השיווק באינטרנט הפך בשנים האחרונות לאפיק השיווק המרכזי של מותגים גדולים וקטנים כאחד. תקציבי השיווק במדיה הדיגיטלית תופסים במהרה נפח רב יותר מתקציבי השיווק המסורתי, בין היתר בזכות יכולות מתקדמות של פילוח, התאמת התוכן השיווקי לקהל היעד, הגמישות הרבה, היכולת לבצע שינויים במהירות והאפשרות למדוד כל פרמטר. כל אלה נותנים לשיווק הדיגיטלי יתרון עצום על פני ערוצי הפרסום המסורתיים.
האם אימייל מרקטינג עובד?
אחד מהוותיקים שבערוצי השיווק בדיגיטל (ולטעמי מהמרתקים שבהם) הוא עולם השיווק במייל (Email Marketing), אשר מספק בעקביות ולאורך שנים תוצאות מרשימות בכל הנוגע ל-ROI (החזר השקעה) של מפרסמים. למעשה, במהלך העשור האחרון, שיווק במייל מספק באופן עקבי את ה-ROI הגבוה ביותר מכל שאר מדיות הפרסום באינטרנט, עם החזר של 38$ על כל 1$ שמושקע בפרסום – ROI של 3800%.
מי שעוקב אחר עולם השיווק במייל ודאי הבחין בשיפטינג המהיר שעושה התחום אל עולמות ה-Marketing Automation, תחום מתפתח שמאגד טקטיקות ויישומים המאפשרים ליווי של המסע הצרכני של לקוח פוטנציאלי מרגע האינטראקציה הראשונה שהוא מבצע עם האתר ועד להפיכתו ללקוח, והכל ללא מגע יד אדם בזמן התהליך, באמצעות כלים אוטומטיים שהוגדרו מראש. על אוטומציה בשיווק במייל כתב אצלנו גם רועי בן עמי, במאמרו איך דיוור אלקטרוני לרשימות תפוצה יכול להקפיץ את הלידים והמכירות לשמיים?. כבר היום קיימות לא מעט חברות שמציעות פתרונות Marketing Automation, אם כי קהל היעד שלהן מוגבל היות ורובן פונות לשוק החברות הגדולות והמיזמים. מעטות החברות שמציעות פתרונות אוטומציה לקהל הרחב, כולל לעסקים קטנים ובינוניים.
כמעט כל מותג שחי בעולם הדיגיטלי נושם גם בעולם האימייל מרקטינג (92% מהמותגים, לשם הדיוק) והמספר רק הולך וגדל בשנים האחרונות. אם אתם כאן כנראה שגם אתם עושים את זה אבל אם לא, כדאי שתכירו את הערוץ הזה מאחר שהוא מאפשר לכם לשווק בצורה אחרת. הבסיס של שיווק במייל הוא שליחת דיוור מותאם לתיבת המייל האישית של קהל היעד שלכם (בין אם מדובר בתוכן עם מסר שיווקי או כל מסר אחר) בזמן ובמכשיר המתאים עבורו. להבדיל מפלטפורמות אחרות הפניה במייל מאפשרת נגיעה אישית בקהל היעד – אפשר לפנות לנמען בשמו הפרטי ולהגיש לו תוכן ספציפי אליו תרצו שייחשף, דבר המגביר את הנאמנות שלו למותג ומביא לגידול במכירות.
הפופולריות והאפקטיביות של שיווק במייל הביאו לצמיחה של חברות המספקות כלים ושירותים בתחום, בעולם וגם בישראל, ביניהן MailChimp, AWeber, Drip, Infusionsoft, אקטיב טרייל, רב מסר ועוד. במאמר הסקירה הזה אני רוצה לדבר על מערכת האוטומציות של אקטיב טרייל, המאפשרת לבנות וליצור תהליכים ומשפכים (funnels) אוטומטיים לתרחישים שמוגדרים מראש. זוהי מערכת SaaS מבוססת ענן שמציעה דיוור אלקטרוני מורשה, עיצוב דפי נחיתה, שליחת קמפיין SMS, ניהול לידים, סקרים ועוד.
על אקטיב טרייל שמעתי מלקוחות שעבדו איתה וכן בכנסים שהייתי בהם, אך לא יצא לי לעבוד עם המערכת שלהם עד ממש לאחרונה. בחרתי לבחון אותה בעיקר כיוון שבחרה לפנות עם פתרונות האוטומציה שלה גם לעסקים קטנים/בינוניים.
