בעשורים האחרונים, כשדיברנו על חיפוש באינטרנט, התכוונו כמעט תמיד ל”גוגל” — עולם שבו השאלה נענית ברשימת קישורים. אבל בעולם החיפוש ב-AI מתרחש שינוי דרמטי: במקום להציג תוצאות חיפוש מהן עלינו לבחור את האתר שבתוכו נקבל את התשובה, כלי בינה מלאכותית גנרטיבית כמו ChatGPT, Gemini, Claude ו- Perplexity מחזירים תשובה אחת ישירה.
זה אומנם גיימצ’יינג’ר כשחושבים על טובת המשתמש כי בסופו של דבר כשאנחנו מחפשים מידע, אנחנו למעשה רוצים לקבל פתרון לבעיה או תהייה מסוימת שיש לנו (שלב אחד פחות בפאנל = נוחות למשתמשים). אך האם זהו מותו של עידן ה-SEO המסורתי? עובדתית לא, ואף רחוק מכך (תמשיכו לקרוא).
המטרה של המדריך הזה היא לאפשר למקדמי אתרים, מנהלי שיווק, בעלי אתרים וכל אדם ששואף להגדיל את החשיפה והנראות של האתר והמותג שלהם להכיר את כללי המשחק החדשים כדי להוסיף אותם לאסטרטגיית השיווק שלהם כי אם הקהל שלכם נמצא שם, חשוב גם להיות שם. בגלל שיש המון הייפ ודיסאינפורמציה מכוונת סביב הנושא (בעיקר אינטרסים של יזמים ומשקיעים מעולמות ה-AI), היה חשוב לי לעשות סדר ולהציג לכם כמה שיותר תובנות שנשענות על מקורות מידע מהימנים.
עוד דיסקליימר חשוב: אומנם יש לי חברה שמספקת שירותי קידום אתרים (“SEO מסורתי”), אבל בפועל אנחנו מקדמים בהצלחה את הלקוחות שלנו גם בזירת ה-GEO כך שאין לי איזשהו אינטרס “להגן” על ה-SEO. במדריך הזה יש לי רק 2 מטרות:
- להציג עובדות ומספרים בגלל כל הבאזז השגוי סביב הנושא (סטייל “החיפוש החדש”).
- לעזור ללמוד איך לנווט בזירה החדשה למי שרוצה להגדיל חשיפה למותג בתשובות AI.
הקדמה: החיפוש עובר מהפכה אבל אל תמהרו להספיד את גוגל!
בואו נשים דברים בפרופורציה רגע:
למרות הדיבור הטרנדי על “סוף עידן החיפוש” או “ה-SEO מת”, בפועל, נכון למרץ 2025 החיפוש בגוגל גדול פי 373 מהחיפוש ב-ChatGPT (מקור). גוגל רושמת מעל 5 טריליון חיפושים בשנה עם גידול של 21.64%, בעוד ChatGPT מייצרת רק כ-0.25% מנפח החיפושים בעולם. לצורך השוואה, זה פחות מ-Bing (עם 4.10%), יאהו (1.35%) ואפילו DuckDuckGo (עם 0.73%)!
זה כמו שנגיד שהחיפוש בגוגל מת בתקופה שבה Bing הופיע 🙂
אני מצטער שאני מנפץ כאן משהו ש”מגניב” להגיד בימינו, אבל מאז ומתמיד האמנתי במחקר מעמיק והתבססות על מספרים ודאטה ולא גחמות שוק שצצות כל שני וחמישי.
עולם הבינה המלאכותית הגנרטיבית מתפתח מהר אומנם, אבל בהסתכלות מאקרו כשצוללים למספרים הוא זניח בשוק החיפוש (כמובן נכון לכתיבת שורות אלו, אולי זה ישתנה בעתיד).
אני חושב שהדבר הנכון הוא לא להספיד את ה-SEO (פשוט כי זה לא נכון), אלא ללמוד איך העולם החדש הזה עובד כדי להנות משני העולמות: גם SEO מסורתי, וגם Generative Engine Optimization (או GEO).
