מכירים את המקרה הקלאסי הזה, שבו אתם יושבים בישיבת צוות סוערת בחברה בה אתם עובדים ואז מעלים נקודה קריטית כלשהי שלדעתכם דורשת התייחסות? אלא שאז חבר בישיבה טוען משפט כמו “זה לא נראה לי חשוב במיוחד” (כי לדעתו מדובר בשטות מוחלטת ובזבוז זמן)? מבאס נכון? (ועוד לפני המנכ”ל…פאדיחה! :)) לכן לרוב התשובה הבאה שלכם תהיה “לא חשוב??! זה דווקא מאד חשוב! אתה יודע מה, בוא נשאל מה כולם חושבים פה ולפי זה נחליט אם זה דורש התייחסות…” ואז אין לו ברירה אלא להיענות להצעה הדמוקרטית.
בדיוק כדי לפתור בעיה זו הושק אתמול שירות חדש מבית גוגל בשם Google moderator (“מפשר”\”מתווך”). מטרתו היא לסייע בייעול דיונים ושיחות מרובות משתמשים, באמצעות הצבעות קולקטיביות. השירות מאפשר לכל אדם להעלות שאלה וכמות ההצבעות החיוביות בשכלול עם השליליות – תקבע אם השאלה חשובה ואכן דורשת התייחסות.
אגב, אתה בתור גולש יכול להיות חלק מהדיון גם אם אתה לא באמת קשור אליו ישירות. פשוט חפש נושא שמעניין אותך -> בתוכו ישנו מאגר שאלות שקשורות לדיון, מצא את השאלה שפשוט מחייבת אותך להגיב מסיבה כלשהי -> ותצביע אם לדעתך השאלה לגיטימית או לא (כמו בכל סוג של בחירות, הקול שלך יכול להכריע).
מבנה האתר
האתר מכיל מספר סוגיות שהגולשים פתחו (כל אחד יכול לפתוח), כל סוגיה מחולקת לנושאים שונים (כל אחד יכול להוסיף נושא) ובכל נושא יש רשימת שאלות שהגולשים הוסיפו. כאמור כפי שאמרתי, הגולש יכול להביע את דעתו באמצעות הצבעה בכל שאלה שיבחר.
שיעשע אותי במיוחד לראות מספר שאלות בנושא קידום אתרים, שהופנו למאט קאטס בסוגיית Ask a google engineer:
ונסה פוקס החליטה להריץ קצת דאחקות:
“אתה יכול להביא לי מנגו אדום? אה רגע, השאלות אמורות להיות טכניות??”
השאלה שעליה פשוט הייתי חייב לענות:
“מהי כמות אי ההבנות שלדעתך יש לבעלי אתרים על אופן האופן בו גוגל עובד? והאם תוכל להגדיר ב-10 מילים את נקודת המבט של גוגל בנושא?”
התשובה שלי:
“תיקח את מספר מקדמי האתרים בעולם, מתוכם תשאיר רק את אלו שעובדים בזירת גוגל.קום, תחסר מהמספר שהתקבל את כמות מקדמי האתרים שעובדים בדרכים אתיות, מהמספר שנותר תחסר את אותם בעלי האתרים שאתרם נפסל, מהקבוצה הקטנה שנשארה תוריד את אלו שעובדים בתחום ה-SEO פחות משנתיים ולבסוף המספר שיתקבל הוא – מספר האנשים שיודעים יותר מכולם איך גוגל עובד. וכן, אפשר להגדיר ב-10 מילים: אנחנו רוצים לגרום לך לרצות לאפשר לנו לדעת עליך הכל!”
ומנגד, הופנה למאט קאטס גם קצת כעס (הבחור פשוט יורה לעצמו ברגל לדעתי):
“נמאס לנו כבר לשמוע ממך קווים מנחים וקישקושי SEO! פשוט תשאיר את זה לעמיתיך המהנדסים שעובדים איתך!”
בטח עוד בחור מעורער שכנראה האתר שלו קיבל עונש…
אז איזו שאלה אתם הייתם מוסיפים למאט קאטס? או אולי סוגייה כללית חדשה שהייתם בוחרים לפתוח?