3 דרכים חצי אוטומטיות לבנות קישורים “מחוץ לקופסא” שלא הכרתם

פבל ישראלסקי
בניית קישורים יצירתית

איזה התרגשות! כמעט שנה שלא יצא לי לכתוב כאן פוסט מקצועי ואני מודה שזה די חסר לי.

מקווה שאצליח למצוא את הזמן לחזור לכתוב קבוע כמו בימים הטובים 🙂

אז היום נדבר על קישורים…לא משנה כמה גוגל יגידו שההשפעה שלהם יורדת וכמה שהשיח בתעשייה הוא לרעתם, הם עדיין הגורם הכי מכריע באלגוריתם כיום, בטח ובטח שבגוגל ישראל. לפעמים כדי להשיג את הקישורים האיכותיים ביותר צריך לצאת מאזור הנוחות ולחשוב על פתרון הבעיה בדרך אחרת. בפוסט זה ריכזתי כמה שיטות בניית קישורים שהם קצת “מחוץ לקופסא” אותן מצאתי אפקטיביות לאורך השנים.

כולנו מכירים את השיטות הבסיסיות לבניית קישורים, יש גם כמה שיטות מתקדמות יותר. אבל בבניית קישורים יש כלל אחד מאד ברור – האיכות של הקישור תלויה בקושי והמאמץ שנדרשים בהשגתו. מדוע? כי קידום אתרים זה מרוץ שבו אנחנו אמורים לנצח את מקדמי האתרים האחרים שמקדמים אתרי מתחרים במקביל אלינו, לכן קישור איכותי הוא כזה שהמתחרה שלנו לא יוכל להשיג. וככל שנדרש מאמץ רב יותר להשיג אותו סביר להניח שרוב מקדמי האתרים לא ילכו לכיוון הזה.

1. רכיבה על עמודי “קישורים שימושיים” לא אופטימליים

בהרבה אתרים אפשר למצוא עמוד שיתופי פעולה שמכיל קישורים לאתרים רלוונטיים באותו התחום, לרוב עמודים אלו נקראים “שיתופי פעולה”, “קישורים מומלצים” וכו’. אבל מה אם מדובר בעמודים ממש ישנים שלא עודכנו שנים ועדיין מקשרים לאתרים שלא קיימים יותר? כאן צצה ההזדמנות להשיג מהעמוד הזה קישור לאן שנרצה כתחליף לקישור שמוביל לעמוד שאינו קיים יותר.

השיטה הזו מתבססת על עקרון השלמות לשימושיות. למעשה כל בעל אתר רוצה לדעת שיש לו אתר טוב לגולשים, אתר שאין בו באגים, אתר שלם. למעשה אנחנו יוצרים קשר עם בעל האתר ומגישים לו את זה בתור “טיפ” איך הוא יכול לשפר את האתר שלו על ידי כך שיחליף את הקישור לקישור אחר. במקום לבוא בגישה של “תעזור לי, תוציא לי קישור”, הרטוריקה כאן היא “תתקן את האתר שלך, מבאס לגלוש אצלך”. למרות שהשיטה הזו מצריכה קצת עבודת נמלים, היא עזרה לי להשיג לאורך השנים עשרות קישורים.

ככה זה עובד:

שלב א’: מצא עמודי קישורים מומלצים באתרים רלוונטיים לתחום שלך

הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא להריץ את האופרטור intitle: בשילוב תחום האתר שאנו מעוניינים למצוא. לדוגמא אם נרצה למצוא עמודי קישורים מומלצים באתרי תיירות השאילתה תראה כך:

קישורים שימושיים בגוגל

אופציה אחרת היא להשתמש באופרטור inurl:

חיפוש קישורים שימושיים בדרך אחרת

וכמובן אפשר לגוון במילות המפתח וככה לאתר אינסוף עמודים כאלו.

שלב ב’: חפש בתוך העמודים שנמצאו קישורים שמובילים לעמודי 404

כאן מגיע הקושי הראשון כי כידוע קרולרים כמו Screaming Frog ודומיו סורקים תמיד רק אתר\עמוד אחד שמגדירים לו, בעוד שאותנו מעניינים עמודים מתוך דומיינים שונים. אפשר לעשות את זה עם סקרימינג פרוג פר עמוד אבל זה ייקח שנים…

נפתור את זה בקלות באופן הבא:

1. נאחד תוכן מתוך מספר עמודים אל תוך עמוד Google Docs. אפשר לעשות ידנית או להשתמש ב-Zapier (הגרסה החינמית תתאים כי היא כוללת עד 5 זאפים, תהליכים, בו זמנית ואנחנו צריכים רק אחד).

