לפני כשבוע גוגל נדרשו לחשוף את זהותם של מספר מפרסמים, לקוחות סוכנות פרסום Wpromote, במסגרת תביעות נגדם העוסקות במיקום מודעות אדוורדס בדומיינים מופנים (Parked Domains).
תביעות אלה כבר לוקחות די הרבה זמן – כל הנושא התחיל אי שם בשנת 2008. התובעים טוענים שהקליקים על מודעות אדוורדס הנמצאות בדומיינים מופנים הם פחות יעילים, לא סביר שיביאו לתוצאות, וגם שמיקום זה פוגע במותג החברה.
גוגל טוענים שמיקום בדומיין מופנה הוא יעיל באותה מידה ואף יותר מזה. ההגיון מאחורי זה פשוט:
אתרים שטרם התחילו לעבוד עליהם יכולים להמצא במצב מופנה (Parked): עיצוב פשוט ופרסומות אדוורדס רבות. גולש המחפש אחר נושא מסויים, מגיע לאתר שלא מוכן עדיין אבל הפרסומת רלוונטית, יקליק אליה במקום לחזור ולחפש שנית.
במצב המתואר כולם מרוויחים:
- הגולש מצא מה שחיפש.
- המפרסם זכה למבקר ממוקד.
- גוגל (וגם בעל האתר) הרוויחו את עלות הקליק.
מה שכן, נפוצים מאוד הדומיינים שנרכשים כגרסה בעלת שגיאת כתיב של דומיין מוכר.
כך, מי שטועה ומזין את הכתובת השגויה מגיע לדומיין המופנה, בו כאמור אין דבר חוץ מפרסומות אדוורדס, ובמידה שהעסק אותו חיפוש מפרסם באדוורדס, אז גם הוא יופיע. הגולש, העצל כמו כולנו, יקליק על המודעה של העסק במקום להתחיל להזין את הכתובת הנכונה מחדש.
במצב המתואר לא כולם מרוויחים:
- הגולש מצא מה שחיפש, גוגל (וגם בעל האתר) הרוויחו את עלות הקליק
- המפרסם אומנם זכה במבקר ממוקד, שסביר להניח יהפוך ללקוח, אבל אילו הגולש לא היה טועה בכתובת הוא היה מבקר חינם.
אין זה מפתיע, אם כך, שגוגל טוענים שהקליקים מביאים תנועה איכותית, זוהי אכן האמת. מה שכן, כפי שהסברתי, חלק מאותה התנועה היתה אמורה להיות תנועה ללא תשלום.
כחלק מקו ההגנה הוצג דו”ח הנכתב ע”י מנכ”ל אותה סוכנות הפרסום (Michael Mothner), בו הוא השתמש בנתוני פרסום של לקוחות שהופיעו בדומיינים מופנים והראה שיעילות הפרסום במקרים אלו היתה גדולה. הנתונים היו נתונים מסכמים וללא איזכור שם. אך השופט ביקש לחשוף את זהותם של לקוחות אלה ולחשוף דוחות פרטניים, כדי שהתביעה תוכלל להגיב.
גוגל עדיין לא חשפה את הנתונים, למרות שתאריך היעד שנקבע כבר עבר. אני מקווה שכך ישאר המצב, לא הייתי רוצה שגוגל תתחיל לחשוף נתונים אודות קמפיינים של לקוחותיה.