שני מחקרים חדשים שפורסמו על ידי Ahrefs (לינק למחקר) וחברת הביצועים Amsive (לינק למחקר) מצביעים על תוצאה מטרידה: הפיצ’ר החדש של גוגל – AI Overviews – מפחית משמעותית את שיעור ההקלקות לתוצאות האורגניות, במיוחד בשאילתות אינפורמטיביות ולא ביטויי מותג (Branded Keywords).
הפיצ’ר AI Overviews, שמבוסס על יכולות ה-AI החדשות של גוגל, מוצג בראש תוצאות החיפוש ומספק סיכומים ישירים ומעמיקים לשאילתות של המשתמשים. בעוד בגוגל טוענים שהצגת הפיצ’רים האלו תורמת ל”קליקים איכותיים יותר”, הנתונים החדשים מעלים תמונה שונה – ודי ברורה: פחות קליקים, פחות חשיפה.
מה מראים המספרים?
- על פי ניתוח של Ahrefs שבחן 300,000 מילות מפתח – נמצאה ירידה ממוצעת של 34.5% ב-CTR למיקום הראשון כאשר מוצג AI Overview. כמעט כל השאילתות שנבדקו היו אינפורמטיביות (99.2%).
- Amsive, שבדקה 700,000 מילות מפתח מ-10 אתרים ו-5 תעשיות שונות, מצאה ירידה ממוצעת של 15.49%, עם ירידות קיצוניות אף יותר – 37.04% כאשר AI Overview מופיע לצד Featured Snippet.
- מילות מפתח לא ממותגות נפגעות משמעותית יותר – ירידה של כ-20% ב-CTR, לעומת מילות מפתח ממותגות שמופעלות רק ב-4.79% מהמקרים ואפילו מציגות עלייה ב-CTR של כ-18.68% כאשר כן מופיע AI Overview.
- עבור אתרים שאינם מופיעים בטופ 3, הירידה ב-CTR מגיעה ל-27% – כך שהנזק גובר ככל שהמיקום נמוך יותר.
איך זה משפיע על ה-SEO?
האם אנחנו עדים לשינוי יסודי בתפיסת ה-SEO כפי שהכרנו אותה? בהחלט ייתכן. מאבק עיקש על מקום ראשון בגוגל אולי כבר לא שווה את המאמץ אם רוב הקליקים הולכים לפיצ’ר מבוסס AI שמופיע מעל.
יחד עם זאת, הנתונים מצביעים גם על כיווני פעולה: מיקוד במילות מפתח ממותגות, בניית סמכות מותג, יצירת תוכן עמוק ומקורי שלא ניתן לסכם אותו בקלות – ויצירת ערך אמיתי מעבר למה ש-AI יכול לספק. כדאי גם לבדוק נראות ב-Featured Snippets, כדי להילחם על הנראות בראש הדף.
ובמקביל – זו גם הזדמנות להסתגל לעולם החדש. מקדמי אתרים שיקדימו ללמוד כיצד לתכנן ולכתוב תוכן שמוזן ומצטט בתוך AI Overviews, עשויים דווקא להרוויח מחשיפה מחודשת של המותג שלהם – גם אם לא דרך הקליק המסורתי. מדובר בתחומים חדשים של אופטימיזציה שעדיין נמצאים בהתפתחות, והכשרה מוקדמת בהם עשויה להוות יתרון משמעותי.
מקור: Search Engine Land