2. נפבלש את העמוד ונהפוך אותו לפומבי:

קובץ גוגל פומבי

3. נפעיל עליו את התוסף לכרום Check my links כדי לאתר קישורים שמובילים לעמודי 404

מציאת קישורים מתים

שלב ג’: צור קשר עם בעל האתר ותציע לו מקור אלטרנטיבי

כעת מה שנותר לעשות זה ליצור קשר עם בעל האתר ולהציג את זה כאילו אתם גולשים תמימים שביקר באתר ושם לב שהקישור בעמוד ההוא לא פעיל יותר ואתם ממליצים להחליף אותו לאתר אחר שייתן ערך לגולשים (האתר שאתם רוצים לקדם). אם רוצים, אפשר להוסיף כמה נקודות שיחזקו את הרצון שלו לפעול, כמו למשל שקישורים יוצאים יכולים לעזור לו בקידום של עצמו בגוגל.

זה השלב הקריטי ביותר בתהליך וכאן מומלץ לעשות קצת שיעורי בית ולא להשתמש במיילים אוטומטיים מדי, הנה דוגמא לניסוח ששלחתי פעם לאתרים בתחום התיירות, הניב לי הצלחה של 4 אתרים מתוך 18 שפניתי אליהם (יחס המרה נחמד בשביל שעתיים עבודה):

מייל שינוי קישור

כמה דגשים:

  • חשוב מאד לעשות פולואפ למיילים האלו כי הרבה פעמים המיילים נבלעים באינבוקס ובעל האתר לא מספיק להגיע לזה. לא צריך לזכור כלום או לעבוד קשה עם רשימות מתישות, יש תוסף נחמד לכרום בשם Boomerang שיעשה לכם את העבודה – על כל מייל שנשלח מגדירים שהוא יחזור בחזרה לאינבוקס בתור מייל פתוח אם תוך 5 ימים לא קיבלתם עליו מענה. תזכרו שאי מענה לא אומר תמיד בהכרח סינון, אנשים עסוקים.
  • תכתבו את המייל בגוף יחיד אבל שהניסוח יתאים ל-2 המינים, יותר פרסונלי = מגדיל את יחס ההמרה.
  • השתדלו לציין את שם בעל האתר או כל דבר אחר שיראה לו שזה לא מייל שרשרת או מייל אוטומטי שיעיד עליכם בתור ספאמרים, אפשר לחלץ מעמוד האודות או דרך who is.
  • רגע לפני השליחה וודאו שהקישורים ושם הנמען נכונים וזה לא הועתק מהמייל הקודם ששלחתם, פאדיחה 🙂

2. ניטור אתרים שמקשרים לערכים בוויקיפדיה

שימו לב – מקשרים לוויקיפדיה, ולא הפוך.

האמת שלשיטה הזו נחשפתי בשנה האחרונה כי מישהו עשה אותה עלי, היא די מתוחכמת ואם היא עבדה עלי בתור בנאדם סקפטי, אין סיבה שלא תעבוד על אחרים.

יום אחד קיבלתי את המייל הבא:

מייל מבונה קישורים על וויקיפדיה

 

אני אאמל”ק לכם: מישהו שם לב שמתוך מאמר כלשהו באתר שלי יצא קישור לערך מסוים בוויקיפדיה שקשור לנושא של אותו המאמר, אז הוא הציע לי לקשר גם לאינפוגרפיק מגניב באותו הנושא שפורסם באתר אחר (שזה האתר שהוא רוצה לקדם).

למה זה גאוני?

