אומרים שהכלל מספר 1 בתחום השיווק הוא להכיר באופן מושלם את הפרסונה שאליו המוצר או השירות שלנו מכוון.
אחרת, אם קהל היעד שלנו לא מוגדר באופן מושלם, איך נביא תוצאות?
(ולא, אני לא מדבר על Audience Insights)
לפני שבוע פרסמתי מדריך על איך תעקבו אחרי המתחרים שלכם ב-Facebook Ads. לאחר שהגיעו אליי הרבה פניות ופידבקים טובים לגביו, החלטתי לפרסם עוד Hack פשוט ונחמד שיעזור לכם להכיר את קהל היעד שלכם באופן מדויק הרבה יותר!
בניית פרסונה ללקוח שלכם
לפני שאני מתחיל לעבוד עם לקוח מסוים (ארגון, עסק פרטי, מותג), אני בדרך כלל לוקח לי כמה ימים ועושה מחקר על קהל היעד שלו, כדי לדעת מה הם אוהבים, לאיזה מותגים דומים הם מחוברים ואיך מותגים אחרים עובדים עם אותו קהל כמו שלי.
אחר כך אני עובר לבנות את הפרסונה שלי באמצעות כמה שאלות שאני מנסה לענות עליהן עם מחקר קטנטן. הנה כמה שאלות לדוגמה (כמובן שזה אינדיווידואלי):
- איפה הם מסתובבים באינטרנט?
- איזה מותגים גדולים הם אוהבים?
- איזה תכניות טלוויזיה וסרטים הם רואים?
- באילו אתרים הם מבקרים?
- איזה סוג של תוכן הם צורכים במדיה החברתית?
- הם קונים אונליין או לא?
- דמוגרפיה > איפה הם גרים ובני כמה הם?
כמו שאמרתי, לכל אחד יש את ה”סקר” הקטן שלו, אבל ברגע שסיימנו עם זה, אפשר לעבור לטקטיקה.
אז לפני שנתחיל “ללכלך” את הידיים ונמצא את הפרסונה שלנו, בואו נחפש את המתחרים של העסק שלנו. אם זה עסק קטן, מקומי, אפשר לעשות את זה באופן ידני – זה פשוט ייקח קצת יותר זמן 🙂
איך מוצאים את המתחרים?
יש הרבה כלים, כלי אחד נוח מאד הוא: owler.com. פשוט תכניסו אליו שם החברה ומיד לאחר מכן בצד ימין תראו את המתחרים המובילים שלה. אני בחרתי לצורך הדוגמה את PlayStation:
אז עכשיו כשיש לנו את השמות של המתחרים המובילים, ניכנס לפייסבוק ונמצא את העמודים שלהם.
אנשים שאוהבים דף פייסבוק של חברה מסוימת בדרך כלל מתעניינים במה שהחברה הזו מציעה – ולכן הם הופכים להיות חלק מהקהל שלה, ואולי גם לפרסונה שלנו.
מוכנים ללכלך קצת את הידיים?
1. לכו לעמוד הפייסבוק של המתחרה שלכם (שאותו כבר מצאנו) ולחצו על תמונת הפרופיל.
פה למטה אתם רואים את העמוד של Xbox (שזה המתחרה של Playstation):
ברגע שפתחתם את תמונת הפרופיל, שימו לב לכתובת ה-URL שמשתנה בדפדפן.
2. תעתיקו את מספר הזיהוי (ID):
לכל דף פייסבוק יש מספר זיהוי (ID) ייחודי משלו. מספר הזיהוי של דף פייסבוק נמצא בין הנקודה האחרונה בכל מחרוזת המספרים “.” והקטע הבא שמתחיל -“/”. במקרה זה, המספר הוא 16547831022.
תנסו למצוא אותו בעצמכם, זה לא ממש קשה 🙂
*שימו לב שהמלבן האדום מסתיר את הנקודה לפני הספרה “1” בתמונה
3. כדי לראות את העמודים שהפרסונות שלכם אוהבים:
תעתיקו את ה-ID של העמוד שלכם (במקרה הזה של Xbox) אחרי ה- “=” בקישור כאן:
https://www.facebook.com/pages/?frompageid=
ולחצו על מקש ה-Enter!
שוב, במקרה שלנו זה יהיה: https://www.facebook.com/pages/?frompageid=8062627951
זה מה שקיבלנו:
וזהו! מה שקיבלנו זה דפי פייסבוק שאנשים שאהבו את Xbox אוהבים! (או דפים מאד דומים)
זה מאד שימושי לבניית הפרסונות שלכם ולהבין איפה הם מסתובבים באינטרנט ובפייסבוק.
רגע, אבל יש את Audience Insights, שזה הרבה יותר מפורט!
נכון, הכלי הנהדר של Audience Insights מביא לנו נתונים דומים אבל לא תוצאות כאלה ממוקדות, הכלי מספק מידע כללי יותר על אנשים שאוהבים חברה או מותג – אבל לא תמיד דף פייסבוק ספציפי. ומעבר לזה, ה-Audience Insights דורשים שלעמוד תהיה כמות מסוימת של לייקים לפני שהם מספקים את המידע.
אז מה שעשינו כאן זה לעקוף את זה, וקיבלנו מידע מפורט מאד על עמודים זהים.
בהצלחה! אתם מוזמנים לעדכן אותי אם זה עזר לכם, וכמובן – לשתף 🙂