בפוסט האחרון כתבתי על הסיבות מדוע אני ממליץ על קישורים יוצאים מתוך התכנים שאתם כותבים, אך הדבר החשוב יותר, הוא לדאוג לכמות גבוהה ואיכותית ככל הניתן של קישורים נכנסים מאתרים חיצוניים.
קישורים חיצוניים הוא פקטור מאד מכריע בדירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש, ומלבד הדרכים המסורתיות והנפוצות (כגון החלפת קישורים), קיימות מספר דרכים פשוטות נוספות שאולי לא חשבתם עליהם.
בפוסט הזה אציג 15 דרכים להשגת קישורים חיצוניים ברשת הישראלית.
1. כיתבו ביקורות ומכתבי המלצה (testimonials)
במידה ויצא לכם לקנות מוצר איכותי או לקבל שירות טוב כלשהו, הייתי ממליץ לבדוק אם באתר החברה יש דף המלצות של לקוחות מרוצים. אם כן, תוכלו לפנות לבעל האתר ולהציע לו המלצה מושקעת בתמורה לקישור שיופיע ליד השם שלכם (עם מילות המפתח). ניסיתי זאת מספר פעמים ומעולם לא הייתה התנגדות. חשוב לוודא שהעמוד לא “מפוצץ” בהמלצות, אחרת לקישור שלכם לא יהיה ערך רב.
2. השתתפו בפורומים וקבוצות דיון
הרשמו למספר פורומים רלוונטיים לתחום עיסוקכם והשתתפות בדיונים השונים שמתקיימים בהם. מלבד הערך המוסף של מיתוג אישי באינטרנט, תוכלו להוסיף קישור לאתר שלכם בחתימה של כל תגובה. רבים נרתעים מהשיטה משום שבד”כ לכל קישור בפורום מוצמדת תגית Nofollow, אך לא תמיד זה קורה. כל מה שעליכם לעשות כדי לבדוק זאת הוא להתקין את התוסף Search Status, להיכנס לדף אותו אתם רוצים לבדוק ולסמן בתוסף את האפשרות Highlight Nofollow Links (עוד על התוסף וכיצד להתקין אותו כאן: הקמת מעבדה לקידום אתרים).
אם הדפדפן מספיק עמוס בשביל להתקין תוספים נוספים, פשוט כנסו לקוד המקור של הדף ובדקו אם המילה “nofollow” מוצמדת לקוד הקישורים בחתימות.
3. הציעו לכתוב פוסט אורח
אם אתם מתמקדים בנישה מסוימת, סביר להניח שאתם מכירים לא מעט אתרים שעוסקים באותה הנישה. צרו קשר עם אתרים אלו ושאלו אותם אם הם מעוניינים שתכתבו פוסט אורח שיפורסם באתר שלהם. קשה לי להאמין שמנהל אתר יגיד “לא” לתוכן איכותי נוסף שתכתבו עבורו. בתמורה בקשו לינק קרדיט עם מילות המפתח. להלן דוגמא לפוסט אורח שמיכל כהן כתבה בבלוג שלי על מקדמי אתרים.
4. הרשמו לאגרגטורים ואתרי הזנות RSS – מתאים לבלוגים
מספר אתרים מאפשרים להוסיף את הזנת ה-RSS של הבלוג\אתר שלכם בקטגוריה רלוונטית. היתרון בקישורים מהסוג הזה הוא שהם לא קבועים אלא תלויים בכמות התוכן. כל פעם שתפרסמו פוסט חדש, יווצר אוטומטית קישור עם הכותרת של הידיעה באתר ההזנות. הנה כמה דוגמאות לאתרים ישראלים מהסוג הזה:
www.rssindex.co.il
www.rssfeeds.co.il
5. כיתבו מאמרים והפיצו אותם
ישנם לא מעט אתרי מאמרים בישראל, בהם תוכלו לכתוב מאמרים ולקבל קישור (יש אתרים שמאפשרים להוסיף יותר מקישור אחד). הוסיפו מאמר בקטגוריה הרלוונטית לנושא שלכם והשתדלו לעשות לו אופטימיזציה בהתאם לאסטרטגיית מילות המפתח שאתם מטרגטים. להלן מספר אתרי מאמרים לבחירתכם:
www.reader.co.il ( מומלץ)
www.articles.co.il (מומלץ)
www.academics.co.il
www.publisher.co.il
www.maker.co.il
6. הרשמו לספריות ואינדקסים
באינדקסים וספריות יש לרוב ריכוז גבוה מאד של קישורים יוצאים, לפיכך זה מחליש משמעותית את כל הקישורים שיוצאים מאותם הדפים (ועדיין, קראתי שאתרים גדולים מוציאים קישורים בכמויות – הייתכן והגורם הזה מאבד מחשיבותו?). יחד עם זאת, תוכלו למצוא מספר אינדקסים איכותיים שלא גובלים בספאם, אחד מהם הוא WebDir. אני ממליץ כמובן להתחיל מ- Dmoz, שמשמש את גוגל במספר מקרים. רשימה מפורטת של אינדקסים רבים תוכלו למצוא במקור השימושי הזה.
