לפני מספר ימים הוצג בפני הקהל הרחב מנוע החיפוש בלקו (Blekko). בפוסט הבא החליט איתי ברנר לסקר את שלל האפשרויות והקונספט החדש של המנוע, אך בעיקר – להתמקד בתועלות שלו והפיצ’רים השונים שיכולים לעזור למקדמי אתרים.
התכונה המרכזית אשר מבדילה את בלקו ממנועי חיפוש אחרים היא האפשרות לבצע חיפוש על סמך תגיות משנה בצורה קלה ופשוטה גם עבור מי שלא רגיל להקליד פקודות שונות ומשונות. על מנת להוסיף את התגיות המיוחדות (ישנן 250 כאלו והן מכונות Slashtags), יש פשוט להוסיף סימן / ולאחר מכן את התגית הרלוונטית (בדומה לפקודות Command Line של מערכות הפעלה מסוימות). כאשר מקישים תגית זו, למעשה מחפשים בתוך רשת מצומצמת של דפים העוסקים בהקשר או “נקודת המבט” של אותה התגית בלבד.
אם למשל אני מחפש מידע על טכניקות “כובע שחור” בהקשר של קידום אתרים, ארצה להשתמש בפקודה הבאה: black hat /seosites. אפשר גם להקיש את הסלאשטאג לבד ולמצוא את האתרים הכי מדורגים בתוך הרשת הפנימית שלו.
כל הדפים אותם מציג מנוע החיפוש נמצאים תחת פיקוח של צוות אנושי ולכן הבטחה נוספת של בלקו היא פחות ספאם והצגת תוצאות בעלות רמת אמינות גבוהה יותר. כרגע בלקו מכריזים כי יש ברשותם כ-3 מיליארד דפים מאונדקסים, זאת בניקוד לגוגל אשר מאנדקס כרגע כטריליון דפים לפי ההערכות (אפס אחד נוסף).
מבחינת הגדרה מקצועית, בלקו הוא מנוע חיפוש אנכי ולא אופקי. מנוע חיפוש אופקי כמו גוגל מחפש על פני כל הרשת, מנוע חיפוש אנכי מחפש רק בחתך אחד מלמעלה למטה.
אתר Search Engine Land בדק ומצא כי במקרים מסוימים חיפוש ללא סלאשטאגס מוביל לתוצאות מסוננות בכל מקרה או שבמנועי חיפוש אחרים אפשר להחליף את הסלאש ברווח ולקבל תוצאות טובות יותר. (לדוגמה twitter chess מול twitter /chess).
אלגוריתם שקוף יותר
האלגוריתם של בלקו הוא שקוף מאוד (בצורה יחסית) ולמעשה מאפשר לראות מדוע דף מסוים זכה לדירוג אותו קיבל. על מנת לעשות זאת יש להוסיף סלאשטאג מיוחד הנקרא /rank. במצב זה, כל דף מקבל ציון על סמך מידת הרלוונטיות שלו לביטוי המחופש או ביטוי דומה. כאשר מבקשים פירוט נוסף, מופיעה טבלה עם מאפיינים כגון כותרות H1,H2, בלוג, אנקור טקסט וכו’. חבל רק שחלק מהמאפיינים האלו סתומים משהו (“People”).
כך נראים התוצאות שהתקבלו לביטוי SEO (בפועל הטבלה ארוכה יותר, יש ללחוץ על Show Details).
אפשרויות חברתיות
אם גם אתם הבחנתם בדמיון שבין הסלאשטאגס לבין הטרנדים בטוויטר? מערכת המשתמשים של בלקו מזכירה בצורה חשודה את זו של טוויטר. כל משתמש בבלקו יכול לא רק “להגיד משהו” (לצייץ), אלא גם לעקוב אחרי משתמשים אחרים ולפנות אליהם בצורה פומבית. בהקשר של הסלאשטאגס, כל משתמש יכול לעקוב אחריהם כאילו היו משתמשים של ממש (כמו להקליד את הסלאשטאג בלבד), ליצור חדשים או לבקש הרשאות עריכה עבורם (כמו בדמוז). זה אולי המקום להבהיר כי סלאשטאג הנוצר באופן ידני, לא מופיע בהשלמה האוטומטית בתיבת החיפוש (פונקציה הדומה ל-Google Suggest).
גם על תוצאות החיפוש עצמן ניתן לבצע פעולות: לסמן אותן כספאם, להגיב אליהן דרך פרופיל המשתמש, או פשוט לתייג אותן דרך סלאשטאג (על פעולות נוספות ראו בסעיף הבא).