חוויית משתמש
על אף מגוון הפיצ’רים הרב הקיים במערכת ומגוון אפשרויות העיצוב והעריכה בכל פלטפורמה (ניוזלטרים, דפי נחיתה וכו’) הממשק התברר כידידותי, הגיוני וברור למשתמש. לדוגמא, ניתן לגרור אלמנטים, ולהוסיף בלוקים, טקסט או תמונות. למערכת עורך תמונות מתקדם בעל רזולוציית עיצוב מאוד גבוהה כך שהדף/מייל שאתם בונה ייראו בדיוק כפי שדמיינתם. אני חייבת לציין שהפריע לי מעט שלא ניתן היה לייצר עיצוב נפרד לווב ולמובייל ולהתאים את העיצוב מאחר שהמערכת מבצעת רספונסיביות אוטומטית.
תבניות האוטומציה
הכניסה למערכת האוטומציות היא מתוך המסך הראשי באפליקציה של אקטיב טרייל והיא מופיעה בשורה מיד לאחר כפתור בניית הקמפיינים. לחיצה על כפתור “אוטומציה חדשה” תוביל אתכם אל מסך התבניות מהן אתם יכולים לבחור את התבנית שתתחיל את האוטומציה שלכם.
התבניות התגלו כיעילות במיוחד כי הן בעצם מקיפות את כל הטריגרים האפשריים לפתיחת אוטומציה, כאשר הטריגר יכול להיות: נמען שלח טופס, נמען נרשם (לקבוצה), נמען פתח קמפיין, נמען לחץ על לינק, לקוח הסיר את עצמו (מרשימת התפוצה שלכם), נמען ציין תאריך והוספה ידנית (של רשימת נמענים לקבוצה). בנוסף, התבנית “פילוח נמענים” מאפשרת להתחיל אוטומציה גם על פעולות נוספות לפיהן מפלחים את הנמענים (למשל, לא פתח קמפיין) ואף לייצר כמה פילוחים ביחד (למשל גם לא פתח קמפיין וגם שייך לקבוצה X).
את הפילוחים האלה אפשר גם לבצע לכל אורך האוטומציה באמצעות פעולת “פיצול לפי תנאי” כך שיש מגוון אפשרויות לפילוח נמענים. כלומר, אפשר גם להקדיש אוטומציה שלמה לפילוח מסוים או לקבוצה מסוימת וגם לבצע את הפילוח רק לגבי פעולה מסוימת במסגרת אוטומציה.
עורך האוטומציה הוויזואלי
עורך ויזואלי הוא חשוב מאוד בעיניי. מערכת האוטורספונדרים של מיילצ’ימפ למשל לא כוללת עורך ויזואלי וזה משפיע על כל חוויית המשתמש בבניית האוטומציה. העורך הוויזואלי במערכת של אקטיב טרייל כולל קנבס נקי עליו מופיעה בהתחלה פעולה אחד בלבד – פעולת ההתחלה, היא התבנית שבחרתם בעמוד התבניות.
עורך ה-Drag&Drop הנפוץ בפלטפורמות של דיוור אלקטרוני נמצא גם במערכת האוטומציות של אקטיב טרייל כאשר כל הפעולות האפשריות במערכת מופיעות לכם מימין לקנבס (או משמאל אם עובדים בשפה האנגלית או בכל שפה אחרת) ואתם רק צריכים לגרור ולהניח אותן במקום המבוקש.
באמצעות העורך הוויזואלי מניחים פעולה מתחת לפעולה על הקנבס ומותחים קו ביניהן. ליד הקו מופיע שעון קטן שמאפשר לקבוע את פרק הזמן שיעבור בין פעולה לפעולה. זה נוח כי אפשר לראות בדיוק כמה זמן אחרי ההתחלה נשלח קמפיין, מתי נשלח SMS, מתי עושים פילוח, אם הקמפיין נפתח או לא ועוד. אתם יכולים לקבוע באמצעות השעון מרווחי זמן של דקות, שעות, ימים ואפילו שבועות בין פעולה לפעולה.
פעולות מתקדמות באוטומציה
הפעולות הזמינות לכם באוטומציה הן: סיים (סיים אוטומציה נוכחית או אחרת), התחל (התחל אוטומציה אחרת), שלח מייל, שלח SMS, שלח התראה (לכתובת מייל מוגדרת מראש, למשל מנהל מכירות), עדכן נמען (בקבוצה מסוימת, למשל הוסף נמען שלפני כן לחץ על לינק בקמפיין בנושא X לקבוצה של מתעניינים ב-X), פיצול תנועה ופיצול לפי תנאי.
