סיכום הרצאות מכנס קידום האתרים הרביעי של מרטין

איתי ברנר

אתמול נערך כנס קידום האתרים הרביעי במספר, וכמו בכנסים קודמים, הכנס הנוכחי אורגן על ידי מרטין בוקסדורף. מכיוון שהייתי בעבר רק בכנס הראשון, אני לא ממש יכול להשוות אותו לכנסים הקודמים, אבל אין ספק שהפעם הושם דגש גדול מאוד על כובע לבן נגד כובע שחור ומה בעצם ההבדל ביניהם אם בכלל יש כזה. עיקרי הדברים שהועברו בכנס שוחזרו מהזיכרון שלי בבוקר שלמחרת, ולכן עשויים להיות אי דיוקים ופה ושם.

אורן שץ בכנס קידום האתרים הרביעיצולם על ידי: שמוליק דורינבאום

הרצאה 1: זכויות יוצרים וקידום אתרים

ההרצאה הראשונה הועברה על ידי עו”ד יהונתן קלינגר ועסקה בזכויות יוצרים, או יותר נכון – כל הטעויות שאנחנו בתוך מקדמי אתרים עושים ואחר כך משלמים עליהן ביוקר.

מעבר למה שכולנו יודעים וזה שאי אפשר סתם לקחת תמונות שמצאנו בגוגל ולשים אותן באתר שלנו, יהונתן דיבר גם על כך ששינוי או עריכה של תמונות או מידע ללא הסכמת היוצר המקורי, גם הם מהווים הפרה של זכויות יוצרים בגלל שהם נחשבים ליצירה נגזרת, ואנחנו בעצם מבצעים עבירה כפולה: פעם אחת הפרנו את זכויות היוצרים המקוריות ופעם שנייה יצרנו יצירה נגזרת ללא רשות.

מצד שני, הוא הסביר שאם אנחנו מעתיקים עובדות כמו מספר טלפון של עסק מסוים מדפי זהב או אתר דומה, אנחנו לא פוגעים בזכויות היוצרים כי עובדה היא לא משהו יצירתי. ולמרות זאת, אם נעתיק גם את העיצוב והמבנה בו מסודר רצף של עובדות, זו כן תהיה הפרה בגלל שבמקרה הזה, כן יש כאן משהו יצירתי.

לאחר מכן הוא דיבר על שימוש הוגן – מקרה שבו אפשר להשתמש בתוכן מוגן בזכויות יוצרים תחת תנאים מסוימים. לדוגמה, כאשר מדור התקשורת של עיתון הארץ העביר ביקורת על כתבה מסוימת של ידיעות וצילם את התמונה הראשית בכתבה יחד עם הכותרת כדי להצביע על ליקוי מסוים בשיקול העיתונאי של הכותב, העיתון הצליח להוכיח שהיה מדובר בשימוש הוגן כי נעשה המינימום ההכרחי הנדרש כדי להעביר את המסר. לעומת זאת, אם העיתון היה מצלם כתבה מעיתון אחר בלי לתת ערך מוסף, זה כבר לא היה שימוש הוגן (מה שאכן קרה בתביעה אחרת שהוגשה נגד הארץ).

בכל מקרה, יהונתן הדגיש מאוד שלא כדאי להסתמך על שימוש הוגן מכיוון שמדובר בתחום אפור וחלקלק. חוץ מזה – גם להוכיח שנעשה שימוש הוגן, עולה לא מעט, וזאת בגלל שכר טרחה של עורך דין וכו’.

בחלק האחרון של ההרצאה, יהונתן הסביר על תמונות ומידע לשימוש חופשי (Creative Commons) ואיך בדיוק מגיעים אליהן. הוא הוסיף גם שלפעמיים כדאי לנו לקנות תמונה בדולר אחד או שניים ממאגר תמונות כדי להגן על עצמו מתביעה. הוא הדגיש פעם נוספת שאם תובעים אותנו, נאלץ לשלם הרבה מאוד כסף לעורכי דין גם אם נזכה בתביעה. לכן, מאוד לא כדאי לקחת את הסיכון הזה ובטח שלא לנהוג בדברים כאלו בקלות ראש.

לדעתי האישית, זו הייתה הרצאה מרתקת גם אם הקשר שלה לקידום אתרים נטו לא היה כל כך חזק.

