עדכון חדש בגוגל: AI Overviews פוגעים ב-CTR האורגני

פבל ישראלסקי
שני מחקרים חדשים חושפים תופעה מדאיגה: תשובות AI שמופיעות בראש תוצאות החיפוש בגוגל גוזלות את ההקלקות מהאתרים עצמם – גם אם הם מדורגים במקום הראשון. מה זה אומר על העתיד של SEO, ואיך מתמודדים עם זה בעולם שבו האלגוריתם עונה במקום הגולש?
AI Overviews פוגעים ב-CTR האורגני

שני מחקרים חדשים שפורסמו על ידי Ahrefs (לינק למחקר) וחברת הביצועים Amsive (לינק למחקר) מצביעים על תוצאה מטרידה: הפיצ’ר החדש של גוגל – AI Overviews – מפחית משמעותית את שיעור ההקלקות לתוצאות האורגניות, במיוחד בשאילתות אינפורמטיביות ולא ביטויי מותג (Branded Keywords).

הפיצ’ר AI Overviews, שמבוסס על יכולות ה-AI החדשות של גוגל, מוצג בראש תוצאות החיפוש ומספק סיכומים ישירים ומעמיקים לשאילתות של המשתמשים. בעוד בגוגל טוענים שהצגת הפיצ’רים האלו תורמת ל”קליקים איכותיים יותר”, הנתונים החדשים מעלים תמונה שונה – ודי ברורה: פחות קליקים, פחות חשיפה.

מה מראים המספרים?

  • על פי ניתוח של Ahrefs שבחן 300,000 מילות מפתח – נמצאה ירידה ממוצעת של 34.5% ב-CTR למיקום הראשון כאשר מוצג AI Overview. כמעט כל השאילתות שנבדקו היו אינפורמטיביות (99.2%).
  • Amsive, שבדקה 700,000 מילות מפתח מ-10 אתרים ו-5 תעשיות שונות, מצאה ירידה ממוצעת של 15.49%, עם ירידות קיצוניות אף יותר – 37.04% כאשר AI Overview מופיע לצד Featured Snippet.
  • מילות מפתח לא ממותגות נפגעות משמעותית יותר – ירידה של כ-20% ב-CTR, לעומת מילות מפתח ממותגות שמופעלות רק ב-4.79% מהמקרים ואפילו מציגות עלייה ב-CTR של כ-18.68% כאשר כן מופיע AI Overview.
  • עבור אתרים שאינם מופיעים בטופ 3, הירידה ב-CTR מגיעה ל-27% – כך שהנזק גובר ככל שהמיקום נמוך יותר.
ירידה ב-CTR למיקום הראשון כאשר מוצג AI Overview
ירידה ב-CTR למיקום הראשון בגוגל כאשר מוצג AI Overview, מקור: ahrefs

איך זה משפיע על ה-SEO?

האם אנחנו עדים לשינוי יסודי בתפיסת ה-SEO כפי שהכרנו אותה? בהחלט ייתכן. מאבק עיקש על מקום ראשון בגוגל אולי כבר לא שווה את המאמץ אם רוב הקליקים הולכים לפיצ’ר מבוסס AI שמופיע מעל.

יחד עם זאת, הנתונים מצביעים גם על כיווני פעולה: מיקוד במילות מפתח ממותגות, בניית סמכות מותג, יצירת תוכן עמוק ומקורי שלא ניתן לסכם אותו בקלות – ויצירת ערך אמיתי מעבר למה ש-AI יכול לספק. כדאי גם לבדוק נראות ב-Featured Snippets, כדי להילחם על הנראות בראש הדף.

ובמקביל – זו גם הזדמנות להסתגל לעולם החדש. מקדמי אתרים שיקדימו ללמוד כיצד לתכנן ולכתוב תוכן שמוזן ומצטט בתוך AI Overviews, עשויים דווקא להרוויח מחשיפה מחודשת של המותג שלהם – גם אם לא דרך הקליק המסורתי. מדובר בתחומים חדשים של אופטימיזציה שעדיין נמצאים בהתפתחות, והכשרה מוקדמת בהם עשויה להוות יתרון משמעותי.

מקור: Search Engine Land

שתפו:
נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
1224
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
990
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
1156
קידום אתרים
עומר לייבנזון
1129
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
110045
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
104266
מדיה חברתית
דנה רוזן
84247
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות