הקשר בין כתיבת תוכן לבין הגדלת חוויית המשתמש איננה נהירה לכולם. לא פעם אנשים העומדים בפני בניית אתר אינטרנט חושבים כי כל מה שצריך זה לבנות אתר ולשכוח ממנו, אך יש לא מעט עבודה גם לאחר השקת האתר. צריך לדאוג לשיווק שלו, קידום בגוגל, לקמפיינים פרסומיים, יש לעדכן את האתר מדי תקופה ולדאוג לתוכן איכותי.
בפוסט זה נדון בקשר שבין חוויית המשתמש לבין כתיבת תוכן. נראה כיצד כתיבה נכונה של תוכן יכולה להגדיל את משך הזמן שבו גולשים שוהים באתר אינטרנט נתון וכיצד היא יכולה בסופו של דבר להגדיל את כמות המכירות של בית העסק או החברה. כמו כן בפוסט זה נלמד כמה חשובה כתיבת תוכן איכותית לאתרכם ומדוע כדאי לכם להשקיע בזה. כיצד איכות התוכן באתר שלכם יכולה להשפיע על מגוון פרמטרים שיתרמו לאתר שלכם ויסייעו הן בהגדלת זמן השהיה באתר והן בביצועי המכירות שלו.
כעת נשאלת השאלה כיצד עושים זאת ? התשובה – איכות התוכן! ונתחיל מדף הבית…..
כתיבת תוכן לדף הבית שלכם
דף הבית הוא כרטיס הביקור שלכם ואם לא תשקיעו בו מחשבה, תפספסו לקוחות פוטנציאליים רבים. דף הבית הוא צוהר אל דפים פנימיים, דפים חשובים כגון דף צור קשר, דף מילוי פרטים, דף רכישת מוצר וכו’. אם הוא לא יהיה ברור ואטרקטיבי – גולשים יעברו למתחרים. על כן דף הבית חייב להיות כתוב היטב כדי שיוכל למכור.
באמצעות כתיבת תוכן תוכלו לייצר דף בית שמוכר: כל שעליכם לעשות זה לענות לגולש על השאלות הבאות:
- לאן הגעתי? דבר ראשון הסבירו לגולש מה יש כאן בשבילו – מה יוצא לו מהמשך גלישה באתר. השאלה הבסיסית שכל גולש שואל את עצמו בהגיעו לאתר היא “לאן הגעתי?”.
- מי אתם? ספרו לגולשים שלכם מי אתם באמצעות טקסט קצר ותמציתי. אם אתם רוצים לכתוב אותו בצורה שיווקית, אני ממליצה לקרוא את הפוסט על ניתוח מודעות פרסום כדי לקבל רעיונות לקריאייטיבים.
- מי הלקוחות שלכם? אם מדובר באתר מסחרי בעל קהל לקוחות קיים – דף הבית הוא מקום אידיאלי לספר או להציג אותם. הוסיפו מספר לוגואים של לקוחות נבחרים ואת שמם. בנוסף אולי תרצו להוסיף קישור שמפנה לדף ההמלצות שלהם.
- למה דווקא אתם? הדגישו בפני הגולשים שלכם מדוע כדי להם לבחור בכם ולא במתחרים. מה מייחד אתכם? לכל עסק יש את הייחודיות שלו, בין אם מדובר בטכנולוגיה מתקדמת, מודל עסקי, שירות וכו’. ספקו לגולש הצצה קצרה לנקודות קריטיות אלה, על מנת לכבוש אותו למן הרגע הראשון.
- טוב, מה עכשיו? לאחר שהגולש גיבש רושם ראשוני והוא מעוניין להמשיך לשוטט באתר, עליכם לספק לו ניווט נוח לדפים החשובים. אם יש ספק, אין ספק – בשום פנים ואופן אסור לאבד אותו ברגע שהוא הביע התעניינות.
בנוסף, חשוב להציג בדף הבית (ובכל דף אחר באתר שלכם) את הפרטים הבאים שיסייעו ללקוח הפוטנציאלי ליצור איתכם קשר בכל רגע שירצה: טלפונים, פקס, סקייפ\מסנג’ר, כתובת או כל אמצעי תקשורת אחר. חשוב שהמידע הזה (או כל מידע חשוב אחר) יהיה ממוקם בחלק העליון של הדף, שכן גולשים רבים מעדיפים שלא לגלול דפי אינטרנט.
דוגמא טובה ליישום של עקרונות אלו הוא דף הבית של חברת netcraft אשר מספקת פתרונות אינטרנט:
כתיבת תוכן לדפים פנימיים
מלאכת כתיבת תוכן איננה מסתיימת בדף הבית, יש להשקיע זמן ומחשבה גם בדפים הפנימיים. הדפים הפנימיים באתר לא פחות חשובים מדף הבית מאחר ותכליתם היא לייצר תגובה מסוימת מן הגולשים. למעשה, כאשר אנו מתכננים את התוכן בדפים הפנימיים, חשוב להגדיר מראש את התגובה הרצויה לכל דף באתר.
