המודלים הנוכחיים של פרסום ברשת המנסים להתאים אלינו פרסומות רלוונטיות בדרך כלל אוספים עלינו מידע במשך ימים ואך חודשים במטרה למקד עבורנו פרסומות שיהיו כמהשיותר רלוונטיות.
למרות שמודל זה מיושם על ידי חברות פרסום רבות ובראשן גוגל (דרך הטכנולוגיה של Double Click), הרי שיש בו שתי בעיות עיקריות שעדיין לא נפתרו:
- החדירה לפרטיות הגולשים באמצעות שתילת עוגיות – Cookies.
- אי היכולת להפריד בין סשנים (מקטעים) שונים של גלישה – אם לדוגמה חיפשתי במשך זמן רב מידע על מוצר מסוים ולבסוף רכשתי אותו, הרי שהמערכת לא בהכרח תדע זאת ותמשיך להציע לי פרסומות דווקא בזמן הכי פחות רלוונטי מבחינתי.
חברת BehavioReal הישראלית היא חברת סטארט אפ אשר מתמקדת בפתרון שתי הבעיות הללו. למרות שהחברה פעילה כבר מ-2007, הרי שעד היום היה קשה למצוא עליה מידע ולהבין כיצד הפיתוח שלה בעצם עובד. במסגרת מגזין דה מרקר של חודש ינואר 2011 (החודשי, לא היומי) פורסמה כתבת פרופיל על החברה השופכת מעט אור על המנגנון מאחורי הטכנולוגיה של החברה.
בבסיס המנגנון עומדת ההנחה כי מקטעי גלישה קצרים של עד 30 דקות הם ממוקדים יותר ומנבאים בצורה טובה יותר מה הגולש מחפש ברגע זה. יתרה על כך, המידע אשר נאסף במשך 30 דקות אלו נמחק מיד לאחר מכן ובכך נפתרת בעיית הפרטיות המציקה. במהלך הגלישה, ניתן לכל עמוד ציון רלוונטיות מסוים דרכו ניתן להפיק מתאם בין הגולש המסוים לבין הפרסומות אשר יוצגו לו. היזם שמאחורי הרעיון, אסף אריאל, מתאר זאת כ – “פרסום התנהגותי”, זאת לעומת הפרסום מבוסס העוגיות שהוא “פרסום הקשרי”.
אריאל טוען גם כי המערכת תהיה רלוונטית יותר עבור אתרים מקומיים שבדרך כלל לא מסוגלים להציב תחרות אמיתית מול ענקי הפרסום הבינלאומיים. אחת הסיבות לכך היא ההחלטה המפתיעה להציב את שרתי העיבוד אצל… ספקי האינטרנט! (ISP). בשלב זה, החברה נמצאת במגעים מול ספק אינטרנט ישראלי אחד לפחות.
באופן פרדוקסאלי, ההתקשרות מול ספקי האינטרנט מהווה בעיה בפני עצמה. בעבר כבר היה לפחות מקרה אחד בארץ בו נחשף כי ספק אינטרנט, מציג פרסומות לגולשים אשר מנסים לגלוש לאתר שאינו קיים. גם אצל ספקים אחרים נצפות לעיתים תופעות דומות. (אם אתם חושדים בעמוד מסוים, בקשו מחבר אשר גולש אצל ספק אחר לראות מה מתקבל אצלו). עם זאת, אריאל מרגיע ואומר כי המערכת מנותקת משאר מאגרי הנתונים של הספק והגולש יכול לבקש במפורש שלא יעשה בה שימוש.
קשה אמנם לחזות את העתיד, אך אם הרעיון החדשני והפשוט למדי יוכיח את עצמו, זו עלולה להיות מהפכה של ממש בעולם הפרסום האינטרנטי אשר מתפעל הן לטובת המפרסמים והם לטובת הגולשים.