קצת קשה לנסות ולהצדיק חודש שלם ללא כתיבה, אך האמת שרוב זמני הוקדש לסטארט אפ שאני עובד עליו זה מספר חודשים. מדובר על Looky – מנוע לחיפוש הכרויות באינטרנט, אשר מציג תוצאות חיפוש מאתרי הכרויות ישראלים במסך אחד. כמובן כרגע הוא בבטא והעיצוב+ממשק משתמש עדיין חלקיים, אך כאשר הסיפור יושלם נתחיל בשיווק מאסיבי.
ללא ספק אחת הידיעות הבולטות ביותר בחודש שהיה, היא הידיעה על כך שפורשי גוגל הקימו מנוע חיפוש חדש בשם cuil.
מה כל כך קול ב- Cuil?
דובר רבות (לטובה ולרעה) ברשת על קול, בייחוד על כך שלגוגל יש הרבה ממה לחשוש בעקבות היריב הטרי. לדעתי אין בכך איום, שכן גם אם אכן מכיל הרבה יותר תוצאות חיפוש כפי שנטען, גוגל נהפך בשנים האחרונות למותג מפלצתי שנחרט עמוק בתודעת מחפשי המידע, וזה משהו של”קול” יהיה קשה לשנות (שלא נדבר על הבאג שמציג תמונות ראנדומליות וסיבות אחרות…).
מי הכי רלוונטי בתוצאות החיפוש?
הבעיה של קול, היא שינוי הגישה בהצגת תוצאות החיפוש. עד כה היה מקובל בכל מנוע חיפוש להציג תוצאות בטור אחד ויחיד, שישקף דרגת רלוונטיות הגיונית. כלומר, הראשון הוא הכי רלוונטי, השני אחריו וכו’….אבל במקרה של קול, נוצר מצב בו יש שני אתרים רלוונטיים באותה המידה:
מי יותר רלוונטי בתמונה למעלה – הימני או השמאלי? תלוי בעיני המתבונן.
עפ”י מחקר שנעשה לפני מספר שנים, התגלה כי 100% מהגולשים מסתכלים על התוצאה הטבעית הראשונה בגוגל, בעוד שרק 50% מהגולשים מסתכלים על התוצאה הממומנת הראשונה. כמובן שלא ניתן להשוות סטטיסטיקה זו לקול. גם בגלל ששני התוצאות יותר קרובות מאשר המקרה של גוגל ולכן הסיכוי שהעין תתמקד בשניהן גבוה וגם משום שבגוגל התוצאה השניה ממומנת (עצם הידיעה על כך שהתוצאה ממומנת, יכולה להשפיע באופן תודעתי על חוסר ההסתכלות של הגולש עליה). בכל מקרה, דעתי היא שסביר להניח כי 100% מהגולשים שיסתכלו על התוצאה השמאלית העליונה, יסתכלו גם על התוצאה הימנית העליונה, מבחינתי דרגת הרלוונטיות שלהן זהה.
המחשבה על כך גורמת לי לתהות לגבי בעיה מרכזית (במידה וקול אכן יצליח להשתלט על נתח נכבד משוק החיפוש) – בעיתיות בתמחור פרויקטי SEO ללקוחות. מעכשיו מדובר על הגעה לשורה מסוימת ולא למיקום מסוים. אבל גם כאן זה לא נגמר, מכיוון שיש 11 תוצאות בעמוד התוצאות, השורות לא יוצאות סימטריות בחלק מהמקרים.
אישית כל חוסר הסדר הזה בתוצאות החיפוש, יוצר אצלי מצב בעייתי שדורש שינוי תפיסתי. אני היחיד? 🙂