שלוש פעולות מתקדמות ששווה מאוד להתעכב עליהן:
פעולת פיצול תנועה
פעולת פיצול תנועה היא בעצם ה-A/B טסטינג של מערכת האוטומציה. מכיוון שבמערכת האוטומציה עובר כל נמען בזמן שלו, לא ניתן לשלוח קמפיינים רגילים ב-A/B טסטינג ובשביל זה יש את פעולת פיצול התנועה. באמצעות הפעולה ניתן לחלק את הנמענים של האוטומציה לאחוזים כאשר חלק יקבלו פעולה מסוימת, נניח מייל וחלק יקבלו פעולה אחרת, למשל SMS. אפשר גם לקבוע שאחוז יקבל את אותו המייל עם שורת נושא ואחוז יקבל את המייל עם שורת נושא אחרת, ממש כמו ב-A/B טסטינג, רק שכאן יש לחזור לאחר זמן מה לבדוק כמה פתחו כל פעולה, כלומר, איזו היא המוצלחת ביותר וכך לבחור את המנצחת. הגמישות הזאת של מערכת האוטומציה שניתן לחזור ולערוך ולשפר אותה בכל זמן היא מצוינת, במיוחד למתחילים.
פיצול לפי תנאי
כפי שהסברתי על תבניות ההתחלה של האוטומציות, פעולת הפיצול לפי תנאי מאפשרת לפלח נמענים בהתאם למאפיינים ולפעולות שלהם, כמו פתיחת קמפיין, הצטרפות לקבוצה ועוד ואז לקבוע בהתאם לפילוח מי יקבל איזה פעולה לאחר מכן (קמפיין נוסף, הודעת SMS ועוד, או שלא יקבל הודעה בכלל). פעולת הפיצול לפי תנאי היא המאפשרת ליצור אוטומציה מתוחכמת, להחליט מי יקבל איזה קמפיין, מי יקבל עוד קמפיין לאחר מכן, מי יקבל SMS וכו’.
עדכן נמען
פעולה זו מאפשרת לעדכן נמען מסוים בקבוצה מסוימת. היתרון הגדול של פעולה זו הוא שהיא מאפשרת לסווג נמענים לפי הקלקות על קמפיינים וכך ליצור קבוצות נושא מתוחכמות על פי תחומי עניין. בדוגמה שנמצאת באתר של אקטיב טרייל המציגה אוטומציה לבעלי משתלות או חנויות פרחים, אפשר לשלוח קמפיינים בנושא מסוים, כמו למשל בנושא עץ הלימון ואז ליצור פיצול לפי תנאי כך שכל מי שהקליק על קמפיין זה יעודכן בקבוצה שתיקרא “עצי פרי” וימשיך לקבל מיילים בנושאים דומים. צורת הדיוור הזו לפי ההעדפות של הנמען הופכת את עולם הדיוור האלקטרוני להרבה יותר מתקדם, מעניין ורלוונטי וכן מעלה את אחוזי הפתיחה של המיילים הנשלחים על ידי משווקים.
אינטגרציות באוטומציה
למעשה, כמעט כל הפעולות במערכת האוטומציה הן פעולות אינטגרטיביות, המאפשרות לחבר בין ערוצי שיווק שונים. אתמקד באינטגרציות היותר מעניינות וחשובות בעיני:
אינטגרציות עם טפסי הרשמה ודפי נחיתה
פעולת ההתחלה של הרשמה לטופס או לקבוצה היא פעולה המקשרת בין מערכת האוטומציה שלכם לטופס הרשמה הנמצא באתר האינטרנט שלכם או בדף הנחיתה אליו הובלתם מכל מקום שהוא (למשל מייל, או קמפיין בפייסבוק או בגוגל אדוורדס). כך, מאד פשוט להתחיל אוטומציה עבור כל אחד מהנמענים החדשים שלכם לא משנה מהיכן הגיעו.
אינטגרציה עם מודעות לידים
בהתאם לכך, ניתן גם להתחיל אוטומציה למי שנרשם אליכם דרך פייסבוק. מאחר שבאקטיב טרייל יש פיצ’ר המאפשר לשאוב לידים ממודעות הלידים בפייסבוק אל קבוצה ייעודית לכך, ניתן ליצור אוטומציה המיועדת אך ורק ללידים שהגיעו דרך פייסבוק. אמנם צריך קודם ליצור קבוצה מיוחדת בחשבון ולהגדיר שכל הלידים שהגיעו דרך מודעות הלידים יעברו אליה, אבל אז ניתן להגדיר שכל לקוח שצורף לקבוצה זו (מה שקורה באופן אוטומטי ישר לאחר מילוי טופס ההרשמה בזכות האינטגרציה) יצטרף לאוטומציה ייעודית שפעולת ההתחלה שלה היא “צורף לקבוצת פייסבוק לידס”.
