מתכננים להקים אתר תמיכה או רשת של כמה אתרים? הקפידו על תוכן איכותי, בניה נכונה של קישורים פנימיים וחיצוניים ובגדול – התייחסו לכל אתר כזה כאילו הוא אחד מהאתרים שאתם מקדמים בשגרת העבודה שלכם ולא כמזבלה שזורקים לתוכה תוכן כדי להוציא קישורים.
בעולם קידום האתרים, נושא אתרי התמיכה תמיד היה שנוי במחלוקת. גם היחס של גוגל כלפי אתרים מסוג זה הוא לא ממש מחבק. לא אחת גוגל הענישה רשתות של אתרי תמיכה על הוצאה לא טבעית של קישורים. ובכל זאת, כמעט ולא תמצאו היום חברת קידום אתרים או פרילנסרים שלא משתמשים באתרים מהסוג הזה. למעשה, ישנן חברות SEO, שאם תפנו אליהן למטרת החלפת קישורים, הן יאמרו לכם “לא תודה, אנחנו לא עושים החלפות קישורים – יש לנו המון אתרי תמיכה מהם אנו מוצאים קישורים ללקוחות שלנו”.
גילוי נאות: אין לי רשת של אתרי תמיכה. כרגע יש לי אתר אחד שמשמש ללידים ולתמיכה ועליו אני משתדל ליישם את רוב הדברים שתקראו כאן. השנה החלטתי להתחיל לעבוד על הקמת כמה אתרי תמיכה איכותיים וזה מה שגרם לכתיבת המאמר הזה. כמו כן, אם גם אתם חושבים עכשיו על הקמת רשת אתרי תמיכה, אני ממליץ לכם לקרוא אתר המאמר של אופיר ורדי שעוסק באיך לעשות זאת מבלי לחטוף עונש מגוגל.
בכל אופן, אתרי תמיכה שמתוכננים ומנוהלים נכון יכולים לתרום לגיוון בפרופיל הקישורים ואפילו להוות מקור איכותי לבניית קישורים. ישנם לא מעט אתרי תמיכה שהם זבל טהור, כמו למשל בלוגים שעולה בהם תוכן מכל סוג אפשרי רק על מנת להוציא קישורים. בעבר, היה מאוד מקובל לפתוח בלוגים ב “קפה דה-מרקר”, “תפוז” ו”נענע” לכל אתר שנמצא בתהליך קידום ולקשר מהם. אבל עם הזמן, “דה מרקר”, “נענע” ועוד כמה מקורות החליטו למחוק את הבלוגים הללו ברגע שהבינו שאין בהם תוכן איכותי וכל מטרתם היא הוצאת קישורים. גם באתר כמו “Onlife” אפשר למצוא בלוגים של מקדמי אתרים שמכילים מאמרים בכל נושא אפשרי. יחד עם זאת, לאחרונה, הבחנתי שגם הם החלו למחוק משם בלוגים.
איך בכל זאת אפשר לנהל בלוג איכותי מבלי לדאוג שימחקו אותו?
פתיחת בלוג באתר קיים שמאפשר זאת
באתר כמו “סלונה”, בעיה זו לא קיימת – לפחות מבדיקה שעשיתי בעצמי: לפני כמה שנים, כאשר קידמתי אתר של לקוחה, שלחתי מייל ל”סלונה” ושאלתי האם אני יכול לפתוח בלוג בשם הלקוחה שלי ולהוציא ממנו קישורים. לא הסתרתי את העובדה שהבלוג נועד לקדם את האתר של הלקוחה אבל גם ציינתי שיפורסם בו תוכן טוב. קיבלתי די מהר תשובה שאני יכול לעשות זאת. מדוע ביקשתי אישור? כדי לוודא שלא ימחקו לי את הבלוג. בניגוד לניהול בלוגים סתמיים, יש הצדקה להקמת בלוג כזה. זהו בלוג לאשת עסקים, באתר שמיועד לקהל הנשי והוא כולל בתוכו תוכן איכותי. אם אתם חושבים על הקמת בלוג לסלונה למוביל או טכנאי מחשבים – הייתי מוותר על זה.
הקמת בלוג דרך וורדפרס
האמת זה לא קריטי אם אתם מקימים בלוג דרך וורדפרס או כל פלטפורמה אחרת. מה שחשוב הוא לרכוש לו דומיין משלו ולאחסן אותו בשרת טוב. יהיה לו ערך גדול יותר. ניתן לראות היום המון בלוגים על דומיין חינמי, אבל אם כבר אתם מנהלים בלוג כאתר תמיכה – אל תעשו חצי עבודה.