חשוב להדגיש שהמדריך הזה הולך להתמקד בעיקר במה שראינו שעובד ב-ChatGPT שמחזיק ב-81.39% מנתח השוק לעומת שאר מנועי ה-AI, יש לא מעט שחקנים אבל רובם זניחים מאד. לפי Statcounter, ככה מתחלקת כרגע העוגה בין השחקנים נכון למרץ 2025:
בואו נבין את חוקי המשחק החדשים
באופטימיזציה של החיפוש המסורתי (SEO), יש לנו מטרה אחת מרכזית – להגדיל את הטראפיק האורגני שמגיע ממנוע החיפוש לאתר שלנו ולדאוג שזה יעלה לאורך זמן. כדי להשיג את זה אנחנו צריכים לגרום לכך ש:
- נהיה מדורגים על כמה שיותר מילות מפתח רלוונטיות לנישה שלנו (פרקטירה – יצירת עמודים באתר רלוונטיים לביטויים).
- נופיע עם הדירוגים האלו כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל (פרקטיקה – אופטימיזציית On page/off page קלאסית).
- יקליקו דווקא עלינו מבין התוצאות (פרקטיקה – קופי שעוזר להגדיל CTR, סכמות, תוצאה 0 וכו’).
בעולם ה-GEO, המשחק נראה אחרת – “קידום” הופך להיות “השתלה” בתוך תשובות (של שם המותג ו/או לינק).
- אין תוצאות חיפוש, יש תשובות עם רפרנס (לפעמים).
- אין דף ראשון או שני, אין דפים בכלל.
- המנצחים לוקחים הכל — המותג שמוזכר זוכה ב-100% מתשומת הלב.
לכן, כדי למקסם את הערך שלנו במנועי ה-AI הגנרטיבי יש לנו כאן רק 2 מטרות:
- לגרום לכך שהמותג שלנו יופיעו בכמה שיותר תשובות בהקשר רלוונטי לתחום שלנו (אזכורים – AI Mentions).
- לגרום לכך שעמודי האתר שלנו יבחרו כמקורות אמינים בתשובות (לינקים – טראפיק).
להיכנס לראש של הפרומפטיסט
בתור אנשי SEO תמיד תהינו באיזה ביטויים הגולשים ישתמשו כדי לחפש בגוגל, ככה שנדע להופיע עבורן. במקרה של ה-AI, בגלל שאף אחד לא יכתוב פרומפט כמו “ביטוח רכב” אלא ממש יכתוב כוונה מפורטת, נרצה בצד האתר להתמקד ב:
- תשובות מלאות, ישירות ולא מתחמקות.
- פסקאות קצרות.
- הגדרות ברורות.
- טון מקצועי אבל לא מתנשא.
- מתן דוגמאות מוחשיות.
- וכו’.
לסיכום ביניים, ככה זה נראה:
מדד | חיפוש מסורתי (SEO) | חיפוש בינה מלאכותית גנרטיבי (GEO) |
---|---|---|
מטרה עיקרית | להגדיל טראפיק אורגני לאתר | להיכנס לתוך תשובות שניתנות ע\”י מנועי AI |
גישה | דירוג גבוה על מילות מפתח רלוונטיות | השתלה של מותג/לינק ישירות בתוך התשובה |
מבנה חיפוש | רשימת תוצאות חיפוש (SERP) | תשובה אחת, לפעמים עם רפרנס |
דפים | יש דף ראשון, שני וכו’ | אין דפים – רק תשובה אחת |
אסטרטגיית נצחון | לדרג כמה שיותר גבוה ולקבל קליקים | להופיע בתשובה עצמה (מותג/קישור) |
פעולות עיקריות | התאמת עמודי אתר לביטויים | התאמת קטעי תוכן בעמודים לפרומפטים |
חשיבה על האינפוט | מציאת מילות חיפוש קצרות או זנב ארוך | הבנה איך אנשים שואלים שאלות מלאות ומפורטות |
דרישות מהתוכן | התאמה למילות מפתח + אופטימיזציה טכנית | תשובות מלאות, קצרות, ישירות, הגדרות ברורות, דוגמאות מוחשיות |
איך נראית האופטימיזציה בעולם הבינה הגנרטיבית
לפני מספר חודשים פרסמנו כאן מחקר שמצא קורלציה בין אזכורים (AI Mentions) לבין גורמים שמשפיעים על דירוגים ב-SEO המסורתי. כמובן שאין עדיין מספיק דאטה כדי לקבוע קורלציה חד משמעית בין הפרמטרים, אבל מבדיקות שעשינו אצלנו ראינו שכן יש התאמה.
