גם אני הרמתי גבה כשקראתי את הדיון הבא שדן בשאלה מאד מעניינת זו – האם גוגל עוקב אחרי הקישורים בהם אתם משתמשים בגוף האימיילים בג’ימייל ויתרה מזאת – האם יש להם השפעה על דירוג האתר אליו מפנים?
אם יוכח שזה אכן המצב זה יכול לשנות את מתודולוגיות העבודה בפרוייקטי SEO ע”י הוספת פרמטר נוסף חשוב שיש לשים לב אליו. מנגד, עשויה להימצא כאן פרצה גדולה לספאמרים שעוסקים ב- Black Hat SEO (קידום אתרים בשיטת הכובע השחור).
התמונה באדיבות automaticbs
להלן ההודעה המקורית של פותח הדיון
“גוגל אכן עושה crawling לאימיילים שנכתבים בג’ימייל, שהרי אם לא – כיצד הוא יכול להתאים את פרסומות האדסנס לתוכן המייל?” טוען פותח הדיון. להלן ארבעת הסיבות העיקריות שהוא מציג כהוכחה לכך שהקישורים משפיעים על הדירוג:
1. “בכל פעם שאני שולח אימייל (יש לי הרבה אנשי קשר ברשימת התפוצה), שמעודד את הנמענים לעשות לו Forward לאחרים – האתר שלי מתקדם בתוצאות החיפוש”.
2. “שלחתי אימייל מהחשבון שלי ב- Yahoo לחשבון שלי ב- Gmail שהכיל לינק לאתר שאין אליו קישורים נכנסים משום מקום אחר וכתוצאה מכך הוא התאנדקס”.
3. “שאלתי מהנדס של גוגל בכנס O’reilly את השאלה שלי והוא אמר לי (באנגלית זה תמיד נשמע יותר טוב): Google looks at all the data it has to determine communication trends with its algorithm”.
4. “זה הגיוני כשחושבים על הדרך שבה מהנדס תוכנה חושב” הוא טוען. “הרי אם אני מקליק על קישור בתוך האימייל גוגל מסיק מכך שזה קישור שמומלץ לבחון. ואילו אם אני לא מקליק על הקישור או אפילו לא פותח את המייל ושולח אותו ישירות לתיבת הספאם – אז הוא ללא ספק ספאם”. לסיום הוא מוסיף “אבל אם אני מרים אתר חדש או מפרסם פוסט ממש מגניב, אנשים כן יעבירו אותו לחברים שלהם. סביר להניח שיש אפילו יותר סיכוי שיעבירו אותו באימייל לחברים מאשר שיכתבו עליו איפשהו ברשת”.
מה אני חושב על זה?
אני לא יודע אם אכן הייתה שיחה עם המהנדס של גוגל, אני לא בטוח אם פותח הדיון אכן הצליח לאנדקס את האתר רק מקישור אחד, אני אפילו לא יכול להיות בטוח ב-100% שכל הדיון הזה לא פיקטיבי. מה שכן, יש בזה הגיון והטענה נשמעת מאד אינטואיטיבית ממבט ראשון. כלומר אני יוצא מנקודת ההנחה הבאה שמבוססת על 3 שלבים בלוגיקה פשוטה: אם אני שולח לאדם כלשהו קישור לדף\אתר כלשהו, זו המלצה לכל דבר. קישורים חיצוניים לאתר נחשבים גם כן לסוג של המלצה ונלקחים בחשבון בתהליך דירוג האתר בתוצאות החיפוש. מכך נובע —> קישורים בגוף האימיילים גם כן אמורים לקבל משקל כלשהו בתהליך הדירוג.
כפי שפותח הדיון ציין, כשאנחנו בג’ימייל מוצגות בפנינו פרסומות רלוונטיות לתוכן המיילים (או בשם המקצועי פרסום קונטקסטואלי), כך שדי אינטואיטיבית ניתן להסיק שמתבצעת סריקה של המיילים. בין אם זה מוצא חן בעינינו ובין אם לא, הרובוטים של גוגל סורקים את המיילים שלנו ויודעים איזה פרסומות להציג, אז למה שלא ייתנו חשיבות לתוכן של מיילים אלו גם בתהליך הדירוג? ראו דוגמא לפרסומות האדסנס המופיעות באימייל הבא ששלחתי לעצמי:
תיאורטית הגוגלבוט יכול להגיע לכל מקום
השאלה רק מה הוא יעשה עם המידע שימצא שם.