הרחבה נוספת בנושא המשפטי: 9 סוגיות משפטיות שחובה להכיר לפני הקמת אתר אינטרנט

הרצאה 2: מה שאתם חושבים שאתם יודעים על קידום אתרים

זו הייתה ההרצאה של יגאל פינס (המיליונר בפ’יגמה). כמו תמיד, יגאל ניסה לשבור כמה מיתוסים שלנו בתור מקדמים, והפעם הוא הצליח מעבר למשוער, גם אם לא כולם הסכימו אותו.

בעיקרון, יגאל טען שאין הבדל בין כובע לבן וכובע שחור מכיוון שכולנו בסופו של דבר עוברים על הקווים המנחים של גוגל, אפילו אם כל מה שאנחנו עושים זה לשתול קישור באתר מאמרים. יותר מזה, אין הבדל בין קידום אוטומטי ללא אוטומטי וההבדל האמיתי הוא בין ביצוע פעולות שנראות טבעיות ובין פעולות שלא נראות טבעיות.

לאחר מכן הוא המשיך והסביר שהוא מקדם הרבה מאוד ביטויים ויש הרבה תהליכים שהוא מבצע בצורה אוטומטית, אבל באופן כזה שהם ייראו טבעיים. הוא גם מנסה לחזות מגמות ולראות מה יהיה הכי טבעי עבור אתר מסוים בזמן מסוים. הוא נתן דוגמה של ממציא פטנט רפואי שבוחר לפרסם את ה- Press Release  שלו רק באתרים מסוימים ולא באתרים נחותים. לפי דבריו, למרות שהוא מבצע המון פעולות אוטומטיות ומשתמש בתוכנות שתכנן בעצמו, כמעט אף פעם לא נפגעים לו אתרים בגלל שהוא יודע מה ייראה טבעי בעיני גוגל ומה לא.

לדעתי האישית זו באמת הייתה הרצאה יוצאת דופן והיא איששה את מה שכבר ידעתי, שבעצם כולנו משחקים איפשהו בתחום שבין השחור ללבן ואין באמת מקדמי אתרים שהם לבנים לחלוטין.

הרצאה 3: ניסוי בקידום אתרים באמצעות ספינר

זו הייתה הרצאה קצרה יחסית של בחור צעיר בשם יעקב קרפך שלמעשה המציא תוכנית ספינר בעברית.

בחמש הדקות הראשונות של ההרצאה, יעקב הסביר שלפעמיים קשה לנו לעקוף אתרים שנחשבים לאוטוריטה בתחום שלהם, כמו למשל אתר “גולאנגו” שהיה האתר הראשון שהציע מחשבון קלוריות בעברית ועדיין נמצא במקום ראשון תחת הביטוי.

לאחר מכן הוא הסביר על הניסוי שעשה: הוא הקים שני דומיינים ונתן להם להתחרות זה מול זה על אותה מילת מפתח. לאתר אחד הוא כתב ופרסם ארבעה מאמרים מקוריים ופרסם אותם בארבעים אתרים סך הכול. לאתר שני הוא יצר 40 מאמרים מסובבים ופרסם אותם גם כן באותו אופן (אותו זמן עבודה פחות או יותר). האתר שהשתמש במאמרים המסובבים, הצליח להתברג במקום גבוה יותר מהאתר השני בערך ב- 20 או 30 מקומות.

מישהו מהקהל שאל מה אחוז הספין המומלץ, ויעקב השיב שזה תלוי ושהוא אישית יכול לעשות גם ספין של 100% והמאמר עדיין יהיה קריא.

אני קיבלתי את הרושם שההרצאה לא ממש דיברה אל רוב האנשים, ונראה שרובם עדיין לא ממש מתרשמים מהדבר הזה שנקרא Spinning, במיוחד אחרי כל הדיבורים על פנדה ותוכן כפול.

הרצאה 4: קידום אתרים – מה הולך להיות עכשיו

הרצאה של אורן שץ, המייסד של SEO Israel, אחת מחברות קידום האתרים הגדולות והותיקות בארץ (20 עובדים פחות או יותר).

אורן דיבר על הכניסה של גוגל מקומות לישראל וציין שיש שני מבנים שונים: אחד של 7 תוצאות מקומיות שמופיעות הישר בתחילת הדף, ואחת שבה יש ערבוב של תוצאות מקומיות ואורגניות. הוא אמר גם, שדווקא ממכשירים ניידים מבוססי מיקום, אין הבדל בתוצאות. אני לא לגמרי מסכים איתו מכיוון שראיתי בבירור שאם מגדירים מיקום בתוך גוגל ומחפשים ביטוי כמו “מסעדות”, דווקא כן מקבלים תוצאות מקומיות.

