כלי ה-SGE נועד כדי לשנות את האופן בו אנו מחפשים מידע. אך באופן מפתיע, על פי ניתוח עדכני מתברר כי תוצאות SGE מוצגות כעת בתדירות נמוכה יותר. למעשה, מספר שאילתות החיפוש בגוגל ללא SGE זינק בחודש הקודם מ-25% ל-65%. אז מה גורם לשינויים הללו, ומה זה אומר לגבי ההמשך?
SGE: ירידה מפתיעה בתדירות ההופעה מעוררת שאלות
חיפוש SGE, ראשי התיבות של Search Generative Experience, הוא כלי מבוסס בינה מלאכותית מבית גוגל המביא עימו תפיסה חדשה של חיפוש מידע. במקום להציג רשימה סטטית של קישורים, SGE משתמש בבינה המלאכותית כדי להבין את כוונת החיפוש של הגולשים וליצור סיכום ממוקד ומותאם אישית, תוך שימוש במגוון פורמטים כמו טקסט, תמונות, סרטונים ואף קוד. תחזיות קודמות צפו ש-SGE תושק באופן נרחב ותהיה זמינה עבור רוב שאילתות החיפוש, אך הירידה שאנחנו רואים כעת סותרת את התחזיות הללו. השינויים האחרונים מעוררים סקרנות, במיוחד לאור השקת SGE באופן נרחב לפני או במהלך כנס Google I/O האחרון.
אז למה זה קורה?
לא רק תדירות הופעת תשובות SGE ירדה, גם הגודל שלהן ירד, מ-1,200 פיקסלים לפחות מ-1,050. המשמעות היא יותר חשיפה עבור תוצאות החיפוש ה”רגילות”. בנוסף, חלה ירידה משמעותית בהצגת מוצרים בתוך תוצאות SGE. לעומת זאת, חלה עלייה בתוצאות מוצגות בסגנון קרוסלת מוצרים, המאפשר הצגה של מספר מוצרים בו זמנית. כרגע אין תשובות רשמיות המסבירות את השינויים, אך ישנן מספר סיבות אפשריות לירידה בתדירות הופעת SGE:
- מצב “Opt-in”: כרגע, משתמשים צריכים לבחור באופן יזום להשתמש ב-SGE. ייתכן שרבים אינם מודעים לאפשרות זו או שאינם מעוניינים בה, מה שגורם לירידה בתדירות הופעתה.
- אופטימיזציות נוספות: ייתכן שגוגל מבצעת אופטימיזציות נוספות בטכנולוגיה לפני השקה רחבה, ולכן אנו עדים לשינויים בתדירות.
- חששות גולשים: קיימת סברה שאצל המשתמש הממוצע עדיין קיימים חששות לגבי תשובות מוטות או מידע כוזב (פייק ניוז). נראה כי גוגל משנה את האסטרטגיה שלה לאור חששות אלו.
משמעויות לעתיד
כרגע לא ניתן להצביע על מסקנות משמעותיות מפני שייתכן שירידה זו היא זמנית – אם כי חדה למדי ולא שגרתית. במקרה שאכן זו המגמה המסתמנת, יכול להיות שנראה פחות תוכן שנוצר על ידי SGE. הירידה שאנחנו רואים כעת בתוצאות החיפוש אינה מעידה בהכרח על כישלון הטכנולוגיה, וייתכן ש-SGE תחזור להופיע בתדירות גבוהה יותר לאחר פיתוח ושיפורים נוספים.
בינתיים, אנשי השיווק וה-SEO צריכים לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא ולעדכן את אסטרטגיית הקידום שלהם בהתאם.