  1. אחוזי הצלחה גבוהים: בגלל שקיבלתי את המייל הזה תוך פרק זמן יחסית קצר מהרגע שבו פרסמתי את המאמר, זה עדיין טרי ולא התאנדקס ולכן אם אסכים להוסיף את הקישור שהוא מבקש מבחינת גוגל זה יהיה כמו קישור חדש וטרי לכל דבר ולא כזה שהתווסף אחרי שהתוכן פורסם.
  2. יש כאן ערך אמיתי: תחשבו על זה רגע – אם מישהו כתב מאמר והוא החליט לקשר מתוכו לערך בוויקיפדיה, סימן שהוא רוצה לספק לקוראים שלו אינפורמציה גם במחיר של הוצאת גולשים מהמאמר. מה יותר טוב מתוכן משלים שהוא יוכל לקשר אליו שלא מתחרה בו בשום אופן? אני המון פעמים מחפש מקורות רלוונטיים לקשר אליהם מתוך מאמרים שאני כותב – גם כדי לתת יותר ערך לקורא וגם כי הוצאת קישורים למקורות רלוונטיים ואיכותיים משפיעה על רלוונטיות העמוד ממנו יוצא הקישור (כלומר תורם לי מבחינת קידום).
  3. אוטומציה: אין כאן מאמץ כי זו מכונה שעובדת לבד. איך אני יודע? כי קיבלתי את המייל הזה תוך פרק זמן יחסית קצר מהרגע שהמאמר פורסם. מה שאומר שבסקייל גבוה של פניות יש אחוזי הצלחה גבוהים. אני אישית לא ניסיתי את השיטה אבל חזרתי לבחור ושאלתי אותו “מאיש SEO אחד לשני” והוא אמר שזה עובד מעולה.

אז ככה נראה התהליך:

שלב א’: יצירת תהליך ניטור על ערכי וויקיפדיה רלוונטיים

צריך למפות את ערכי הוויקיפדיה שרלוונטיים לתחום שאתם מקדמים ולהתחיל לעקוב אחריהם כדי לאתר בזמן אמת אם מישהו קישר אליהם.

בשלב הזה נשתמש בכלי המעולה של Majestic שאותו אין צורך להציג. כמובן שאין צורך לבצע בדיקה ידנית, בתחילת השנה הם שיחררו פיצ’ר חדש שנקרא Email Alerts, והוא מאפשר לקבל התראות אוטומטיות במייל על קישורים חדשים שנוצרים לעמוד\דומיין ספציפי. מכניסים את ה-URL הרצוי מתוך וויקיפדיה, הולכים ל-New –> Use Fresh Index –> View by Subdomain, מסמנים טווח תאריכים הכי קרוב להיום ולוחצים על Get This by Email.

בדוגמא הבאה הגדרתי התראה על קישורים חדשים שנוצרים לערך בוויקיפדיה “אילת” (מה שיכול להעיד על מאמרים בתחום התיירות):

קישורים חדשים במג'סטיק

כעת בכל פעם שיווצר קישור כלשהו לערך אילת בוויקיפדיה, אקבל את המייל הבא (לחצו להגדלה):

נמצא קישור חדש במג'סטיק

שלב ב’: ניסוח מייל פניה גנרי לאתר

כעת אחרי שבנינו “מלכודות” שתשלח לנו התראה אוטומטית במייל ברגע שנתפס אתר מתאים ברשת, צריך לבנות מנגנון שיצור קשר עם אותו אתר מתאים ויציע לו את הרעיון של להוסיף קישור נוסף למאמר\אתר שלכם (ממש כמו המייל שאני קיבלתי בזמנו בו נחשפתי לשיטה).

לגבי הניסוח אפשר להשתמש באותו הניסוח של המייל שאני קיבלתי:

מייל מבונה קישורים על וויקיפדיה

חשוב לשמור על כמה דגשים כדי שהשיטה תצליח:

  • צריך לשלוח את זה כמה שיותר סמוך למועד שבו התפרסם המאמר שקישר לוויקיפדיה (בתקווה שלא התאנדקס עדיין).
  • להציג במעמד המייל את הערך בהוספת הקישור אליכם איך זה יתרום למאמר שלהם.
  • לציין את זה ששמתם לב שהם קישרו לוויקיפדיה.
  • לשים בומרנג על המייל כדי לעשות פולואפ.

שלב ג’: בניית מנגנון Outreach

ניתן לשלוח את המיילים ידנית אולם אם רוצים לעבוד בסקייל גבוה מומלץ לחשוב על דרכים אוטומטיות.