הערה (12.5.18): פורסם כאן בבלוג מדריך מקיף על בניית אתרי וורדפרס מותאמים לגוגל. המדריך כולל פלאגינים מומלצים, התאמות SEO ועוד.
ועכשיו כשסיימתי לדבר על בלוגים – נחזור לענייננו:
הקמה וניהול אתרי התמיכה
דומיין
זה מתחיל בבחירת דומיין לאתר. לצוד דומיינים ותיקים זאת משימה לא קלה. לא בכל מחיר צריך להעדיף דומיין ותיק על פני רכישת דומיין חדש. אם אתם צדים דומיין כדי לבסס עליו אתר תמיכה, תבדקו את ההיסטוריה שלו. יש לבדוק את פרופיל הקישורים שלו לא רק מבחינת האיכות או הכמות אלא גם מבחינת רלוונטיות לנושא שלכם. אם שם הדומיין לא מייצג תחום מסוים, אבל הקישורים המופנים אליו מגיעים מנושא ספציפי, הקימו עליו אתר הקשור לנושא ולא אתר שאין לו כל קשר לנושא האתר שלכם.
חיבור לכלי גוגל
גם אם מדובר באתר תמיכה, אין כל סיבה שלא לחבר אותו לכלי מנהל האתרים ולגוגל אנליטיקס. גם במקרה של אתרי תמיכה ישנה חשיבות למעקב אחרי מצב האתר גם מבחינת תנועה וגם מבחינת ההופעות שלו בגוגל. כלי מנהל האתרים הוא ערוץ תקשורת עם גוגל שכדאי לשמור עליו. אם יתעוררו בעיות – תוכלו לטפל בהן. במקרה והאתר שלכם יהיה מועמד לעונש, לפחות תוכלו לקבל התראה על כך.
דוגמא להתראה שאפשר לקבל דרך כלי מנהל האתרים:
השקיעו בעיצוב ומיתוג
העובדה שבחרתם להקים אתר תמיכה לא אומרת שאתם צריכים לבחור את השבלונה החינמית הראשונה שאתם נתקלים בה בוורדפרס. קנו תבנית איכותית והשקיעו בלוגו. אם האתר נראה פשוט וחיוור מידי, אתם תבריחו את הגולשים שלכם כי גם אם יש בו תוכן איכותי, זה עלול לפגוע באמינות שלו כך שהגולשים לא יטרחו לקרוא את התוכן הכתוב בו.
הקפידו על אחסון בשרת איכותי
הקפידו על אחסון בשרתים מהירים ואיכותיים. במקרים רבים ישנה נטייה לזלזל באתרי תמיכה ולהעדיף אחסון זול בחו”ל על מנת לחסוך בהוצאות. אז נכון שמי שיש לו עשרות אתרי תמיכה, תהיה לו גם הוצאה כספית לא קטנה ובכל זאת – כדאי לשקול את העניין. תשלום בעבור אחסון לא בהכרח חייב להפוך להוצאה כבדה. אפשר פשוט לשכור שרת בחברה מסוימת. מצד שני, אין ספק שזה יותר בריא לפזר את האתרים בין כמה שרתים. אבל אם אתם מקימים למשל 10 אתרי תמיכה, לדעתי אין כל בעיה לאחסן אותם במקור אחד. חבילה כזו תעלה לכם כמה מאות שקלים. מה שחשוב לעשות הוא פשוט לדאוג שלכל אתר תהיה כתובת IP משלו. אמנם זה יעלה את עלות חבילת האחסון שלכם, אבל זה שווה כל שקל.
מקדו את האתר סביב נושא אחד
ניקח מקרה לדוגמא: פתחתם עסק לקידום אתרים. יש לכם 4 לקוחות כאשר כל אחד בנושא שונה. האם כדאי להקים 4 אתרי תמיכה ולפרסם בהם תכנים לכל הלקוחות שלכם? ממש לא. תכנים שלא קשורים האחד לשני באתר אחד שאין בו מיקוד על נושא – לא יביאו לכם תועלת הרי אתם לא מנהלים אתר חדשות או מקומון. תנו ייחוד לכל אתר תמיכה כך שהקישורים שתוציאו ממנו יהיו רלוונטיים לנושא. יחד עם זאת: העובדה שהקמתם אתר תמיכה בנושא אחד לא חייבת להיות מגבלה קשה. בתוך נושא אחד אפשר להקים לא מעט תתי נושאים הקשורים כל אחד לנושא המרכז. למשל: אתר בנושא חתונות יכול לרכז בתוכו תתי קטגוריות של כל הנושאים הקשורים לכך: גני אירועים, תקליטנים, איפור כלות, צלמים ועוד. אתר בנושא שיפוצים יכול להכיל תתי נושאים כמו: אדריכלות, עיצוב פנים, קרמיקה, איטום, עבודות גבס, בניה קלה ועוד. כך שבכל זאת, אתר תמיכה אחד יכול להיות רלוונטי לכמה לקוחות שונים כל עוד יש קשר בין תתי הקטגוריות לנושא הכללי.