כפי שאמרנו בהתחלה, צריך להפריד בין שני סוגי תועלות עיקריים שאנחנו רוצים להבטיח:
הגדלת הטראפיק מהתשובות
המשמעות: המשתמש מקבל תשובה מהמנוע, ובתוך התשובה מוצגים קישורים למקורות חיצוניים. אם אנחנו אחד המקורות — יש סיכוי אמיתי שנקבל קליק.
דוגמה לשאילתה: “מהם היתרונות של מערכת CRM לעסקים קטנים?”
בתשובה, ה-AI יכלול קישורים לכתבות/עמודים בנושא. אם מאמר שלנו מקודם שם, יש סיכוי שהמשתמש ייכנס דרכו.
הגדלת אזכור המותג בתשובות
המשמעות: המשתמש מקבל תשובה מהמנוע שבה מוזכרים שמות של חברות/מותגים/מוצרים מומלצים — אבל ללא לינקים ישירים. המשתמש ממשיך לבד ומחפש בגוגל או נכנס ישירות לאתר.
דוגמה לשאילתה: “מהן החברות המובילות בישראל בתחום פתרונות האוטומציה?”
אם שם הלקוח שלנו מוזכר בתשובה, זה יוצר חשיפה מיידית שמובילה לחיפוש ישיר על שם המותג או כניסה ישירה לאתר.
בואו נראה איך עושים את הדברים תכלס…
איך להגדיל את נראות המותג במנועי AI גנרטיביים (AI Mentions)
אז הבנו שבעולם החיפוש החדש המטרה הראשונה שלנו היא להשתיל את שם המותג בתוך כמה שיותר תשובות רלוונטיות. אבל איך עושים את זה בפועל?
אילו סוגי מקורות נכנסים ל-Training של מודלים כמו ChatGPT? איך בונים נוכחות חכמה בערוצים הנכונים? אילו טקטיקות עוזרות להטמיע את שם המותג בצורה שתגדיל את הסיכוי להיות מוזכרים במקומות הנכונים? בדיוק כאן נכנסת אסטרטגיית ה-Mentions.
הופעה באתרים שנכנסים ל-Training Data
הטעות הכי גדולה היא לחשוב ש-LLMs שואבים את המידע שלהם מכל האינטרנט. בפועל, יש מקורות מאוד ספציפיים שנכנסים לסטים עליהם מאמנים את המודלים.
אז איפה אנחנו כן רוצים להיות?
- אתרי חדשות גדולים שחתמו על הסכמי שיתוף פעולה עם OpenAI כמו: Associated Press, News Corp (WSJ, NY Post), Atlantic, Vox Media, Condé Nast (Vogue, New Yorker) ועוד.
- פורומים ואתרים מבוססי קהילה פופולאריים כמו Reddit, Quora ו-Wikipedia, שנכנסים כחלק מה-training באופן מובהק.
ככל שנופיע ביותר מקומות כאלו, כך יעלה הסיכוי שהמותג ייקלט לתוך מאגרי האימון וה-AI יכיר בנו.
פעילות PR חכמה (גם בלי לינק)
בעולם ה-SEO הקלאסי לינק היה הכל. בעולם ה-AI? אזכור מילולי של המותג חשוב הרבה יותר.
המטרה היא לוודא שהמותג שלנו מוזכר בהקשר חיובי ורלוונטי בכל כתבה, מאמר סקירה או השוואה חשובה, גם אם אין קישור.
איך עושים את זה:
- פניות לעיתונאים לכתבות עתידיות.
- הצעות לתוכן אורח.
- ניהול יח”צ פרואקטיבי במדיות הנכונות.
ומה קורה אם אני עסק קטן ואין תקציב ל-PR? לא קרה כלום, זה כמובן עוזר, אבל עם אופטימיזציה נכונה אפשר להופיע על ידי אופטימיזציה כירורגית של התוכן גם בלי PR כמו בדוגמא הבאה שראנד פישקין הציג:
עמוד “אודות” סופר חזק
כששואלים את ChatGPT או Gemini על מותג — העמוד הראשון שנסרק הוא ה-About us. אם אין שם מספיק מידע טוב, המודל יפנה לעמודים משפטיים משעממים או עמודים פחות רלוונטיים.
