גולש כנראה לא שם לב שאדלמן בעצמו מביא בדיוק את אותו קטע כדוגמה לפליטת פה של גורמים בגוגל המוכיחה כביכול את טענתו.
גולשים אחרים מביעים דעה קצת יותר עוקצנית וכותבים שאדלמן פשוט עלה על פ’יצר (תכונה) של גוגל כמה שנים טובות מאוחר מדי.
בסופו של דבר ולסיכום העניין: התופעה אותה מתאר אדלמן אינה חדשה, גם אם קיימת “הטיית תוצאות” בתחומים מסוימים, הרי שגוגל מודים בכך והם מצידם כנראה רואים בכך כשרות משלים לגולשים. הבעיה האמיתית, אם יש אחת כזו, היא שכל אחד מפרש את הדברים בצורה אחרת.