השתמשו בתוכן איכותי
מעדכון לעדכון האלגוריתמים של גוגל מתחילים להבין טוב יותר מה הוא תוכן איכותי ואני מאמין שעם הזמן, האלגוריתמים יתחילו גם לקלוט תבניות של תוכן זבל. למשל מאמרים של 300 מילים עם כותרות משנה שמכילות מילות מפתח. במקביל, לא אחת דובר על כך שאחד הסממנים לתוכן איכותי הוא האורך שלו. מאמרים מעל 1000 מילים זוכים במקרים רבים לדירוגים טובים יותר. בכל מקרה, העובדה שהחלטתם לפתוח אתרי תמיכה, לא אומרת שאתם צריכים לזרוק לשם תוכן זבל שלא תורם דבר למי שקורא אותו. כן, תוכן איכותי יכול לעלות לכם כמה מאות שקלים למאמר, ובכל זאת, במחשבה לטווח ארוך הוא יהיה הרבה יותר אפקטיבי.
הנה כמה דרכים להשיג תוכן איכותי:
- בקשו מהלקוחות שלכם לכתוב: אף אחד לא יכול לספק לכם תוכן איכותי יותר מאשר הלקוחות שלכם. לפחות פעם בשבוע – הקפידו להעלות תוכן איכותי לאתר. כאמור, מאמרים ארוכים הם אפקטיביים יותר, אבל אם ישבתם לכתוב ויצרתם מאמר מאוד מרתק ומעניין באורך של 500 מילים, אין זה אומר שאתם צריכים לאנוס את עצמכם בכתיבה של עוד 500 מילים רק כדי לנפח את התוכן. וזה לא רלוונטי אך ורק למקדמי אתרים. אז נגיד שיש לכם אתר שמרכז ספקים או בעלי מקצוע בתחום מסוים. פנו לאותם אנשי מקצוע והציעו להם לכתוב מאמר שיקבל הרבה חשיפה ועשוי יהיה להגדיל את הפניות. הציגו להם את הכדאיות והתועלת שיש בצעד כזה עבורם.
- הזמינו כותבים להתארח אצלכם: פרסמו בקבוצות פייסבוק הצעות לארח מאמרים בנושא בו עוסק האתר שלכם. חשוב מאוד לציין שאתם מוכנים לארח אך ורק תוכן איכותי על נושאים שטרם נכתבו. הרבה מאוד מקדמי אתרים ישמחו לקפוץ על ההזמנות ולקבל קישור לאתרי הלקוחות שלהם.
- החלפת קישורים: זה מובן מאליו ובכל זאת אתייחס לכך. אל תוציאו קישורים לאחרים ממאמרים קיימים. כדאי הרבה יותר להוציא קישורים ממאמרים שיספקו לכם. אתרים חדשים צריכים תוכן וכמה שיותר ממנו בתחילת הדרך.
הקפידו על העלאת תמונות ועדכון נתוני מטא לכל מאמר
בהרבה מקרים, מאמרים שמועלים לאתרי תמיכה נזרקים לתוך מערכת הניהול בקופי-פייסט וזהו. אם כבר אתם משקיעים באתר התמיכה, תתייחסו לכל מאמר באתר תמיכה כמו למאמר באתר מקודם. עדכנו כותרת ותיאור לכל מאמר ואל תתקמצנו על תמונות. שווה לעשות מנוי באחד ממאגרי התמונות – זה לא יעלה לכם הון.
הקפידו על בנייה איכותית של קישורים
כמו שאתם דואגים לבנות מערך קישורים פנימי שתורם להיררכיה של האתר והופך את הניווט ליעיל לגולשים – כך צריך לעשות גם באתרי תמיכה. הפקידו על הקריטריונים הבאים:
- איזון בבניית הקישורים – לבנות בכל מאמר קישור על מילות מפתח זאת התגלמות הספאם. דאגו לבניית קישורים פנימיים בצורה איכותית. פעם על מילת מפתח, פעם על שם מותג, ופעם על משפט שכולל וריאציה של מילות מפתח. הקפידו על איזון מסוים גם כאשר מדובר בקישורים פנימיים וגם כאשר מדובר בקישורים חיצוניים.