לא כל אינדקס מתאים, יש לבדוק את הדברים הבאים כדי לוודא שהוא עונה על הדרישות:
> בדקו שהקישור שאתם מקבלים הוא לא Nofollow, ראו בתחילת הפוסט כיצד לבדוק זאת.
> וודאו שיש אפשרות להוסיף טקסט קצר ליד כל קישור, אם יש בו רק קישורים זה יסווג כאתר ספאמי.
> בדקו שאין יותר מדי קישורים יוצאים בכל דף, בכל זאת חייב להיות גבול כלשהו.
> על הקישור להפנות ישירות לכתובת של האתר שלכם ללא הפנייה חוזרת (redirect). כלומר כאשר תעמדו עם הסמן של העכבר על הקישור, אתם אמורים לראות למטה מצד שמאל בדפדפן את כתובת האתר שלכם במדוייק.
7. הוסיפו קישורים ברשתות חברתיות ומדיה חברתית
כשכתבתי על מיתוג אישי בפייסבוק הזכרתי את עניין פתיחת הקבוצה לצורך מיתוג אישי. אז מלבד מיתוג, תוכלו להוסיף שם קישור לאתר שלכם (ולא רק בקבוצה אלא גם בכרטיס האישי). פייסבוק זו רק דוגמא, פשוט תפתחו כרטיסים במספר רשתות חברתיות ושירותים פופולריים שמאפשרים לשים לינק בפרופיל. לרוב אלו קישורים ללא מילות מפתח, אך אין זה אומר שאינם תורמים כלל (בכרטיס האישי ברשת קפה דה מרקר למשל ניתן לשים מילות מפתח בקישור). אגב, בעקבות מספר ארועים בעבר – טוויטר לא נכלל ברשימה 🙂
8. תגיבו בבלוגים ואתרי תוכן
בלי קשר לסעיף הזה אני ממליץ מאד לעקוב אחרי בלוגים בתחום עיסוקכם כדי להיות עם היד על הדופק. כאשר אתם נתקלים בידיעה ורוצים להגיב, יש לבדוק לפני כן שהקישורים בתגובה אינם מסוג Nofollow והכי חשוב – אל תוסיפו את מילות המפתח בשם שלכם, בלוגרים רבים (כולל אותי) לא מאשרים תגובות מהסוג הזה. השתדלו לפרסם תגובה רלוונטית לידיעה כי יש מקרים שבלוגרים (לא כולל אותי) לא מאשרים ידיעות מהסוג “אחלה פוסט”.
9. הוסיפו קישורים באתרי שיתוף – social bookmarking
אלו אתרים בהם הגולשים משתפים גולשים אחרים בקישורים לאתרים שהם אוהבים, לדוגמא: digg.com ו- del.icio.us. בישראל אני מכיר את שלושת אלו:
www.shaveh.co.il
www.tapuz.co.il/Hit
www.hadash-hot.co.il
10. צרו תבניות עיצוב לאתר או בלוג
אם אתם אשפי עיצוב והמילה CSS לא זרה עבורכם, הגיע הזמן שתעצבו תבנית לבלוג או אתר. אומנם זה סיפור די ארוך ומייגע שדורש ראש קריאייטיבי (אם היא תהיה מאד דומה לאחרות אף אחד לא יוריד אותה), אך התמורה הולמת – קישור בפוטר של האתר שישתמש בתבנית זו. תסכימו איתי, קישורים נכנסים מהסוג הזה כל אחד ירצה 🙂
כמובן חשוב לגבות את קישור הקרדיט באמצעות רשיון מתאים שיוצג בדף ההורדה של התבנית. אתם לא חייבים לאחסן את התבנית באתר שלכם, ניתן לפנות למספר אינדקסים של תבניות עיצוב ולהעלות אותה לשם (כך גם החשיפה תהיה גדולה יותר).
