נתחיל מזה ששבוע שעבר אושר על ידי אתר החדשות TheVerge שהדליפה אכן הגיעה מגוגל – למי שהיה לו עדיין ספק. מאחר שהמידע מאומת כעת, ניתן לשנות את דרכי הפעולה שלנו בלב שלם לפיו. זאת הסיבה שכמה ימים לאחר דליפת אלפי מסמכי API סודיים על אופן פעולת האלגוריתם של גוגל, רנד פישקין (מנכ”ל Moz לשעבר) חשף את המלצותיו לאנשי ה-SEO בתעשייה וגרס כי כל איש שיווק העוסק בקידום אתרים, מוכרח להכיר את הדליפות הללו ולהשתנות בהתאם לגילויים החדשים. בנוסף על כך, התגלו מספר גילויים חדשים.
המרוויחים העיקריים מהדליפה
ראשית, נציין שסה”כ מדובר על 2,569 מסמכים שהודלפו עם 14,000 תכונות שונות שהתגלו ב-API. כל אחד, עם גישה למסמכים אלו יכול להיכנס, לעיין בהן ועם קצת ידע וחיפוש להבין מהי המשמעות שלהן. מתוך ה-14,000, כ-8,000 תכונות קשורות ספציפית לחיפושי גוגל. הנה מה שהיה לגוגל עצמה להגיד לאחר הדליפה:
“נזהיר לא להסתמך על הנחות לא מדויקות לגבי החיפוש בגוגל על סמך מידע מנותק, מיושן או חלקי”
רנד אמר שהמידע שקיבלנו כאן הוא מידע עדכני ומאפשר להסיק ממנו מסקנות לגבי אופן הפעולה של האלגוריתם.
הגילויים החדשים:
- קישורים ״רעילים״ – דפי תוכן באתר שמקבלים קישורים חיצוניים לא איכותיים יכולים לקבל ענישה מגוגל, דבר די הגיוני שמאשרר את אחת מההשערות שכבר רווחות בתחום שנים רבות.
- הגבלת סוג מסוים של אתרים – לפי הדליפה, לא ניתן לדעת זאת בוודאות אך סבורים שגוגל מגבילה את מספר האתרים מסוג מסוים שיכולים להופיע בתוצאות החיפוש. למשל: בביטוי מפתח מסוים המחופש בגוגל יוכלו להופיע עד 50% אתרי בלוג או 30% אתרי חנות. ככל הנראה, התכונה הזו נוצרה כדי לאפשר למשתמשים לקבל אתר שנותן מענה טוב יותר ל-Search Intent (כוונת החיפוש).
- מדברים עליכם ברשת? ייתכן שתעלו בדירוג – שמות של ישויות, הכוונה לשמות של אנשים, חברות, מקומות או מוסדות מסוימים עשויים לחזק את דירוגי האתר אם מציינים את השם המדויק בכל מיני אתרים ברחבי הרשת – גם אם לא הוצא קישור חיצוני לאתרכם. רנד הדגיש שאיננו יודעים זאת במדויק, אך זו השערה המבוססת על התכונות שהתגלו.
כאנשי SEO, איך משתנים בעקבות הידיעה?
רנד אמר מספר דברים שהוא היה משנה באסטרטגיית קידום האתרים שלו בעקבות הדליפה, למשל:
- העסקת כותב אחד עם מוניטין במקום כותבים רבים – בעקבות הטענה שציון שם של אדם מסוים יכול להגביר דירוגים, ככל הנראה אם יבחר להעסיק לכתיבת הכתבות אדם אשר לו יש כתבות רבות שכתב ברחבי הרשת, דירוגי האתר שלו גם יעלו – הישות החזקה אולי תוביל לקבלת ניקוד יותר גבוה בחיפושי גוגל.
- יצירת קליקים מחוץ לגוגל – אחד מהפרמטרים של גוגל לדירוג על פי המסמכים הוא “Chrome Clickstream”, מה שאומר שיש משמעות למספר הקליקים שמבוצעים מחוץ לאתר בהשפעה על דירוג האתר במנוע החיפוש. דוגמא לאסטרטגיה שראנד ציין בהקשר הזה – ניוזלטר ששולח לנמענים כתבות מהאתר, לא יכללו את כל תוכן הכתבה כדי לגרום למשתמשים להקליק לקריאה נוספת.
- לא מייצר לינקים מאתרים שלא מקבלים תנועה – גם זו אחת מהתכונות שנמצאו בגוגל, המעריכה כי יש השפעה למידת התנועה שמגיעה לאתרים המקשרים בקישורים חיצוניים. אם קיבלנו קישור חיצוני לאתר שלנו מאתר שמקבל המון תנועה, זה ככל הנראה יהיה בר השפעה יותר גבוהה על הדירוג שלנו מאשר מקרה שבו קישור לא מקבל כל כך הרבה תנועה.
בשורה התחתונה, מדובר על חומר שמייצר המון כוח עבור כל מתחרה בגוגל שמנסה לקדם את האתר שלו, ולכן במקרה הזה – על אחת כמה וכמה, ידע הוא כוח.