- פרסמו גם תוכן נטול קישורים – זה ממש לא בזבוז משאבים לפרסם מאמרים שאינם מכילים קישורים כלל. למעשה זה טבעי. לא כל מאמר חייב להכיל קישורים. התוכן שאתם מעלים לאתר בכל מקרה תורם לקידום האתר בגוגל.
- פרסמו מידי פעם מאמרים עם קישורים פנימיים בלבד – כדי שפרופיל הקישורים הפנימיים של האתר יראה כמה שיותר טבעי, כדאי לשלב גם מאמרים שמכילים אך ורק קישורים פנימיים.
- הימנעו מכמות גדולה של קישורי פוטר – פוטר עמוס בקישורים חיצוניים נחשב גם הוא לסממן של ספאם. כן זה מפתה להוציא קישור פוטר למקור אחר כדי לקבל קישור פוטר בחזרה, אבל אם הפוטר שלכם עמוס בקישורים – אתם עושים צעד אחד קטן לקידום האתר, צעד אחד גדול בדרך להפוך למזבלת קישורים.
- רלוונטיות בין האתר למקור אליו הוא מקשר – זה אמור להיות מובן מאליו, אבל אם תבדקו טוב, תגלו שעדיין ישנם מקדמי אתרים שלא מקפידים על רלוונטיות. ואז מה שקורה הוא שאתר של שמלות כלה מקשר לאתר של מלגזות. לא רק שזה קישור חסר תועלת למי שמקבל אותו לאתר שלו, אלא שזה גם עלול להזיק לאתר ממנו הוא יוצא אם התופעה תהיה רחבה יותר ומתמשכת.
- בנו קישורים נכנסים כאילו מדובר באתר רגיל – ולא, לא רק מאתרי תמיכה אחרים שיש לכם אלא גם מאתרים אמתיים של בעלי עסקים. תתייחסו לאתר התמיכה כמו לכל אתר אחר מבחינת בניית קישורים. חשוב מאוד לקדם את אתר התמיכה שלכם. כך הקישורים ממנו יהפכו להיות חזקים יותר.
הפכו אותו לאתר שמייצר פניות ו/או מניב רווחים מאדסנס
אתם משלמים על הדומיין של האתר ועל האחסון שלו, אז למה לא להשתמש בו בתור מקור שאפשר להרוויח ממנו? אם נחזור לדוגמא לאתר בנושא החתונות, מדוע שלא תהפכו אותו לאתר שמייצר לידים ו/או אתר שמנצל את התנועה שלו לרווח מאדסנס? שלבו בו את האופציה להשאיר פרטים דרך טופס צור קשר. הרי ברגע שאתם מפרסמים בו תוכן איכותי ובונים קישורים, אתם למעשה מקדמים אותו. אל תבזבזו את המשאב הזה. הדרך הטובה ביותר לגרום לאתר תמיכה להפוך לאתר איכותי היא פשוט להפוך אותו לאתר עסקי לכל דבר. כך תוכלו גם להשיג גולשים חוזרים ותנועה איכותית. חוששים מכך שתעשו עבודה טובה מידי והוא יעקוף את אתרי הלקוחות שלכם? קדמו את אתרי התמיכה במילים אחרות (זנב ארוך בעיקר).
טיפ: עשו מה שמקדמי אתרים טובים עושים בשנים האחרונות ושתפו אחד עם השני את אתרי התמיכה כך שכל אחד יוכל להעלות אצל השני מאמר (תוך כדי עמידה בסטנדרטים של בעל האתרים). זה יחסוך לכם המון כאבי ראש.
הימנעו מפנקסנות
לקוח סיים חוזה ובחר שלא להמשיך אתכם, תעשו לעצמכם (ולו) טובה – אל תורידו את הקישורים שבניתם לו מאתרי התמיכה שלכם. ראשית, זה לא הוגן. שנית, זה לא פייר. שלישית, זה חסר טאקט ורביעית – בקיצור אל תעשו את זה. הלקוח שילם לכם על השירות הזה. גם אם מדובר באתר התמיכה שלכם, אין כל טעם להסיר את הקישורים אם הלקוח שילם מה שמגיע לכם. לקוחות יכולים לחזור יום אחד והורדת הקישורים לא בדיוק תסייע להם לקבל את ההחלטה לחזור אליכם במקום להמשיך עם מישהו אחר.
הערה: כל מה שנכתב כאן הוא מעין אוטופיה של איך צריך להקים ולנהל אתרי תמיכה. ממש לא קל להוציא את זה לפועל מבחינת זמן ותקציב למי שיש לו המון אתרי תמיכה. ובכל זאת – אם אתם יכולים להרשות זאת לעצמכם – עשו זאת.