11. צלמו תמונות וסרטים בארועים מדוברים
אם יש בידיכם תמונות או סרטונים המתעדים ארועים וכנסים מדוברים בהם נכחתם – יש להם ערך עצום. העלו אותם לאינטרנט והציעו לבעלי אתרים או בלוגים לפרסם אותם אצלם כחלק מסיקור תמורת קישור קרדיט אליכם. אני מציע לפנות רק לאתרים או בלוגים שעוסקים בנושא הארוע בו נכחתם אחרת לא יהיה להם שום עניין לפרסם את התמונה\סרט. אם התמונה או הסרטון יהיו סופר ייחודיים יש סיכוי שתקבלו אפילו קישור מפורטל תוכן גדול שיפרסם כתבה על הארוע.
12. ציירו קומיקס מקורי על נושא אקטואלי
יש הרבה אתרים שמאפשרים ליצור איורי קומיקס. אחד מהם הינו toondoo. אם עלה לכם רעיון מקורי בעקבות איזו ידיעה מעניינת שכתבתם, צרו קומיקס מצחיק שיעביר את המסר ותפיצו אותו באתרי סימניות ושיתוף חברתי (ראה סעיף 9). והנה ההוכחה לכך שהשיטה הזו עובדת: להלן קישור לקומיקס על השירות החדש של גוגל – TipsJar, ששליו בן ארי יצר באתר החדש שלו .
13. חפשו דפי “כתבו עלינו”
חפשו אתרים שעוסקים בתחום שלכם בהם יש דף בשם “כתבו עלינו” או “אנחנו ברשת”. אם אתם רואים בדף הזה קישורים לאתרים קטנים ולאו דווקא אתרי חדשות גדולים ופורטלים, זה אומר שיש סיכוי שתופיעו שם. פשוט צרו קשר עם בעל האתר והציעו לו סיקור איכותי מתוך האתר\בלוג שלכם על המוצר\אתר שלו בתמורה להופעה בדף זה. הייתי מציע לוודא לפני כן שאין שם יותר מדי קישורים יוצאים אחרת לא יהיה לקישור שלכם הרבה ערך.
14. כתבו EBook שניתן להוריד מהאתר שלכם
בד”כ אנשים מנסים לעשות כסף מאיבוקים שהם כותבים וזה לגיטימי, אף אחד לא רוצה להשקיע הרבה זמן מבלי לראות רווח מיידי. אבל במבט לטווח הארוך, אולי כדאי להשקיע מעט פחות זמן ואף לקצר אותו משמעותית – אבל לעשות אותו חינמי. זה פשוט יגרום ליותר אנשים לרצות לקשר אליו. בכל זאת, יש משהו מאד קפיטליסטי ולא טהור מספיק באיבוק בתשלום (יש יותר מוטיבציה לקשר למשהו שנכתב ממניעים “טהורים”).
15. כיתבו תכנים מסוג Link-bait
אני לא יודע איך בדיוק לתרגם את זה אחד לאחד, אבל הכוונה היא לסוג של תכנים\רעיונות מקוריים ויחודיים שגורמים לאחרים לרצות לקשר מרצונם אליך. בד”כ תוכן מהסוג הבא יכול להיות דוגמא טובה: מחקרים, סקרים, ניסויים וכל דבר לא שגרתי שאתם יכולים לחשוב עליו. לפעמים כתבים באתרי תוכן וחדשות “צדים” תוכן מקורי ברשת לשימוש בכתבות שלהם. כך שאם זה מוצלח מספיק, תוכלו לקבל קישור סופר איכותי מכתבה באתר סמכות.
הנה עוד כמה רעיונות לתכנים מהסוג הזה:
> צרו תחרות קידום אתרים לאתר שלכם והציעו פרס למקומות הראשונים
> כיתבו “מאמרי רשימה”(מחולק לסעיפים ממוספרים) כדוגמת הפוסט הנוכחי “15 דרכים להשיג קישורים חיצוניים חינם” 🙂
> תרגמו פוסט שימושי של בלוגר פופולארי לעברית, כמו העבודה הטובה שארז עשה (שאפילו זיכה אותו בקישור מ-Ynet).
מכירים דרכים נוספות להשיג קישורים חיצוניים חינם? אשמח אם תשתפו אותי…