הדובדבן שבקצפת – ניתוח מתחרים בקצות האצבעות
הפניה הישירה והמפתיעה למדי לקהל מקדמי האתרים לא נגמרת בסלאשטאג RANK, אלא ממשיכה עם אפשרות ה-SEO אשר מופיעה מתחת לכל תוצאה ומציגה מבחר יפה של נתונים אודות אתר מסוים. חשוב לשים לב כי פרופיל ה-SEO מחולק לשני חלקים – Domain (האתר כולו) ו- URL (רק הדף הספציפי). להלן הסבר על הפרמטרים השונים:
- בדיקת קישורים לאתר – שני החלקים מחזירים נתונים מעט שונים: למשל, כאשר ניגשים לראות את רשימת הקישורים בתוך פרופיל הדומיין מתקבלות רשימה של מדינות בעולם ומדינות בארה”ב (States), בנוסף לרשימת הדומיינים המפנים ומספר הקישורים מכל אחד מהם. כאשר בודקים את ה-URL, מתקבלת גם רשימה של אנקור טקסטים ורשימת הקישורים עצמם לאותו עמוד מסוים:
- סטטיסטיקות זחילה ואינדוקס – למרות שמדובר בנתוני זחילה פנימיים של בלקו בלבד, גם כאן יש כמה נתונים מעניינים כמו למשל רשימת אתרים המאוחסנים על גבי אותו השרת (לא בהכרח על אותו IP בדיוק). נתונים אלו יכולים לסייע בשיפור הזחילה והאינדוקס של האתר.
- דירוג של עמודים ספציפיים – רשימה של עמודים והדירוג שבלקו נותן להם. זה יכול להיות מעניין במיוחד מול השוואה לאופרטור Site: בגוגל, אשר יש כאלו שסבורים כי הוא מציג את העמודים בסדר דירוג מהגבוה לנמוך. אולי זה המקום לציין שבלקו נותן לכל האתר דירוג בשם Hostrank אשר מתבסס כנראה על נוסחה מסוימת של דירוגי העמודים הספציפיים.
- השוואה לאתרים אחרים – מעט דומה לאלקסה, משום מה ברירת המחדל היא להשוות בין כתובת האתר עם WWW וכתובת האתר בלי WWW. זה יכול להיות יעיל עבור מי שרוצה לבדוק שמקשרים אליו בעיקר בצורה “הנכונה”.הפעם בתמונה הבאה נבחרו שני אתרים שונים מאותו תחום, Yad2 ו – WinWin. (הדו”ח המלא).ההשוואה מתבססת בעיקר על מספר הקישורים הנכנסים וגם פה נכנס מדד ה- Host Rank הלא ממש ברור.
- זיהוי אתרים שמשכפלים תוכן – לכאורה זו נראית משימה קשה לביצוע, אבל למעשה למנוע החיפוש לא צריכה להיות בעיה גדולה לזהות דפים עם תוכן כפול מבין אלו המאנדקסים בו. האתר שנבדק הוא אתר Articles שמאפשר להשתמש במאמרים מתוכו גם באתרים אחרים. התקבלו לא פחות מ-1000 אתרים, כנראה שזה הגבול העליון 🙂
הפיקשוש היחיד היה (שוב) שהאתר הראשון ברשימה הוא אותו אתר, רק עם www בהתחלה. אגב, שכפול תוכן היא בעיה אשר על מנת לפתור אותה נוצרו לא מעט כלים בתשלום, כך שהשירות של בלקו יכול להקל במקרה הזה.
אלו כנראה התכונות האטרקטיביות ביותר לבעלי אתרים, אך אפשר לראות גם נתונים טכניים נוספים. למשל גודל ממוצע ורובוטים אשר סורקים את הדפים עצמם. ליד הקישור של SEO , יש גם קישור ל- IP שמספיק לעבור עליו עם העכבר כדי לראות את ה-IP של האתר. כך אפשר לבדוק כמה אתרים שנראים “חשודים”, כלומר, מופעלים על ידי אותה חברה או אדם (למרות שמקובל מאוד גם להשתמש בכמה כתובות שונות דווקא בגלל צרכי SEO).
לסיכום, לא נראה כי בלקו יכול להתחרות במנועי החיפוש הגדולים מכיוון שהוא מעט מורכב יותר עבור המשתמש הפשוט וגם לא מחפש בכל הרשת. זה אולי לא נשמע טוב, אך למעשה גם האנשים העומדים מאחוריו יודעים זאת והם לא מנסים לתת את הרושם שהם יהרגו או יגברו על גוגל באיזושהי צורה. להיפך, הם באים ואומרים ישירות שהם כאן כדי לפתור בעיות הקיימות במנועי החיפוש הקלאסיים ושגם אם הם היו חברה למשקאות קלים, הם ממש לא היו מנסים לחקות את הטעם של קוקה קולה בדיוק כפי שהוא.
יתכן מאוד שדווקא הגישה הפתוחה הזו והכבוד למתחרים (אפשר גם להשוות תוצאות מול מנועי חיפוש אחרים), היא שתהפוך את בלקו לכלי עבודה שימושי עבור אחוז קטן אך משמעותי מן הגולשים. קבלת גופשנקה מבעלי אתרים לגבי נתוני ה-SEO אותו הוא מציג, תהפוך אותו אולי למתחרה ישיר בשירותים כמו Majestic SEO.