לאחר שהאיחוד האירופי קנס את חברת גוגל בכ-5 מיליארד דולר, הושק לפני כשנה מסך בחירת החיפוש למשתמשי אנדרואיד. מפברואר 2020 יכולים משתמשי אנדרואיד מהאיחוד האירופי לבחור איזה מנוע חיפוש ישמש אותם כברירת מחדל.
כפי שפורסם באתר Search Engine Land, המשתמשים במכשירים בעלי מערכת אנדרואיד יכולים לבחור מבין ארבעה מנועי חיפוש משתנים. מסך בחירה זה הוא תוצאה של מאמצי החברה לעמוד בפסיקת הוועדה להגבלים עסקיים של הנציבות האירופית משנת 2018. יש לציין כי מסך זה מוצג למשתמשי האנדרואיד בפעם הראשונה שהם מבצעים גלישה והוא מופיע רק במכשירים ממרץ 2020.
מכירה פומבית לנוכחות במסך הבחירה
בין מנועי החיפוש השונים מתבצעת “מכירה פומבית” כשעל כל חברה לשלם בעבור הנוכחות שלה באחת מבין האפשרויות. כתוצאה מכך המשתמשים, שמקבלים בכל פעם ארבע אפשרויות לבחירה עבור מנוע החיפוש שלהם, כמעט תמיד יראו את גוגל כאחת האופציות.
מבחינת מנועי החיפוש השונים מדובר באכזבה. גוגל מובילה בבחירה אך גם בנוכחות שלה במסכי הבחירה. המנועים הקטנים יותר לא תמיד יכולים להתמודד במכירה הפומבית וגם כשכן ההכנסות שלהם נעלמות כמעט לחלוטין.
מנכ”ל מנוע החיפוש DuckDuckGo העיד כי המסך הוביל לתוצאות גרועות יותר מכפי שהם ציפו. Yandex טוענים כי הפתרון הנוכחי לא באמת נותן למשתמשים את חופש הבחירה וכי בכל מקרה הכיסוי של מסך הבחירה מופיע רק במכשירים מעטים לעומת הקיים בשוק. מנוע החיפוש Bing שמוביל בין מנועי החיפוש הקטנים נעדר ברובו ממסכי הבחירה למעט מבריטניה.
גוגל (שוב) מוכיחה שהיא הבחירה הראשונה של הגולשים
בינתיים נראה שגוגל ממשיכה להרוויח ולמצב את עצמה בתור האפשרות מספר אחת כמסך חיפוש. כמות המשתמשים שבחרו בגוגל רק מחזקת את מעמדה. בזמן שהאיחוד האירופי רצה להגביל את החברה ולאפשר לשחקנים נוספים להיכנס למגרש מנועי החיפוש, הרוב בוחרים במנוע המוכר והידוע.
הבעיה העיקרית שעולה ממסך הבחירה היא שעל המשתמשים לבחור אותו בתחילת השימוש. מרגע שנבחר מנוע החיפוש הוא זה שמוגדר כברירת מחדל וכדי לשנות זאת יש לאפס את ההגדרות. נכון להיום נראה שהשיטה מפלה לרעה את המודלים העסקיים שאינם גוגל. בשורה התחתונה על אף שהאיחוד האירופי רצה להגביל את החברה, היא מצליחה להמשיך לשלוט כמעט ב-100% מהשוק.