ראנד פישקין, דמות מוערכת בעולם ה-SEO חשף לאחרונה ב-X נתונים חדשים שממחישים עד כמה ChatGPT מתחיל להשפיע על שוק החיפוש. לפי הנתונים שנאספו מחברות המחקר SimilarWeb ו-Datos, נתח השוק של ChatGPT עומד על 4.33% – נתון די מדהים שמציב אותו במקום מכובד מול הענקית גוגל, שמחזיקה כבר שנים בלמעלה מ-85% מנתח שוק החיפוש וכעת חוותה ירידה ל-83.54%.
אם מוסיפים למשוואה את יוטיוב (6.79%) ואת בינג (1.97%), ניתן לראות שחברת OpenAI כבר עוקפת שחקניות ותיקות בקצב מסחרר ומבססת את מעמדה כמנוע חיפוש לגיטימי, על אף היותה (יש שיגידו בזכות) לא שגרתית בשוק זה. ראנד גם הציג תחזית מעניינת: אם קצב הצמיחה של ChatGPT, שעומד כרגע על 13% בחודש יימשך – הוא עשוי להגיע לנתח שוק דומה לזה של גוגל בתוך ארבע שנים בלבד.
“What’s ChatGPT’s share of search?”
Very tough to answer. But, if we assume:
– Every LLM prompt is a “search”
– Desktop + mobile web traffic, excluding apps, is close enough
– Mixing data from multiple panels is kosherHere’s what it looks like 👇👇👇 pic.twitter.com/aIzvvMIplf
— Rand Fishkin (follow @randderuiter on Threads) (@randfish) November 19, 2024
מה הנתונים האלו אומרים לנו על העתיד?
מסקנותיו של פישקין מדגישות נקודה חשובה: הפיכת מנועי החיפוש למבוססי בינה מלאכותית אינם בבחינת טרנד חולף, אלא מדובר על שינוי שיכול לשנות את האופן שבו כולנו צורכים מידע. עם זאת, מוקדם לקבוע אם ChatGPT יוכל להפוך למתחרה אמיתי של גוגל, שמציעה מערכת רחבה יותר של שירותים ותכונות מעבר לחיפוש.
בעוד שגוגל שולטת בעיקר בחיפוש “הקלאסי”, כפי שהיינו רגילים לראות אותו עד היום, ה-GPT ממצב את עצמו ככלי שבו משתמשים מחפשים תשובות מדויקות ומותאמות אישית. היתרון הגדול שלו נמצא בהתאמה שלו לשאלות ספציפיות במיוחד או למענה על סיטואציות שלא ניתן לתאר במשפט. בזכות זה, הוא מושך בעיקר משתמשים שמעדיפים מענה מהיר על פני גלילה בין קישורים והתעמקות במקור המידע.
משתמשים רבים כבר מעדיפים את הדרך הזו, וניתן למצוא חיזוק להשערה הזו דרך מחקר שנערך לאחרונה, המצביע על נתון מדהים: 42% מהגולשים אינם ממשיכים להקלקה על אתר אינטרנט לאחר החיפוש הראשוני.
האם יש לנו מה לעשות בנושא?
הנתונים האלו מעלים שאלות חשובות: מה יקרה לתנועת הגולשים לאתרים, אם יותר משתמשים יתחילו לקבל תשובות ישירות מ-ChatGPT? ואיך אפשר להבטיח שהתוכן שלכם יופיע במנועי חיפוש מבוססי AI? בשבוע שעבר העלינו מאמר בנושא שדווקא מנבא חדשות אופטימיות.
ממה שאנחנו מכירים ויודעים, הצלחת קידום האתר במנועי חיפוש מבוססי AI תלויה בכמה גורמים בעיקר. חלקם דומים לגורמי ההצלחה במנוע החיפוש גוגל וחלקם פחות.
בין הפרמטרים שיגרמו לאתר שלכם להופיע בתוך ChatGPT:
- צרו תוכן איכותי וממוקד: מנועי AI מחפשים תשובות ברורות, ולכן התוכן שלכם צריך להיות חד ומדויק.
- התמקדו בשאלות ספציפיות ולא במילות מפתח: נסו להבין אילו שאלות הקהל שלכם שואל, וכתבו תוכן שעונה על כמה שיותר שאלות של הגולשים. זה יגדיל את הסיכויים שלכם להופיע בכמה שיותר שאילתות.
- השתמשו בנתונים אמיתיים (שניתן לבדוק) ובמקורות מידע מהימנים שניכר שבדקתם בעצמכם.
המהפכה בעיצומה, אך הדרך עוד ארוכה
למרות תחזיות אופטימיות מצד ראנד פישקין ואחרים, ChatGPT עדיין בתחילת הדרך בשוק החיפוש. המגמה ברורה, אבל האם הצ’אט באמת יהפוך לשחקן מוביל? ימים יגידו. בינתיים, כדאי לעקוב מקרוב ולהתכונן לעולם שבו המגמות בשוק ממשיכות להשתנות בקצב אדיר.