עולם יחסי הציבור השתנה בשנים האחרונות מן הקצה אל הקצה – ערוצי המדיה החברתית השונים מאפשרים לנו כיום למנף בצורה משמעותית את החשיפה והאפקטיביות של יחסי הציבור, וכל חברת יח”צ שרוצה להדביק את הקצב חייבת לכלול בצוותה מומחה למדיה חברתית, שישלים את יכולות הפירמה וימנף את פעילות היח”צ במדיה זו.
מחקרים שפורסמו לאחרונה ע”י eMarketer בארה”ב בנושא בלוגים והשפעתם בארה”ב, חושפים את הנתונים הבאים:
במחקר הראשון שנעשה בקרב הגולשים נמצא כי-53% מהגולשים באנטרנט קוראים בלוגים. כמו כן נמצא כי מספר זה אף צפוי לגדול ולהגיע לכ-60% בשנת 2014 (יש להוסיף ולומר שעליה זו צפויה על אף העובדה כי המדיה החברתית ובראשה פייסבוק מהווה, עבור חלק מהצרכים, תחליף לבלוגים).
לשאלה מדוע הינך מבקר בבלוגים? כ-35% ענו כי הם עושים זאת לצורך קריאת ביקורת על מוצרים ו-30% ענו שהם עושים זאת לשם קבלת המלצות על מוצרים.
במחקר אחר שנעשה בקרב בלוגרים כ- 38% מהם טענו שהם כותבים על מותגים שהם אוהבים או שונאים ו- 34% טענו כי הם נוטים לכתוב ביקורות על מוצרים.
אבל הנתונים הללו לא מאוד מפתיעים. מה שהופך את הנתונים למשמעותיים יותר, נעוץ דווקא בנוכחות של אותם בלוגרים במדיה החברתית – בלוגרים מובילים אשר מיצבו את עצמם כמומחים בתחומם, מפרסמים מדי יום תכנים לאלפי ואף עשרות אלפי עוקבים המתייחסים לפוסטים שלהם כמקצועיים ואובייקטיביים לכל דבר.
במחקר שערך לאחרונה מכון שילוב מילוורד בראון בניסיון להבין את דמותו של הצרכן הישראלי, סיפרו משתתפיו כי הגורם המהימן והמשפיע ביותר עליהם לקבלת מידע הוא חברים ומכרים ברשתות חברתיות ובפורומים. המשתתפים סיפרו כי חוות דעת כאלה תרמו במקרים רבים להכרעה בהתלבטות אם יקנו מוצר, והיו אף כאלה שבחרו או שללו מותג על סמך חוות דעה אחת של מכר מוסמך.
בלוגרים הפכו למובילי דעה ובניית מערכת יחסי עבודה עימם מאפשרת לנו להעביר באמצעותם מסרים. חשוב שנראה בבלוגרים עיתונאים לכל דבר – אם בעבר עבדנו רק מול עיתונאים, בעולם החדש מובילי דעה ובלוגרים מובילים הם חלק בלתי נפרד מערוצי היח”צ שלנו.
ובכן – קיימת השפעה הולכת וגוברת של בלוגרים על קוראיהם וחלק מהקוראים הללו הם קהל היעד שלך!
אז איך נבנה מערכת יחסים אפקטיבית עם הבלוגרים?
- אתר את הבלוגים המובילים בתחום שלך (ספורט, אופנה, צרכנות, הורות וכו).
- למד אותם! כנס לבלוגים והבן מיהו כל אחד מהם, במה הוא מתעניין, מה חשוב לו, מה מאפיין את הקהל שלו וכו’.
- בהתאם למידע זה, נסה לחשוב מה היתרון החשוב ביותר שיש למותג שלך להציע עבורו (שים את עצמך במקומו).
- גבש הודעת יחסי ציבור מותאמת אישית לכל בלוגר.
- השתמש בכותרות (ראשית ומשניות) אטרקטיביות המבליטות את יתרונות המותג שלך ואת הצורך עליהם הוא עונה.
- שלב בתיק המדיה קבצי תמונות ווידאו להמחשת המוצר/השירות, קבצים אותן ניתן יהיה לשלב בקלות בבלוג.
- עקוב אחר הפרסומים לגבי המותג שלך – למד מהתגובות והגב להם.
- הפץ פרסומים חיוביים במדיה החברתית.
- צור קשר רציף – עדכן בנוגע למוצרים/שירותים חדשים, מבצעי, פעילויות קידום מכירות וכו’.
- הזמן אותם לאירועי קידום מכירות והשקות.
- היעזר בהם – שתף אותם והתייעץ עמם.
מידע סטטיסטי אודות הפופולאריות של בלוגרים בישראל הינו מוגבל מאוד, אך ניתן לומר שאם עד לפני מספר שנים תפוצתם של הבלוגים הייתה בעיקר הודות להדהוד בתקשורת ההמונים, הרי שכיום המדיה החברתית מהווה מנגנון בולטות והפצה משמעותי עבורם. ואת הכוח הקיים בשימוש במדיה זו הבנו כולנו היטב בקיץ האחרון, כשראינו בארץ ובעולם, כיצד מהפכות חברתיות ופוליטיות נוהלו באמצעות המדיה החברתית.
מטרת יחסי ציבור הינה להגיע לציבור ולהעביר אליו את המסר, והערוץ אל הציבור אינו עוד רק דרך העיתונאים. אם נלמד לייצר מערכות יחסים עם הבלוגרים, נוכל למנף משמעותית את תוצאות יחסי הציבור שלנו.