תלונות של גוף או חברה לנציבות האירופאית כנגד גוגל הן פחות או יותר דבר שבשגרה. אבל עכשיו נראה שגם באמריקה יש לגוגל סיבה לפחד: רשות המסחר הפדרלית (FTC) החלה לחקור את צעדיה של גוגל בנוגע להתנהלות העסקיות שלה (פרקטיקות) כגון מוצרי הפרסום והחיפוש.
מעבר לכך לא מצוינים בהודעה הרשמית פרטים נוספים, אך באתר Search Engine Land מציינים שהחקירה אמורה להיות יסודית מאוד ולבדוק תאריכים ספציפיים בהם בוצעו שינויים באלגוריתם.
מכיוון שאי אפשר לדעת כאמור מהי בדיוק מהות החקירה,ההשערות מדברות על שני תחומים עיקריים:
- פרסום ממומן (Adwords) – האם בוצעו שינויים במחירים או בציון האיכות של מודעות מסוימות? יש לציין כי גוגל נוהגת לפרסם גם את המוצרים שלה שלמעשה מתחרים מול מודעות של חברות צד שלישי.
- מנוע החיפוש (תוצאות אורגניות) – רוב התלונות כלפי גוגל בתחום הזה נוגעות לתוצאות מיוחדות כמו למשל תצוגה של מפות Google, או דף מידע בפורמט של Google Places כאשר מחפשים מקום פיזי מסוים. תלונה נפוצה נוספת היא שגוגל משתלטת על המתחרים שלה על מנת לשמור על דומיננטיות בשוק החיפוש (במילים אחרות, יצירת מונופול). מבחינת החוק האמריקאי, אם בית המשפט יקבע שהצגת המידע שמשויך לגוגל היא בגדר “דעה”, הרי שהדעה הזו תהיה מוגנת על פי התיקון הראשון לחוקה (בעבר כבר היה תקדים משפטי שכזה, אך כנראה שלא בבית משפט פדרלי).
מעבר לתגובה (או יותר נכון ההודאה) הרשמית על פתיחת החקירה, מאט קאטס מסר לבלומברג TV שהם בהחלט לוקחים ברצינות את החקירה. אמית סנגל שנחשב לאחד הבכירים בגוגל בכל הנוגע לאלגוריתם, הרחיב בבלוג הרשמי של החברה וכתב שבגוגל בעצמם לא בדיוק יודעים מהן האשמות, אך הם יעשו הכול כדי לענות על השאלות. הוא מוסיף שכל התוצאות והמידע שהם מוסרים תמיד היה בראש ובראשונה לטובת המשתמש ובמחשבה על רלוונטיות לפני הכול. כמו קאטס לפניו, גם הוא מביא רשימה ארוכה מאוד של מקורות המוכיחים לטענתו עד כמה גוגל היא למעשה שקופה יותר מכל חברת חיפוש אחרת. יותר מאוחר עלה בבלוג הרשמי פוסט נוסף שמציג דו”ח שקיפות כלפי רשויות ממשלתיות ברחבי העולם (לא רק ארה”ב).
סביר להניח שהסיפור הזה לא ירד מן הכותרות בזמן הקרוב ואנחנו כמובן נמשיך לעדכן בהתפתחויות משמעותיות.