לידיעה המקורית ב-Search Engine Land
האם בקרוב נפסיק לראות בסמארטפון הודעות פופ-אפ מרגיזות שמשתלטות על כל המסך? אם זה תלוי בגוגל, כנראה שכן. ביום שלישי השבוע אישרה החברה באופן רשמי שהיא התחילה להפעיל ענישה על אתרים שמציגים הודעות פופ-אפ מהסוג הזה ברגע שנכנסים אליהם. גם ג’ון מולר וגארי אילייס (אנליסטים בכירים בצוות Webmaster Trends בגוגל) אישרו זאת בטוויטר:
לא מדובר בהפתעה גדולה: אחרי הכל, גוגל הכריזו כבר באוגוסט על כוונתם להתחיל בקרוב להפעיל את הענישה הזאת (שנקראת intrusive mobile interstitial penalty), וזאת במטרה להקל על גולשים את הגישה לתכנים במובייל. משמעות הענישה היא שגורם זה יילקח בחשבון בדירוג האתר בגוגל, ואתרים שיימצאו משתמשים בתצורת המודעות הזאת עשויים לחוות ירידה במיקום שלהם ברשימת תוצאות החיפוש. סיגנל זה ישפיע על חיפושים במובייל בלבד, וגם אתרים שנחשבים לידידותיים למובייל מבחינות אחרות עלולים להיענש.
על אלו סוגים של מודעות פופ-אפ גוגל מענישה?
חשוב לציין שלא מדובר בכל מודעות הפופ-אפ שאתרים מציגים. הענישה מתייחסת רק לאותן המודעות שקופצות כאשר עוברים באופן ישיר מעמוד תוצאות החיפוש בגוגל לעמוד באתר. היא לא מתייחסת למצבים בהם המודעות קופצות לאחר שכבר נכנסתם לאתר ושוטטתם בכמה עמודים בו, משמע, בשלב מאוחר יותר במסלול ההקלקות. והסיבה: מודעות פופ-אפ שמופיעות עם הכניסה לאתר מתוך גוגל מפריעות באופן משמעותי לצפייה בתכני האתר ופוגעות בנוחות הגולש.
באותו פוסט מאוגוסט שהוזכר לעיל, גוגל מסבירה בדיוק אלו מודעות נחשבות לפולשניות (intrusive interstitials) ואלו לא:
- מודעה שמכסה את עיקר התוכן בעמוד, ומופיעה מייד לאחר שהגולש מנווט אל העמוד מתוצאות החיפוש בגוגל, או במהלך קריאתו את התכנים בעמוד
- מודעה המופיעה על כל המסך (standalone interstitial) ממנה הגולש חייב לצאת באופן אקטיבי (על ידי לחיצה על האיקס) כדי לגשת לתוכן בעמוד
- מודעה שמשתלטת על חלקו העליון (above the fold) של העמוד, ומחייבת את הגולש לגלול למטה כדי להגיע לתכני העמוד
באיור זה יש דוגמאות למודעות מהסוגים האלה:
כדי לחדד את ההבדלים בין המודעות ה”רעות” וה”טובות”, גוגל מסבירה אלו סוגי מודעות לא יגרמו לענישה:
- הודעה שמופיעה כדי לתת מענה למחויבות משפטית, למשל, גיל מסוים שמתחתיו אין להיכנס לאתר, או שימוש ב-cookies על ידי האתר.
- דיאלוג כניסה לאתר בו התוכן אינו זמין לציבור, כמו מייל אישי או עמוד בו מופעלת חומת תשלום
- באנר פרסומי שתופס חלק סביר מהמסך וניתן לסגור אותו בקלות
גם כאן מופיע איור להמחשה, עם דגש שיש להשתמש במודעות אלה באופן אחראי:
לא צריך להיכנס לפניקה, אבל כן כדאי להיערך בהתאם
האם אתם צריכים להילחץ אם באתר המובייל שלכם יש מודעות מהסוג ה”רע”? לא בהכרח. גוגל עצמה מזכירה שהשינוי הזה הוא רק אחד מתוך יותר מ-200 סיגנלים שהיא משתמשת בהם לדירוג אתרים. אם מדובר באתר סמכות עם תוכן מעולה, יתכן מאד שהדירוג שלו יישמר גם הוא משתמש במודעות כאלה.
בפוסט של Propecta (סוכנות שיווק דיגיטלית) על הנושא, היא מתייחסת לכך שעבור אתרים מסוימים מודעות פופ-אפ כאלה מביאות הרבה לידים, ומציעה להיערך לשינוי באמצעות מבחני A/B שיבחנו חלופות אפקטיביות למודעות אלה כמו:
- באנרים קטנים שקל לסגור
- קריאה חזקה לפעולה בחלקו העליון של התוכן
- מודעת פופ-אפ שמופיעה בעת היציאה מהאתר (exit intent pop-up)
מה אתם חושבים?
מה דעתכם על השינוי הזה ומתי אתם חושבים שנתחיל לחוות את השפעותיו באופן משמעותי? האם אתם כבר נתקלתם בענישה כזאת? שתפו אותנו בתגובות!