מה חייב להיות בעמוד האודות:
- מהות החברה.
- תחומי התמחות.
- רקע היסטורי.
- נתונים חשובים.
- הישגים.
לא לחסום את ה-AI (ולבדוק שאתם לא חסומים)
לוודא שה-robots.txt של האתר מאפשר גישה ל-crawlers של OpenAI, Anthropic ודומיהם (רשימת הזחלנים של OpenAI).
הרבה בעלי אתרים מיהרו לחסום את ה-LLMs מזחילת האתרים שלהם כש-ChatGPT הושק מהחשש שהם ישתמשו בתוכן מהאתר בלי לבקש רשות. זכרו שאם הם לא יכולים לקרוא אתכם — אל תצפו להופיע אצלם.
עבודה עם מונחי זנב ארוך
במקום “ביטוח רכב”, תחשבו על שאילתות מפורטות כמו “מה הדרך הכי זולה לבטח רכב חדש אחרי תאונה?”.
לכן, כתיבת תוכן שמכסה מונחי זנב ארוך עוזרת לבנות קשרים סמנטיים ברורים סביב תחומי ההתמחות שלנו. כלים כמו SparkToro ו-BuzzSumo יכולים לעזור להבין איפה הקהל שלכם צורך תוכן, תוכלו לגשת לשם ולגלות מה הנושאים שמעניינים אותם וסביבם לייצר את התוכן.
איך להגדיל טראפיק מהתשובות (ציטוטים ומיקומים גבוהים)
אז הצלחנו להיכנס לסטים. איך דואגים שגם יפנו אלינו טראפיק בפועל?
מעבר להופעה כשם בלבד, חלק מההזדמנות החדשה במנועי חיפוש מבוססי AI הוא לייצר גם טראפיק ממשי דרך ציטוטים, לינקים ואזכורים פעילים.
בחלק הזה נבין איך מבנה התוכן שלנו באתר משפיע על הבחירה בו כמקור לרפרנס, איך מגבירים סמנטיקה נכונה שמובילה לבחירה בנו, ואיך מודדים ומחזקים את הנראות שלנו בתוך עולם התשובות האוטומטיות.
הוספת ציטוטים ומקורות אמינים בתוכן
בשנת 2024, קבוצת חוקרים מה-Indian Institute of Technology Delhi ומאוניברסיטת פרינסטון פרסמה מחקר חשוב במסגרת כנס KDD’24 בברצלונה, שחקר איך לשפר את הנראות של תכנים בתשובות שנוצרות על ידי מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית. במחקר, הם בנו תשתית ניסוי ענקית בשם GEO-bench שכללה 10,000 שאילתות ומאות מקורות מידע מהעולם האמיתי, ובדקו איך שינויים בתוכן משפיעים על הסיכוי שהוא יופיע בתשובות ה-AI.
המסקנה הייתה ברורה: תוכן שמכיל ציטוטים מוסמכים (“לפי [מקור]”), סטטיסטיקות עדכניות עם אזכור מפורש של מקור, ושימוש במידע מגובה ואמין — מעלה את הסיכוי להיבחר כרפרנס בכ-40%! המחקר גם הדגיש שהמקוריות והאמינות של הציטוטים חשובים הרבה יותר מהכמות שלהם — עדיף מקור סמכותי אחד על פני הרבה מספרים לא ברורים.
יצירת תוכן לפי עקרונות E-E-A-T
סט כללים שעוזר להבין את רמת הסמכות והאמינות של התוכן, ראשי תיבות של:
- Expertise: מי כתב? האם הוא מומחה בתחום?
- Experience: האם יש עדויות שהכותב בעל נסיון בפועל?
- Authoritativeness: האם האתר/הכותב מוכרים וסמכותיים?
- Trustworthiness: האם יש סיבה לסמוך על התוכן?
