הרבה פעמים יוצא לי לחשוב מה המשמעות האמיתית של מדד הפייג’ראנק (Pagerank) בעבור גוגל ואיך הוא נעזר במדד זה. זו ללא ספק אחת השאלות שמטרידות מקדמי אתרים רבים. מצד אחד רבים טוענים כי אינו משפיע על דירוג האתרים בתוצאות האורגניות (על סמך תוצאות בשטח כמובן), ומצד שני יש הטוענים כי אם אינו משפיע לכאן ולכאן – מדוע הוא קיים בכלל? בכל מקרה, אנשים מעדיפים לא להסתכן ולכן עדיין משתמשים בו כפרמטר בשיכולי החלפות קישורים למיניהן.
הסברה הרווחת היא שהפייג’ראנק נקבע בעיקר בזכות שני גורמים עיקריים – איכות קישורים נכנסים וכמותם. עד כה לא ממש ידעתי מה הכוח של הגורם הראשון, עד שנתקלתי באתר של רכבת ישראל. זו הפעם הראשונה שאני רואה אתר ישראלי עם פייג’ראנק כל כך גבוה – 9! אני אף משער שזה האתר היחיד שהגיע ל-PR כל כך גבוה בישראל. (אולי אני טועה ויש עוד אתרים בישראל עם ציון 9, אם כן אשמח לדעת איזה).
רק לשם השוואה, מספר אתרים חזקים שאותם הרכבת עקפה – Walla.co.il עומד על 8 וכמוהו גם אתר שיתוף הסרטים הפופולרי הבינלאומי Youtube.com.
השאלה היא איך זה ייתכן?!
לא מטוב ליבם של גוגל כמובן, ההשערה שלי היא – אך ורק בזכות איכות הקישורים ולא הכמות.
לאתר הרכבת יש סך הכל 161 אלף קישורים נכנסים, בעוד שוואלה עוקפת אותו בסיבוב עם מליון וחצי ושלא נדבר על יוטיוב – כ-30 וחצי מליון (!)
הפער הזה מאד הפתיע אותי. בייחוד המספרים של יוטיוב. החלטתי לבדוק את העניין ואכן הסתבר שמדובר באיכות וסוג האתרים המקשרים.
דובר רבות על כך שגוגל מחשיב קישורים מאתרים ממשלתיים כבעלי עוצמה, זאת מכיוון שהוא רואה בהם סוג של אתרי אמון סמכותיים (שלא מקשרים לכל מי שרק ירצה). ומכיוון שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית – הרבה אתרים ממשלתיים בישראל מקשרים אליה. קל לזהות אתרים ממשלתיים, יש להן סיומת gov (במקרה של ישראל gov.il).
אבל לא רק אתרים ממשלתיים הם אתרי סמכות. גם אתרים עם סיומות כגון: edu, ac.il, org, org.il ועוד, נחשבים לאתרי אוטוריטה. לכן קישור מאתרים כאלו יהיה רב עוצמה. מכיוון שרכבת ישראל הינו שירות שימושי ונפוץ בחיי היום יום, הגיוני מאד שיקבל קישורים גם מאתרים עם סיומות אלו.
אז למישהו יש רעיון איך משיגים קישורים מאתרי סמכות? 🙂
גמר חתימה טובה וצום קל לכולם!