לפני כחמישה חודשים הכרזנו על השקת בארד, התשובה של גוגל ל-ChatGPT – ובשבוע האחרון, הוא מגיע לישראל ועם ממשק בעברית. מהי המשמעות עבור הדרך שבה נתחיל לחפש בעתיד, ואיך זה ישפיע על התחום של קידום אתרים?
כשתוכנת הבינה המלאכותית, ChatGPT הגיחה לאוויר העולם, הדבר גרם לתהיות וחששות בקרב כל חברות הטכנולוגיה, שהבינו שיש להשתנות במהירות כדי להתאים את עצמן לשינוי החדש. כך, פייסבוק למשל הכניסה את ה-AI למנגנון טרגוט המודעות שלה, יוטיוב התחילה להשתמש ב-AI כדי להציע כותרות לסרטונים (והצהירה כי תמשיך בשינויים דומים נוספים) ולינקדאין הודיעה שתשיק כלי ליצירת פוסטים תוך שניות באמצעות הטכנולוגיה החדשה. אפילו גוגל כבר הבינה את המגמה ופרסמה הנחיות לגבי תוכן שמיוצר ב-AI כדי למנוע פגיעה בעקרונות ה-E-E-A-T שלפיהם היא מדרגת את התוכן במנועי החיפוש.
המניע להשקת בארד
אחד האיומים הגדולים והראשוניים ביותר שתוכנת ה-ChatGPT יצרה מול גוגל הוא האפשרות לקבל תשובות בצורה הרבה יותר אפקטיבית – במקום שאנחנו נבצע חיפוש של שאילתות בגוגל, נקרא 5 מאמרים ורק בסוף נקבל את התשובה שרצינו מלכתחילה, כאן אפשר לקבל אותה בשניות באמצעות שיח טבעי – ממש כפי שהיינו מדברים עם בן אדם. לכן, תוך זמן מאוד קצר גוגל הגיבה עם השקת כלי דומה משלהם, המבוסס על אותו מודל שפה – PaLM2. אמנם הוא עדיין לא הכי מוצלח ונראה שברמת הדיוק בפרטים, לא תמיד הוא מדייק, אך לאט ומתחת לרדאר הוא לומד ומשתפר. בינתיים, גוגל מרחיבה אותו מארה”ב שבה הוא הושק למדינות אחרות ברחבי העולם.
אילו פיצ’רים נוספו לבארד בעברית?
אל ההתרחבות של בארד לשפה העברית ולעוד כ-40 שפות, התלוו מספר עדכונים נוספים:
- הקראה בעברית: עכשיו, זה ממש יכול להרגיש כאילו אתם מדברים עם בן אדם שמעניק לכם ממיטב הידע שלו (המבוסס, במקרה הזה על מאגר הידע הגדול בעולם) כדי לתת לכם את התשובה הטובה ביותר לשאלתכם.
- שמירת שיחות: החיפושים בבארד נעשים בצורה של צ’אט מתמשך, שניתן לנהל איתו שיחה רציפה. אז אם הייתה לכם איתו שיחה שהפקתם ממנה תובנות משמעותיות, או דברים שתרצו לשמור לצרכי עבודה ושימושים שונים – תוכלו לעשות את זה על ידי נעיצת הצ’אט דרך כפתור.
- כפתור שיתוף: אם שיחה מסוימת הייתה מהנה עבורכם, או שלמדתם ממנה משהו חדש, ניתן ללחוץ על כפתור ה-Share ולשתף אותה הלאה בלחיצת כפתור.
איך מנסים את הצ’אט החדש?
כדי לנסות את הצ’אט בשפה העברית, פשוט היכנסו לקישור הבא והתחילו לשוחח על איזה נושא שבא לכם.
כך זה נראה:
האם בארד יחליף את החיפוש הרגיל?
רבים העוסקים בתחום של קידום אתרים, מביעים חשש מפני מקרה שבו לא יהיה יותר צורך בתפקידם – מפני שכאשר בארד יודע לספק תשובות מלאות ולספק את צרכינו בשניות, אז למעשה כבר אין משמעות למיקום האתר בדף התוצאות (SERP). אמנם אי אפשר לדעת מה העתיד צופן לנו, אך כבר עכשיו ניתן להצביע כבר עכשיו על שיטות פרסום חדשות שבימים אלו גוגל עובדת ומפתחת אותן. אחת מהן היא טכנולוגיית גוגל SGE, שמסוגלת ליצור רשימת מוצרים ספציפית ולהתאים אותם למשתמש בהתאם לשאילתת החיפוש, להעניק תשובות לשאלות מורכבות ואפילו למצוא עבורנו חנויות קרובות ולסווג אותן ע”פ ביקורות.
ועדיין, בארד אינו מנטרל לחלוטין את הצורך של אנשים בצריכת תוכן מתוך תוצאות החיפוש. אם חושבים על זה, לפעמים פשוט יותר אמין ומרגיש נכון להסתמך על מידע מהימן שכתב אותו אדם בר סמכא, מאשר בוט שאין לנו מושג מהי הייתה דרך איסוף ועיבוד המידע שלו.
אז איך אנשים יעדיפו לבצע את החיפושים שלהם מעכשיו? באמצעות בארד או שהאופציה “הישנה והטובה” של שיטוט בתוך מאמרים – היא הנכונה יותר? כנראה שנגלה זאת בזמן הקרוב.