ממש כמו במקרה של ה-SEO המסורתי, E-E-A-T חשוב מאד גם במקרה של התוצאות הגנרטיביות – דאגו שבכל מאמר באתר מופיע שם כותב ותיבת אודות קצרה. כדאי להוסיף בתיבה הזו גם מידע מקצועי אמיתי, וגם לציין מתי והיכן נרכש הניסיון הרלוונטי, מידע נוסף באתר של גוגל.
ניטור ועדכון תוכן בהתאם לנראות בתשובות AI
אחד הצעדים הקריטיים ביותר הוא לנטר באופן שוטף אילו עמודים שלנו נבחרים על ידי מנועי AI ולייצר עבורם מתודולוגיית עדכון קבועה.
איך עושים את זה נכון בשלבים:
- זיהוי עמודים שמוזכרים בתשובות AI: להריץ חיפושים ישירים ב-ChatGPT, Perplexity או Claude עם שאילתות רלוונטיות לתחום שלכם, ולבחון אילו עמודים מהאתר שלכם מופיעים בציטוטים או ברשימות מקורות.
- מדידת טראפיק לעמודים אלו: לאחר זיהוי עמודים שמוזכרים בתשובות, חשוב לבדוק האם הם גם מייצרים תנועה בפועל לאתר. בגוגל אנליטיקס, תחת דוח Traffic Acquisition, לחפש לפי מקור/מדיה (Source/Medium) מקורות כמו:
- perplexity.ai / referral
- you.com / referral
- chat.openai.com / referral (במקרים שבהם יש שימוש ב-browsing)
- עדכון אקטיבי של התוכן: ברגע שזיהינו עמודים רלוונטיים נרצה:
- לרענן את המידע, לעדכן תאריכים, לכלול נתונים סטטיסטיים חדשים וכו’.
- להוסיף הקשרים סמנטיים נוספים סביב המונח המרכזי.
- לחדד פסקאות מצוטטות כך שיענו טוב יותר על שאילתות משתמשים.
- בניית עומק ולא רק שטחיות: מנועי AI מעדיפים מקורות שמציגים תוכן עשיר ואמין. הרחבת עמודים ע”י הוספת מדריכים, דוגמאות, או מחקרים תחזק את ההסתברות להיבחר שוב בעתיד.
- ניטור חוזר אחרי עדכוני מודלים: מאחר שמודלים כמו ChatGPT מתעדכנים באופן שוטף, יש לבצע בדיקות מחודשות אחת לכמה חודשים כדי לזהות שינויים בהופעת העמודים ולהתאים את האסטרטגיה בהתאם (עמוד שהיה מצוטט במאי עשוי להיעלם באוגוסט אם לא עודכן או איבד רלוונטיות).
ליצור תוכן שקל לחלץ ממנו מידע
מנועי ה-AI הגנרטיביים מחלצים מידע ספציפי מתוך התוכן, אז אם נגיש להם אותו בצורה נוחה לחילוץ כך יש סבירות גבוהה יותר להופיע בתשובות.
- איפה שאפשר, השתמשו ברשימות במקום פסקאות טקסט.
- פסקאות טקסט שיהיו קצרות ככל שניתן.
- השתמשו בתשובות ישירות ככל שניתן בלי סיפורים נלווים.
- היעזרו בחלוקת הרשימות לכותרות H2 ותתי כותרות H3.
- השתמשו במילים פשוטות (דמיינו שזה אתם – האם הייתם שואלים בשפה גבוהה?).
- הוסיפו סכמות FAQ בעמודי תוכן.
התבוננו בשאילתה הבאה כדי להבין איך ChatGPT מפרק את התשובה שלו:
בהתחלה הוא מצא מקור אחד שעונה על השאילתה במלואה. לאחר מכן הוא פירק את התשובה שלו ל”תתי” תשובות בכך שפיצל את ציוד גינון לכמה קבוצות: כלי עבודה ידניים, ציוד השקיה, ציוד נוסף. לכל תת רשימה נתן רפרנסים חיצוניים (לינקים) עליהם התבסס. העניין הוא שהוא לא מצא רפרנס אחד לכל תת קבוצה כזו ולכן נעזר בכמה, המשמעות היא שפוטנציאל הטראפיק שכל אחד מהם יקבלו קטן יותר (יותר קישורים = פחות טראפיק שכל אחד יקבל). המלצה – צרו מראש מענה לכל תתי הקבוצות כך שהמנוע יוכל להביא אך ורק אתכם בתור התשובה גם לשאלה המרכזית וגם לחלוקה לתתי הקבוצות.
