הכלי החדש של גוגל בשם Interest Based Advertising – IBA (פרסום תלוי עניין), הושק היום בגרסת בטא. מטרתו לאפשר לכם כגולשים לבחור אילו סוגי פרסומות תרצו לראות באתרים בהם אתם מבקרים, בהתאם להרגלי הגלישה ותחומי העניין שלכם. נכון לרגע זה השירות עובד בגרסת בטא בגוגל.קום בלבד, אך בתחילת אפריל ייערך ניסוי עם מספר גופים וחברות פרסום באינטרנט בארצות הברית ואירופה, ועד סוף השנה הכלי אמור להיפתח לכלל הציבור.
כולם מרוויחים מרלוונטיות – המפרסם, הגולש, בעל האתר וגוגל
מאז ומתמיד גוגל ניסו (וינסו) להתאים את הפרסום הקונטקסטואלי ותלוי החיפוש שלהם לגולשים. החיבור בין המפרסם לגולש שצופה במודעה, יוצר סינרגיה שמשתלמת לשני הצדדים ומגדילה את הפוטנציאל להקלקות. מלבד תועלות הגולש והמפרסם, הרלוונטיות היא המפתח למקסום הרווחים של גוגל עצמם ושל בעלי האתרים שמפעילים תוכניות אדסנס ולכן תשאף לשפר אותה תמיד במידת האפשר.
הבעיה מתחילה כאשר גוגל נתקל בדפים או שאילתות חיפוש מסויימות, מהם לא ניתן להסיק מספיק מידע בכדי לספק מודעות פרסום רלוונטיות. כאן מגיע הפתרון החדש – אספקת מידע נוסף לגבי האתרים בהם מבקרים הגולשים.
הפתרון הוא פרסום תלוי עניין
המערכת החדשה תציג קישורים ממומנים על פי תחומי העניין של הגולשים ברשת התוכן של גוגל ובאתר הסרטים YouTube. כעת גוגל יוכלו לטרגט את המודעות לא רק בהתאם לתוכן שיש בדף בו אתם נמצאים, אלא גם בהסתמך על דפים אחרים בהם ביקרתם בעבר (גם אם האתרים לא קשורים אחד לשני).
מודעות אלו יתאפיינו ב-2 פרמטרים עיקריים:
1. שיוך האתרים בהם ביקר הגולש לקטגוריה מסויימת (כגון: נעליים, ספורט, רכבים וכו’). לדוגמא: אם הגולש בחר בספורט בתור תחומי העניין שלו ויבקר באתר של ציוד ספורט, סביר להניח שיראה פרסומת על נעלי ספורט.
2. מעקב אחרי הגולש באתרים קודמים בהם ביקר והצגת פרסומות על סמך האינטראקציה באותם המקרים. לדוגמא: אם בעבר חיפשתם נעליים באתר ספורט, ייתכן מאד ובעתיד תתקלו בפרסומת מהסוג “נעליה פומה ב- 99.99 ש”ח” באתר שבכלל עוסק במחשבים.
בנוסף, לא רק שגוגל יוכלו לטרגט אליכם מודעות רלוונטיות בתחומי העניין שלכם (על סמך למידה אחר התנהלותכם ברשת), אתם תהיו אלו שיקבעו את הנושאים של הפרסומות במודעות. באמצעות הכלי החדש, ניתן לראות כיצד גוגל מסווג תחומי עניין ובהתאם לבחור את תחומי העניין שמעניינים אתכם.
* כפי שניתן לראות, כרגע אין יותר מדי קטגוריות בגלל שהתוכנית רק עלתה היום לאוויר ופועלת בגוגל העולמי בבטא בלבד.
איפה הפרטיות נכנסת לתמונה?
גוגל יתחילו לאסוף מידע על הרגלי הגלישה של המשתמשים באמצעות cookie מיוחד, שישתל בדפדפן מתוך אתרים שמציגים מודעות אדסנס טקסטואליות. כך בכל פעם שהגולש יכנס לאתר עם מודעות מהסוג הזה, יתקבלו בפניו פרסומות בהתאם ל-2 הפרמטרים שהזכרתי מקודם. כמובן כל אחד יכול לעשות opt-out ולהסיר את ה- cookie הזה באמצעות דף מיוחד שגוגל יצרו לשם כך.
מאז ומתמיד פרסום כזה נחשב לבעייתי בגלל בעיות הפרטיות של הגולש (גוגל לא הראשונים שמפרסמים עם מודל זה), אבל זו ללא ספק עליית מדרגה חיובית ושינוי קונספט, שעל פיו הצרכן הוא זה שיקבע מהם המסרים הפרסומיים שיוצגו בפניו. בהחלט גישה מעניינת, אני סקרן לעקוב איך זה יתפתח…
מה דעתכם על הקונספט החדש? האם לדעתכם הפרטיות שלנו מוטלת בספק?