תגובות רצויות יכולות להיות מגוונות, החל ממילוי פרטים (לידים), דרך רכישה באמצעות כרטיס אשראי, מעבר לדף אחר באתר ועד השארת פרטים לצורך רשימת דיוור לניוזלטר.
גם דף תוכן תמים לכאורה צריך להפיק תגובה מן הגולשים, עליו להפנות את הגולש אל הדפים החשובים שמנינו כאן.
כתיבת תוכן לדפים פנימיים צריכה לקחת בחשבון מספר היבטים חשובים: אמינות, מומחיות, בהירות וניווט.
- אמינות – כדי לייצר אמינות יש להבהיר לגולש מי אתם. הכניסו דף עם סיפורי הצלחה, דף אודות, לקוחות מספרים (testimonials) וכו’. אם מדובר בחנות אלקטרונית ספרו על רמת האבטחה של האתר.
- יצירת מעמד של מומחה – אחת הדרכים להשיג מוניטין ומעמד של מומחה היא על ידי כתיבת מאמרים מקצועיים. שבצו באתר האינטרנט שלכם כמה שיותר מאמרים מקצועיים (לא שיווקיים), כך תוכלו למצב עצמכם כבעלי ידע בתחומכם. אם ביצעתם מחקרים או מבחני בוחן (study case) הציגו גם אותם.
- בהירות – אחת הפונקציות היותר חשובות של כתיבת תוכן למדיום האינטרנטי היא בהירות. הדרך להקל על הגולש ולהשאיר אותו באתר שלכם טמונה ביכולת שלכם להסביר לו מה הוא עומד לחוות ומה מצפה לו. אתר שלא יהיה בהיר לגולש – יביא לתסכול ולמעבר לאתר מתחרה.
- ניווט – סעיף זה מתקשר לסעיף הקודם. אתר בהיר יותר וברור יותר יאפשר ניווט מהיר ונוח יותר לגולש ויגדיל את השהות שלו באתר. הגולש הממוצע לא אוהב לנחש. הוא רוצה לדעת כיצד לנווט באתר ביעילות ובזריזות וניתן להשיג נוחות כזו באמצעות כתיבת תוכן בגובה העיניים, שתסביר לגולש מה מצפה לו בכל שלב ושלב במהלך הגלישה באתר. אם גולש צריך למלא פרטים כלשהם למשל, הסבירו לו מה אתם עומדים לעשות עם פרטים אלו. לדוגמא: ציינו שתחזרו אליו בהקדם או שיצרו איתו קשר 6 בתי עסק וכן הלאה.
כלי לבדיקת איכות התוכן
בעולם האינטרנט אין מקום לאינטואיציה, כמעט כל מהלך ניתן למדידה ולכימות מדויק. לרשותנו עומדים כלים סטטיסטיים רבים ואם נשתמש בהם בחוכמה נוכל לייצר תנועה גדולה ונאמנה יותר של גולשים באתר האינטרנט שלנו.
זה זמן רב שעומד לרשותנו כלי רב עוצמה ברפרטואר הכלים שגוגל מציעה לנו. בממשק של גוגל אנליטיקס (Google Analytics) ממתין לו כלי מדהים ושמו “Bounce Rate“. תכליתו של כלי זה היא לספר לנו מה הם אחוזי הנטישה של גולשים בכל דף ודף באתר האינטרנט שלנו. הכלל הוא פשוט: ככל שאחוז הנטישה (ה- Baunce Rate) גבוה יותר, כך התוכן בדף נתון פחות איכותי ואטרקטיבי עבור הגולשים (שכן הם נטשו מהר דף זה). במקרה כזה המסקנה שלכם צריכה להיות פשוטה – יש לשנות ולשדרג את דף התוכן שמביא לנטישה של גולשים משום הוא פוגע ביחסי ההמרה שלכם. ייתכן למשל ודף אינטרנט נתון סובל משיעור נטישה גבוהה מאחר והוא מציג תוכן שאיננו רלוונטי לגולש.
כך שאם אתם רוצים למדוד את איכות התוכן באתר שלכם ואת יעילותו תוכלו לעשות כן על ידי שימוש בכלי סטטיסטי נהדר זה.
לסיכום, נראה כי כתיבת תוכן נכונה יכולה לחולל פלאים לאתר אינטרנט אם רק עושים את זה נכון. אם תקפידו על כללים אלו תוכלו לייצר אתר אינטרנט יעיל שימצה את מלוא הפוטנציאל העסקי הגלום בו.