אם להגביל ל-SEO, זה קצת כמו לתפוס כמה תוצאות חיפוש עם האתר שלכם בעמוד הראשון בגוגל 🙂
שימוש ב-Structured Data לשיפור הנראות
כאשר LLMs בונים תשובות, הם לא מסתמכים רק על טקסט רגיל – הם מחפשים גם רמזים ברורים על מבנה המידע באתר, כולל נתונים מובנים (Structured Data). שימוש נכון בסכמות JSON-LD (כגון Article, FAQ, Product, Organization) עוזר למודלים להבין טוב יותר את ההקשר, מה שמגביר את הסיכוי שהאתר ייבחר כמקור.
השתמשו ב-Structured Data רלוונטי לכל עמוד (לדוגמא: עבור סקירות נשתמש ב-Review), והקפידו על סימון עקבי, תקין ומעודכן. מומלץ לבדוק את התצוגה באמצעות הכלי של גוגל: Rich Results Test.
בניית קשר סמנטי חזק
בעולם של LLMs, בניית קשר כזה (Semantic Association) נעשית דרך חזרתיות, רלוונטיות ועקביות בהקשרים שונים. המטרה – להכניס את המותג שלנו “לרשת המושגים” של המודל באופן טבעי, כך שכשהוא יידרש לבנות תשובה — הוא ישאב אותנו משם באופן אוטומטי.
איך בונים קשר סמנטי חזק בצורה נכונה:
- הופעה עקבית בהקשרים מדויקים ורלוונטיים: כדי לבנות אסוציאציה חזקה בעיני מנועי AI, חשוב שהמותג יופיע שוב ושוב בצמוד למונחים ספציפיים ורלוונטיים ולא לביטויים כלליים מדי. לא מספיק לדבר על “ביטוח” — צריך לקשר אותנו ישירות ל”ביטוח רכב”, “תביעות ביטוח”, “פוליסות צד ג’ לרכב” וכו’.
- יצירת תכנים סביב מונחי זנב ארוך: מונחי זנב ארוך יוצרים חיבורים מעמיקים יותר בין המותג לנושאים מאוד מדויקים שמייצגים תרחישים אמיתיים של משתמשים. לדוגמה: במקום רק לכתוב רק על “ביטוח רכב”, לכתוב גם על “מה לבדוק בפוליסת ביטוח רכב אחרי תאונה ראשונה?” או “איך להוזיל חידוש ביטוח רכב אחרי שנה ללא תביעות?”
- שימוש מושכל בהקשרים סמנטיים קשורים: בניית קשר סמנטי חזק לא נעצרת במונח הראשי — היא דורשת הרחבת ההקשרים סביבו. דוגמה: אם כותבים על ביטוח רכב — כדאי גם לדבר על “שמאי רכב”, “טיפול בנזקים”, “רכב חלופי” וכו’.
- תוכן שנותן תשובה ישירה וברורה: AI מתעדף מקורות שמספקים תשובות ברורות, ישירות וממוקדות על פני טקסטים מעורפלים או כלליים. הקפידו על מענה חד לנושאים ולשאלות, תוך שימוש בפסקאות תמציתיות ומדויקות.
- רענון וחיזוק קבוע של הקשרים: קשר סמנטי לא נבנה ביום אחד ולא נשאר יציב לנצח — יש לתחזק אותו. עדכון שוטף של תכנים, הרחבת הנושאים סביב התחום המרכזי והתאמה לשינויים בשפה ובהרגלי חיפוש של המשתמשים, מבטיחים שהמותג ימשיך להיתפס כרלוונטי ומוביל.
הנה דוגמא ליישום מוצלח של בניית קשר סמנטי חזק, בסרטון הבא ראנד פישקין מדגים איך הוא מופיע ראשון בתשובות AI כשמחפשים תוכנה מומלץ ל-Audience research רק בגלל שבביוגרפיה שלו שמופיעה בהרבה אתרים ברשת שם החברה שלו (Sparktoro) מופיע בסמיכות למונח Audience research software. והנה, תרמתי לו עוד ציטוט 🙂
בונוס: השקיעו באופטימיזציה של האתר עבור Bing
ידעתם שמייקרוסופט מחזיקה ב-49% מהמניות של OpenAI?