אינטגרציות באמצעות Zapier ו-RESTful API
לאקטיב טרייל יש RESTful API למפתחים שרוצים לבצע אינטגרציות למערכות אחרות שהם משתמשים בהן, אבל למי שאין נגיעה בקוד ופיתוח, ישנה אפשרות לבצע אינטגרציות באמצעות Zapier, שמאפשרת לחבר ולסנכרן בין אקטיב טרייל למגוון רב של מערכות שונות. לדוגמא, ניתן ליצור משימות במערכת של Asana מכל הוספה של נמענים חדשים במערכת של אקטיב טרייל באופן אוטומטי לחלוטין.
הודעות SMS כחלק ממערך האוטומציה
אקטיב טרייל כוללת גם מערכת לשליחת SMS כך שבעצם כל אוטומציה שציינתי רלוונטית גם להודעות SMS. ניתן לשלוח הודעות לכל מי שנרשם לטפסי הרשמה באתר או בדפי נחיתה, נרשם במודעות לידים בפייסבוק או שביצע רכישה באתר (עם אינטגרציה ל-API). כל זאת בתנאי שביקשתם את מספר הטלפון של הנמען בטופס ההרשמה.
האינטגרציה עם ה-SMS גם מאפשרת לגוון את אופן השיווק בתוך האוטומציה. באמצעות פעולת “פיצול לפי תנאי” אפשר להגדיר למשל שמי שלא פתח את הקמפיין הקודם ששלחתם באוטומציה יקבל לאחר מכן גם SMS. לחילופין, ניתן להוסיף פעולת “פיצול תנועה” לאימייל ולהודעת SMS ואחר כך לבדוק איזה מהם עבד טוב יותר, או פשוט ליצור אוטומציה המבוססת כולה על הודעות ובאמצעות הפעולה לשלוח שתי הודעות SMS ואז לבדוק איזה מהן עובדת טוב יותר. לא לכל סוג עסק מתאים לשווק באמצעות הודעות SMS, אך אם אתם עסק בינוני-גדול אין שום סיבה שלא תנצלו גם את ערוץ השיווק הזה.
למי מתאימה המערכת של אקטיב טרייל?
מערכת האוטומציה של אקטיב טרייל זמינה כעת (וכנראה תמשיך להיות כך גם בזמן הקרוב) לכל לקוחות אקטיב טרייל ללא עלות נוספת עבורה. המחירים של אקטיב טרייל לא מאד זולים, אבל התכניות השנתיות שלהם משתלמות (יש 15% הנחה אוטומטית למי שבוחר בתכנית שנתית). יש גם אפשרות לרכוש “בנק דיוורים” או “בנק הודעות SMS” אבל זאת לא אפשרות משתלמת במיוחד אלא אם כן אתם זקוקים למערכת לצורך פרויקט אחד או שניים בלבד.
כרגע כל התכניות של אקטיב טרייל כוללות את מערכת האוטומציה ואת הפיצ’רים האחרים של אקטיב טרייל, מלבד אקטיב קומרס. פיצ’ר נוסף ששווה להזכיר והוא כלול גם כן במחיר הוא פיצ’ר חדש הנקרא “Predicative Delivery”, באמצעותו אקטיב טרייל מחשבת עבור כל נמען את הזמן הכי טוב לשלוח לו את הניוזלטר שלו, בהתאם לנתוני עבר לגבי זמני פתיחת המיילים שלו. למיטב ידיעתי זו החברה היחידה בארץ שמציעה את השירות הזה ואחת הבודדות בעולם.
סיכום
למערכת של אקטיבטרייל מגוון רחב ומרשים של פעולות ואינטגרציות, שנותנות פתרונות מצוינים לעסקים המעוניינים לקחת את השיווק שהם עושים במייל צעד אחד קדימה ולייעל אותו באופן שיאפשר להפיק ממנו יותר המרות. נראה שהאפשרויות שהמערכת מציעה עונות על הצרכים של סוגים רבים של עסקים, ובפרט עסקים קטנים ובינוניים.