בכל מקרה, לדעתו זה יכול לפגוע קשות במקדמי אתרים שעד היום התבססו על זנב ארוך מקומי, והם ייאלצו לפתוח שירותים ייעודים לקידום אתרים מקומי (מה שכבר רואים גם בפועל). כמו כן, העובדה שדפי המקומות הם של גוגל, יושבים על השרתים שלהם והם יכולים לעשות בהם כרצונם, היא איום רציני לא פחות.

לאחר מכן הוא דיבר על הפן החברתי שגוגל מנסה לדחוף מאוד חזק באמצעות גוגל פלוס ואולי גם זיהוי של התנהגות גולשים. הוא חזה שבהמשך נקבל כל הזמן תוצאות חברתיות שמתבססות על פעילות מהמעגל החברתי הקרוב אלינו, אפילו אם לא נהיה מחוברים לחשבון בגוגל. פייסבוק לא תישאר חייבת וכבר היום היא מנסה לשפר את החיפוש הכללי שלה (היום נעשה דרך בינג), מה שייתן לה יתרון עצום בזירת החיפוש החברתי העתידית.

לבסוף הוא דיבר קצת על המגמה של שימוש בתוכנות אוטומטיות, ואמר שלדעתו מקדם אתרים אמיתי חייב לראות דפי תוצאות בעיניים ואם הוא משתמש בפילטרים אוטומטים ותוכנות כמו Xrumer, הוא לא יכול פשוט לשבת על כסא נוח ולצפות שדברים יקרו בעצמם. כמו כן, הוא הזהיר לא להשתמש בטכניקות כאלו על אתרים של לקוחות.

הרצאה 5: אלגוריתם AuthorRank

ההרצאה האחרונה הייתה של טל פריהר. טל לא דיבר על תוכנות אוטומטיות כהרגלו, אלא על מדד ה- AuthorRank, נושא חם מאוד בסצינת ה- SEO העולמית שגם אנחנו לא ממש כתבנו עליו בהרחבה עדיין.

מדובר בעצם ב- Rank שניתן לכל כותב בעל פרופיל כותב בתוך גוגל +. הפרופיל הזה מאפשר לכותבים לשייך לעצמם מאמרים בכל רחבי האינטרנט, ולא משנה באיזה אתר הם כותבים. השיוך נעשה באמצעות תיוג HTML פשוט של rel, לפי סוג השיוך שרוצים לבצע (אתר שלם לכותב, מאמר באתר זר לכותב וכך הלאה).

מבחינת גוגל, זו דרך חדשה להעריך אנשים ולא רק קישורים. משהו שהם רוצים להשיג בעיקר באמצעות ניצול כל היכולות של גוגל פלוס. ה- Rank  של כותב מסוים משפיע על הדירוג של כל המאמרים שלו ברשת וזה מונע את הבעיה המוכרת שאדם מפרסם מאמר באתר נחשב והוא מופיע לפי הפרסום המקורי של המאמר באתר שלו.

למרות שזה נשמע כמו רעיון מצוין, טל הסביר שגם ה- AuthorRank לא מוגן לגמרי מרמאויות. לדוגמה – אפשר לפתוח אתר עם עשרות מאמרים של כותבים פיקטיביים ולהעביר דרכו כוח לאתרים אחרים, אפשר למכור קישורים מכותבים נחשבים לכותבים פחות נחשבים (כמו פינג בוורדפרס) וכך הלאה. טל חוזה שגוגל יבסס את דעתו על אתר מסוים דרך שילוב בין בחינת פרופיל הקישורים שבו ופרופיל הכותבים שלו. כך, אם למשל יהיה אתר עם פרופיל כותבים מצוין ופרופיל קישורים ריק, זה יהיה סיגנל שאולי נעשתה כאן פעולה לא כשרה.

הסבר נוסף על האלגוריתם בפוסט שטל פריהר כתב בבלוג שלו.

מה הייתה ההרצאה האהובה עליכם?

איזה הרצאות תרצו לשמוע בכנס הבא?

שתפו:
נכתב על ידי
עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

8 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
868
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
662
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
348
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
107886
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
102340
מדיה חברתית
דנה רוזן
83162
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

8
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.