שיתוף הפעולה הזה הפך את Bing לשחקן מפתח בעולם החיפוש החדש: מנוע החיפוש של ChatGPT (ChatGPT Search) משתמש באינדקס של Bing כדי לאסוף מידע ולהחזיר תשובות. כלומר, אם האתר שלכם לא מופיע או לא מתעדכן נכון באינדקס של Bing — ייתכן שגם ב-ChatGPT לא תופיעו.
אז למרות שגוגל עדיין שולטת בשוק החיפוש, ב-2025 יש סיבה מצוינת להתחיל להתייחס גם ל-Bing כחלק בלתי נפרד מאסטרטגיית הקידום שלכם אם אתם רוצים לככב בתשובות של ChatGPT.
הנה כמה המלצות של ג’סיקה בוומן על Bing בהקשר של ChatGPT:
- בידקו את האינדוקס של האתר שלכם ב-Bing: התחברו ל-Bing Webmaster Tools ובדקו אילו עמודים באתר שלכם מאונדקסים, ואילו חסרים.
- השוו בין טראפיק מגוגל לטראפיק מבינג: השוו בין רשימת ה-URLs שמייצרים תנועה בגוגל לבין אלו שמביאים תנועה מבינג. כך תזהו אילו עמודים חשובים חסרים בבינג ותדעו להשלים אותם.
- ודאו שעמודים קריטיים נמצאים באינדקס: אם יש לכם גישה ל-API של Bing, ניתן לייצא את כל רשימת ה-URLs ולהריץ בדיקת אינדוקס מהירה.
- טפלו בתקלות אינדוקס קטנות: לרוב, מדובר בתקלות קטנות שקל לפתור (דוגמת חסימות בקובץ robots.txt או תגי noindex מיותרים).
- שלבו את הנושא בעדכוני SEO להנהלה: הציגו את הנושא כחלק מהמגמה העולמית: כך תיתפסו כמי שחושבים קדימה ודואגים לנראות הארגון גם בזירות החדשות.
בדקו את עצמכם: תחקור עצמי של האתר בעזרת Gemini
דרך פשוטה לקבל תובנות על הנראות של האתר שלכם בעיני מודלי AI היא פשוט – לשאול אותם ישירות 🙂
התוצאות הכי טובות מתקבלות ב-Gemini, בקשו ממנו לדרג את האתר שלכם לפי סבירות להופיע בתשובות AI. השתמשו בפרומפט הבא (לא לשכוח לסמן Deep Research לפני שמתחילים מחקר):
“דרג את אתר [כתובת אתר] מ-1 (הכי נמוך) עד 100 (הכי גבוה) מבחינת סבירות להופיע בתשובות של LLM, ונמק את הבחירה תוך השוואה למתחרים.”
אחרי תהליך מחקר שנשמך כמה דקות מתקבל דוח מפורט שאפשר גם להוריד בתוך מסמך עם השוואה למתחרים ונקודות לשיפור/שימור במטרה להופיע בתשובות AI.
לסיכום, ה-SEO לא מת, אבל כדאי לבנות נוכחות גם ב-AI
המטרה של הזירה החדשה היא לא לזרוק את כל מה שאנחנו יודעים על SEO — אלא להוסיף לו שכבה חדשה שמבינה איך לעבוד עם הכלים שמשנים את מפת החיפוש.
בדיוק כמו שהסתגלנו לפיצ’רים כמו תוצאה 0, קופסאות תשובות, חדשות חמות, חיפושי תמונות וסרטונים — עכשיו אנחנו צריכים להכניס גם GEO (Generative Engine Optimization) כחלק אינטגרלי מאסטרטגיית החיפוש (או שאולי נכון לקרוא לה “הבעת צרכים”).
מי שיעשה את זה ראשון, ירוויח פי שניים: גם על קרקע החיפוש הקלאסי, וגם בחזית העולם החדש של התשובות האוטומטיות.