האינטרנט מפוצץ במידע על התנהגות צרכנית. חיפוש פשוט בגוגל יביא אתכם לאינספור מקורות מידע עדכניים ומעניינים… בחו”ל. אבל מה בנוגע למידע אודות התנהגות הצרכן הישראלי?
משווק דיגיטל שרוצה לקבל כיום מידע על התנהגות צרכנים בישראל, יכול לפנות לפייסבוק למשל. בחשבונות הפרסום בפייסבוק ניתן לקבל פילוחים דמוגרפיים רלוונטיים ויעילים מאוד, ולהשתמש בהם ליצירת הקמפיינים הדרושים.
לדוגמה, אם נרצה לדעת כמה עסקים קטנים ובינוניים יש בישראל – פייסבוק ייתן לנו קהל יעד עם X משתמשים רלוונטיים. אם נצמצם את הפילוח לעסקי SMB רק באזור מסוים בארץ, המספר שוב יצטמצם. כך ניתן בעקיפין להגיע למסקנות כלשהן אודות צרכנים וקהלי יעד בישראל.
זה יכול להוות פתרון די מוצלח, ולו מכיוון שפייסבוק מחזיקה במאגר מידע אדיר על מיליוני ישראלים. מעבר לכך מדי פעם מתפרסמות ידיעות חדשותיות אודות האינטרנט הישראלי והתנהגות הצרכנים בארץ, אבל זה נתון בדרך כלל לשיקולי הכתבים והעורכים.
אחד המקורות הבודדים שעליו אפשר לסמוך, הוא הדוח השנתי של בזק על מצב האינטרנט בישראל.
הדוח השנתי של בזק מספק נתונים מעניינים, ובעיקר מבחינת התנהגות צרכנית:
- 78% מהישראלים קנו ברשת ב-2018, כאשר 33% מהקניות בוצעו במובייל.
- 64% מהקונים הישראלים עושים זאת באתרים ישראלים; 45% באתרים בחו”ל.
- 46% מבני הנוער הישראלים צופים בווידאו בסמארטפון בכל מקום (גם בשירותים – 25%).
- כחמישית מהישראלים השתמשו בחיפוש קולי ב-2018.
- וכן הלאה…
אין ספק שזה מעניין ואף דרוש, אך הדוח הזה מופק ומפורסם רק פעם בשנה. לאיזה מקור מידע נפנה אם נרצה לדעת יותר ממה שנותנים לנו?
הכירו את ברומטר הצרכנות של גוגל
Google Consumer Barometer הוא עוד אחד מהכלים החינמיים של גוגל, שכנראה רובנו לא מודע לקיומו (או שאם כבר מודעים לקיומו, לא עושים בו שימוש מספק). הברומטר עמוס בנתונים סטטיסטיים מעניינים ורלוונטיים, שבהחלט יכולים לעזור לכל מפרסם ומשווק לגבש אסטרטגיית פעולה.
המידע בברומטר נחלק למספר תחומים (מדי פעם נוספות אפשרויות חדשות, אז כדאי לשים לב):
- Graph Builder – בנייה עצמאית של נתונים, לפי מגוון רחב של עשרות פילוחים לבחירה.
- Trended Data – מידע מוכן ומפולח מראש אודות שימוש באינטרנט ובסוגי מכשירים, כולל בחירה של מדינה.
- Audience Stories – התנהגות של קהלים ספציפיים. מידע מוכן מראש ללא חלוקה למדינות.
- Curated Insights – המידע של Graph Builder בחלוקה מובנית מראש, עם בחירה של מדינה, מגדר וגיל.
מכיוון שבישראל עסקינן, נוכל להשתמש ב-3 מתוך 4 האפשרויות (התנהגות הקהלים אינה מאפשרת פילוח לפי מדינות).
חיסרון משמעותי מאוד של הכלי הוא דיוק הנתונים. חלק מהנתונים שמצאתי נכונים ל-2014/2015, וחלק מעודכן לשנת 2017. לצד כל גרף יש סימן i שמציג את השאלה שנשאלה, כמה ענו ואת המועד. ובכל זאת, עדיף מקור נתונים כלשהו אודות ישראל מאשר אפס מקורות.
התנהגות צרכנית בישראל – דוגמאות מייצגות
האינטרנט משמש את הצרכן הישראלי בכל שלבי הרכישה – מהשוואה בין מקורות (57%) ועד קבלת עצה (43%) והכנה לקראת רכישה (35%).
הצרכן הישראלי משתמש במגוון אפיקים לקבלת ההחלטה, ולמשווקים כדאי לוודא נוכחות בכל נקודות ההשקה הרלוונטיות: מנועי חיפוש (49%), אתרי מותג (28%), אתרי השוואת מחירים (18%), אתרי וידאו (8%) ורשתות חברתיות (7%).
מחקר אונליין מתבצע בדיגיטל, גם אם הרכישה עצמה מתבצעת אופליין. מקורות מידע אונליין מהווים את המקור הראשון (58%) שדרכו נחשפים לראשונה למוצרים / שירותים / עסקים בישראל.
הדיגיטל הוא המקור העיקרי בישראל (98%) למציאת עסקים מקומיים. חיפוש עסקים מקומיים בישראל מתבצע בעיקר במנועי חיפוש (83%), אבל גם ברשתות חברתיות (17%).
כאשר הצרכן הישראלי מחפש עסק כלשהו, המידע שהוא מחפש נחלק לסדרי עדיפויות: מחיר (58%), שעות פעילות (48%), מיקום (39%), ביקורות (39%) וזמינות (27%).
קבלת ההחלטה האם לפנות לעסק, מושפעת מהגורמים הבאים: מחיר (38%), איכות המוצר / שירות (33%), קרבה גיאוגרפית (31%) וכן הלאה.
רגע לפני סיום
הייתי יכול להמשיך להפיל עליכם עוד גרפים על אחוזי השימוש באינטרנט, כמה משתמשים במכשיר אחד או יותר, קניות של ישראלים בחו”ל ועוד. הברומטר של גוגל מספק נתונים מעניינים מאוד, גם אם הם לא הכי מעודכנים נכון לעכשיו.
אם תנסו את Graph Builder המתקדם יותר, תוכלו לסנן מידע במקום להשתמש בפילוחים המוכנים מראש שהצגתי כאן. ניתן לשלב בין כמה עשרות פילוחים על שימוש באינטרנט ובסוגי מכשירים, התנהגות צרכנית ושימוש בווידאו, לצד פילוחים דמוגרפיים כגון מדינה, גיל, מגדר, הכנסה, סוגי העסקים ו/או המוצרים והשירותים שנרכשו וכן הלאה.
דוגמה לסוג השאלות שניתן לבדוק בבונה הגרפים (אפשרות שלא ראיתי בסוגי המידע האחרים) – כמה עסקים בדקתם לפני קבלת ההחלטה? כמה זמן לקח מחיפוש המידע ועד ביצוע הפעולה? מה הייתה מטרת הרכישה? אילו סוגי מוצרים נרכשו? וכן הלאה.
פילוח מוצלח!