הרבה זמן ניסיתי לחשוב על שיטה אוטומטית ואני ממש סקרן לדעת איך הבחור ששלח לי עושה את זה (אפילו פניתי אליו אבל הוא לא מנדב מידע, כמובן 🙂 ), אז הגעתי לפתרון הבא אבל אולי יש דרכים יעילות יותר ואשמח לשמוע עליהן:

  1. ברגע ש-Majestic מזהה שקישור חדש נוצר לערך בוויקיפדיה שאנו עוקבים אחריו הוא שולח אלינו אוטומטית מייל שמכיל את כתובת האתר (כפי שתיארתי בסעיף הקודם).
  2. יוצרים בג’ימייל כלל של Forward שברגע שמתקבל מייל עם דפוס קבוע מ-Majestic (הנושא של המייל תמיד קבוע), זה מעביר אותו לסקריפט צד ג’ אותו אפשר לפתח לבד או להזמין מ-Upwork.
  3. אותו סקריפט יודע לקחת מתוכן המייל את כתובת האתר, להוציא מה-Who Is את האימייל של בעל הדומיין ולשבץ אותו בקובץ Google Spreadsheet חדש שפותחים מבעוד מועד.
  4. כל מה שנותר זה להפעיל אינטגרציה מוכנה של Zapier על אותו קובץ. הטריגר שלה יהיה – ברגע שנוצרת רשומה חדשה בקובץ מהסעיף הקודם, הפעולה תהיה שליחת מייל תבניתי לאותה כתובת.

זה קצת מורכב אז אנסה לפשט את זה עם איור:

מנגנון שליחת מיילים אוטומטי

מתנצל מראש, אני בטוח שיש תהליך אחר שיכול לפשט את זה או אפילו כלי אחד שיעשה את כל הפעולות (Scrapebox?), מוזמנים לכתוב בתגובות אם יש לכם פתרונות אחרים…

אגב, אפשר להשתמש בשיטה הזו גם בצורה הפוכה – לעקוב אחרי אתרי מתחרים, ברגע שמגלים שמישהו קישר אליהם מתוך מאמר להציע לאותו המאמר לקשר גם אליכם בהקשר רלוונטי.

3. השתלטות על עמודי אינפוגרפיקה לא מעודכנים

אין כמו אינפוגרפיקה איכותית שתעביר המון מידע בתמונה אחת יפה וברורה נכון, אבל מה אם הנתונים בתמונה לא מעודכנים?

השיטה הבאה מתבססת על עקרון העצלנות – בעוד שכאשר מדובר בפוסטים טקסטואליים, אין בעיה לערוך אותם במידה ויש שינויים והמידע לא מדוייק יותר (או לכל היותר לכתוב פוסט חדש). אך כאשר מדובר באינפוגרפיקה, אנחנו במלכוד. זהו סוג תוכן שנדרשת הרבה עבודה כדי לייצר אותו, הרי רובנו לא מעצבים ומזמינים אותה מגרפיקאי. לכן אם יש שינויי וזה לא מעודכן יותר אכלנו אותה ואין מה לעשות. לכן אינפוגרפיקה היא סוג תוכן בעל השפעה ורלוונטיות לטווח הקצר בלבד ומתאים בעיקר לפתיון קישורים (Link Bait).

המטרה שלנו כאן בשיטה היא למצוא אינפוגרפיקה בתחום שלנו שלא מעודכנת יותר, ליצור אינפוגרפיקה הרבה יותר מעודכנת (ואולי קצת מושקעת יותר) ולפנות למקורות שקישרו לאינפוגרפיקה המקורית כדי להציע את עצמנו כאלטרנטיבה. במצב החדש מי שקישר לאינפוגרפיקה הישנה יקשר אלינו ואנו נקשר לאינפוגרפיקה המקורית בלבד כדי לתת קרדיט על המקור עליו התבססנו באינפוגרפיקה שלנו.

קישורים לאינפוגרפיקה

שלב א’: מציאת אינפוגרפיקה לא מעודכנת

יש הרבה דרכים למצוא אינפוגרפיקה לא עדכנית יותר, הכי קל זה לחשוב על שאילתות שקשורות להיסטוריה כי אז אנחנו יודעים שהאינפוגרפיקה נכונה רק עד התאריך שבו היא נוצרה.

נלך לגוגל תמונות ונחפש שם שאילתה שקשורה לתחום שמעניין אותנו בהקשר של היסטוריה וכמובן נוסיף את המילה infographic.

