לאחרונה חברת Google הגישה תביעה נגד חברה שהבטיחה ללקוחות שלה להגיע לדירוגים בעמוד הראשון בגוגל. מתוך כתב התביעה עולה החשד כי החברה אף איימה על בעלי עסקים שאם הם לא ישלמו, רישומי העסק שלהם יושבתו והביקורות החיוביות שלהם יוסתרו – כך לכאורה היא משכה עסקים להמשיך ולעבוד איתה.
הטענה העיקרית בתביעה
גוגל טוענת בכתב התביעה כי אתרי G-Vertifier מבטיחים הבטחות שאינן יכולות להתממש במציאות לגבי דירוגי החיפוש – שרק לגוגל יש את השליטה האמיתית על דירוג האתרים בחיפושים.
לטענת גוגל, הבטחות הסרק שתועדו היו כדוגמת “אם תרכשו את השירות מאיתנו, תשיגו את הדף הראשון בחיפוש בגוגל”, ועוד הבטחות שאין להם באמת שליטה כמו “אם תרכוש את השירות מאיתנו, מיקום העסק שלך בגוגל מפות יגיע למקום הראשון”.
הצהרות אלו הן לרוב שקריות ומטעות מראש, מכיוון ששום שירות לא יכול לדעת מה עומד מאחורי האלגוריתם המורכב של גוגל, ובטח שלא לשלוט על המיקומים המלאים בתוצאות.
מתוך כתב התביעה כפי שפורסם באתר החדשות Search Engine Land:
“The G Verifier Websites also make false promises regarding search prioritization and ranking. For instance, G Verifier tells business owners that they will “[g]et the first page on Google search” and that “[i]f you buy the service from us, your Google Maps business location will come first in Google search.” These statements, which imply superior placement among organic search results, are false and deceitful. No service can guarantee that Google’s search engine, which uses a complex algorithm, will place a particular webpage on the first page of results, much less that it will be the very first result”.
הנפגעים העיקריים מ-SEO שלא תואם לכללי האיכות של גוגל
חשוב להבין שכל מוצרי גוגל הגיעו לעולם מתוך רצון להנגיש את המידע הקיים בעולם לכדי מקום אחד מסודר שבו ניתן לקבל את המידע הרלוונטי ביותר בתחום מסוים.
ביקורות מזויפות, שימוש בטכניקות בלתי כשירות לצורך הטעיה של האלגוריתם של גוגל פוגעות באותנטיות המידע, וכך מי שנפגע מהמהלך הוא למעשה כולנו.
בפעם הבאה שנחפש, או יותר נכון “נגגל” שאלה שאנחנו מחפשים, אנחנו עלולים למצוא תוכן שהתקדם בטעות בגוגל, רק כי מישהו השתמש בטכניקות קידום לא אתיות, שמרמות את מערכות הפרסום וסינון התוכן האותנטיות שלה.
האחריות של גוגל לשמירה על המידע נוגעת לכל המשתמשים, ולא רק לעסקים שנפגעו בצורה ישירה מכסף ששילמו לשווא.
עוד בנושא – לאחרונה גוגל חשפה מדריך קידום אתרים עם הסבר על חלק גדול ממערכות הדירוג.
הלקח הנלמד עבור חברות קידום אתרים
בכל מה שקשור לגוגל, כנראה שאין יותר מדי קיצורי דרך, פרט למהלכים שתורמים גם לאינטרס של גוגל, או אם תרצו – לאינטרס של משתמשי גוגל – למצוא מידע רלוונטי ואמין בכל עת.
שימו לב: אם מישהו מנסה לגבות מכם כסף עבור ביקורות בגוגל, דירוג במקום הראשון, תוצאות כמו Domain Rank גבוה יותר ועוד – אל תתפתו להאמין. הגנו על עצמכם ואל תיענו לדרישות שהן מראש אסורות על פי המדיניות הרשמית של גוגל.
בטווח הארוך, זה כמעט אף פעם לא משתלם.
לסיכום, עו”ד יורם ליכטנשטיין, שמתמחה בדיני אינטרנט, ממליץ בהקשר הזה:
״כמו ביחס לכל בעל מקצוע, חשוב שתוודאו שההסכם ביניכם מגן עליכם, שומר על הזכויות שלכם ומונע מצבים בהם אתם נפגעים בגלל פעילות המקדם. גם בקידום אתרים, גם בשיווק דיגיטלי וגם בתחומים דומים – הסכם מסודר ומלא שיוכן מראש יכול למנוע מכם תקלות שלתקן אותן בדיעבד יהיה הרבה יותר יקר״.