אני סבור ובטוח שגוגל יכול לחדור לכל מקום אפשרי, כבר מזמן שכחנו מהפרטיות שלנו מהרגע שהחלטנו לפתוח חשבון באחד מהשירותים שלו (וזה לגיטימי, הסכמנו לכך בתנאי השימוש). השאלה היא אם כל פרמטר בו ייתקל אמור להילקח בחשבון בעת תהליך הדירוג. גוגל תמיד היה ויישאר מכונה, שכל מטרתה לספק לנו את המידע הרלוונטי ביותר. לכן הפרמטרים שאמורים להילקח בחשבון אמורים באמת לשקף רלוונטיות.
התמונה באדיבות Overdrive Interactive
אני לא חושב שאפשר לעשות אנלוגיה בין הקישורים בגוף האימיילים לבין הקישורים ה”חיים” שמכוונים לאתר המטרה. הרי הרבה יותר פשוט לשלוח לחבר קישור במייל מאשר לכתוב פוסט\ידיעה\כתבה עם קישור, עניין של שניות. ואני עוד בכלל לא מדבר על הנזק הפוטנציאלי שיכול להיגרם – אלפי ספאמרים שיציפו אותנו במיילים סתמיים מלאים בקישורים (לא שעכשיו זה לא קורה).
אז אצלי זה לא עבד, מי צודק?
מנגד, מישהו שקורא לעצמו tedster טוען לפותח הדיון בתגובה: “שלחתי לינק ספציפי באמצעות ג’ימייל במשך חודשיים ואני יודע בוודאות שהוא נצפה ע”י יותר מ-150 איש. אך יחד עם זאת ה-URL אליו הקישור מפנה לא מאונדקס בגוגל עד היום. יתרה מזאת, הגוגלבוט לא ביקר בעמוד הזה אפילו פעם אחת במהלך החודשיים האלה”.
למרות שיצא לי כבר לעשות מספר ניסויים בעבר, את המקרה הספציפי הזה החלטתי לא לבחון לעומק בגלל 2 סיבות: חוסר זמן והטענה של tedster מעל. פשוט אני לא בטוח שניסוי ביתי של אדם אחד יכול להוכיח או להפריך את הטענה. כדי לבדוק את זה בצורה רצינית ולהסיק מסקנות ממשיות יש צורך בתנאים סטריליים קפדניים: מדגם מייצג של כמה מאות אנשים (עדיף שימצאו במדינות שונות), כמות זהה של אתרים לא מאונדקסים, אופרציה של שליחת מיילים ומעקב סטטיסטי אחרי הניסוי.
עוד מקרה לא פתור שמשאיר אותי עם הרבה סימני שאלה
אחת הטענות לגבי הניסוי האחרון שלי, בו הצלחתי לאנדקס דף עם קישור nofollow יחיד היא שזה קרה בגלל סרגל הכלים של גוגל (שעוקב אחרי הרגלי הגלישה שלנו בדפדפן). האם יכול להיות שהדף של פותח הדיון התאנדקס גם כן בגלל סרגל הכלים של גוגל ולא מעצם שליחתו בג’ימייל?
שאלה נוספת שעלתה לי – בהנחה שגוגל עוקב אחרי הקישורים בג’ימייל, האם ניתן להסיק שהוא גם עוקב אחרי קישורים אחרים בהם אנחנו משתמשים במסגרת השירותים שלו? למשל ב- Google Docs (שירות יצירת מסמכים), Google Talk (מסרים מיידיים) ועוד. אבל כשחושבים על זה עוד יותר לעומק, האם יש בכלל משמעות אם מדובר בשירות של גוגל או כל שירות אחר, כאשר מותקן במחשב סרגל הכלים של גוגל (שעוקב אחרי כל דבר על המסך)?