חיפוש אינפוגרפיקה בגוגל תמונות

בדוגמא הבאה: אם חיפשתי אינפוגרפיקה שהתאנדקסה לפני שנתיים על ההיסטוריה של התעופה, סימן שהתאריך המקסימלי שיופיע בכל האינפוגרפיקות שאמצא יהיה 2014 – מה שכבר לא מעודכן להיום ב-2016 🙂

שלב ב’: מציאת אתרים שמקשרים לאינפוגרפיקה

נריץ שאילתה ב-Majestic כדי למצוא את האתרים שמקשרים לאותה אינפוגרפיקה (יש לסמן URL כדי לוודא שהקישורים מפנים לעמוד האינפוגרפיקה הספציפי):

מציאת קישורים לאינפוגרפיקה

שלב ג’: “ההחלפה” (יצירת קשר עם האתרים המקשרים)

בשלב זה נרצה לפנות לכל האתרים שקישרו לאינפוגרפיקה המקורית ולהפנות את תשומת ליבם לכך שהמידע אליו מפנים לא עדכני יותר ולכן זה מספק חווית משתמש פחות טובה לגולשים שלהם. אני לא אתן לכם ניסוח כי זה מאד תלוי מי האתרים המקשרים – האם זה אתרים ממשלתיים או בלוגרים? בכל אחד מהמקרים הפניה תהיה אחרת.

חשוב מאד לשמור כאן על רמת אתיקה, אנחנו לא גנבים! אם יש אינפוגרפיקה ישנה אבל עדיין עדכנית, לא נשתמש בשיטה הזו, בסופו של דבר אם אנחנו מרמים כל השיטה לא שווה כלום. אך בסופו של דבר אם האינפוגרפיקה אליו מקשר האתר לא מעודכנת יותר אני לא רואה בעיה אתית בשיטה. דמיינו שאתר עירייה מקשר לאינפוגרפיקה באתר חיצוני שמדברת על מצב התיירות באותה העיר, לא רק שמומלץ – חובה עלינו להציע אלטרנטיבה כי זה מידע שגוי שמוגש לציבור (ועל הדרך מרוויחים קישורים).

כמה דגשים חשובים:

  • אל תשכחו לתת קרדיט לאינפוגרפיקה המקורית – לא רק שזה לא אתי, זה גם יכול להיות לא חוקי.
  • תנו לבעלי האתרים לבחור איך לקשר ולא לכוון אותם עם אנקורים, כדי שההחלפה תהיה כמה שיותר טבעית.
  • תזכרו שגם עליכם מישהו יכול לעשות את השיטה בעוד שנה שנתיים אז אל תתבססו עליה בתור אסטרטגיית בניית הקישורים היחידה שלכם.

סיכום…

בתחילת הפוסט כתבתי שאחד הדברים שלמדתי זה ככל שקשה יותר להשיג קישורים מסוים, כך הוא איכותי יותר. רוב מקדמי האתרים הולכים לאזורי הנוחות וכתוצאה מזה נוצר מצב בו כולם נעזרים באותם מקורות לקישורים ואין לאף אחד באמת יתרון ייחסי על האחר, לכן ככל שנרבה להשתמש בשיטות מתוחכמות וקשות לביצוע זה יגדיל את איכות הקישורים שאנחנו משיגים ללקוחות שלנו.

רוצים לשתף אותי בשיטה ייחודית לבניית קישורים שאתם מכירים? אשמח אם תשתפו בתגובות דברים שניסיתם ועבדו לכם טוב…

נב – בטח שמתם לב לכמות הגדולה של הבאנרים החופרים באתר לגבי הקורס החדש שלי, אבל מי שבכל זאת לא ראה עדיין – מזמין לבקר באתר הקורס ולהתרשם. מדובר על קורס קידום אתרים בפורמט ייחודי בו כל סטודנט יקדם את האתר שלו (או של הארגון שלו) לאורך הקורס וינסה עליו כל נושא שנלמד בשיעורים. הקורס מוגבל רק לבעלי עסקים, מנהלים, יזמים ואנשי דיגיטל.

נב 2 – אחרי כמעט שנה שלא כתבתי כאן כיף לחזור, התגעגעתי 🙂

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

22 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

22
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.