עולם החיפוש הדיגיטלי משנה כיוון, ונדמה שכולנו מתקרבים לעידן חדש – יש שיגידו שהוא כבר כאן: אם פעם כשהיינו רוצים לדעת משהו היינו הולכים לגוגל, היום חלק גדול מהחיפושים שלנו נעשה באמצעות כלים אחרים: ChatGPT, Gemini או Claude. עובדה זו עשויה להישמע מאיימת על בעלי אתרים שהשקיעו רבות בקידום האתר, וכעת חלק נכבד מהתנועה לאתר בכלל יגיע ממנועי בינה מלאכותית.
עם זאת, מסתמן כי על פי מחקר חדש ישנו מתאם די גבוה בין בעלי מותגים שמותגים שמדורגים גבוה בגוגל לבין כמות האזכורים שהם מקבלים בתשובות של ChatGPT ומנועי AI אחרים.
חיפוש מבוסס AI – מה ההבדל המרכזי?
בעבר, כשחיפשנו בגוגל, קיבלנו רשימה ארוכה של קישורים – אתרים שדרשו מאיתנו להיכנס אליהם, לחפש בעצמנו את המידע ולהסיק מסקנות. אבל מנועי AI כמו ChatGPT משנים את הדרך שבה אנחנו מחפשים. במקום “רשימת קישורים”, הם מציגים תשובה אחת מרוכזת: מסבירים, מסכמים ומפשטים את המידע. למשל:
- חיפוש בגוגל: “איך להכין קפה קר?” יוביל אתכם לדפים עם מתכונים, סרטונים וטיפים שתצטרכו לעבור עליהם.
- חיפוש ב-ChatGPT: ייתן לכם תשובה ישירה, כמו: “כדי להכין קפה קר, הכינו אספרסו, ערבבו עם קרח וחלב או מים קרים.”
התוצאה עבור המשתמשים ברורה: פחות מאמץ ויותר מהירות בתשובות. כיום, גם מנועי ה-AI הפכו למנועי חיפוש משל עצמם ולכן הם מהווים תחרות משמעותית למנועי החיפוש ה”קלאסיים”.
ממצאי המחקר
המחקר, שבחן 10,000 שאלות ממוקדות בתחומים כמו פיננסים ותוכנה כשירות (SaaS), מצא קשר ברור בין דירוג גבוה בגוגל לבין אזכורים ב-ChatGPT:
- נמצאים בעמוד הראשון? תהנו מחשיפה מוגברת: דפים שמדורגים בעמוד הראשון נהנים מסיכוי גבוה יותר להופיע גם בתשובות מנועי AI.
- השפעת קישורים חיצוניים: בניגוד לעבר, על פי המחקר קישורים חיצוניים לא משפיעים כמעט על כמות החשיפה שהאתר מקבל במנועי AI.
- תוכן עשיר? לא תמיד יתרון: שילוב של וידאו, תמונות וטקסטים מגוונים פחות משפיעים על כמות החשיפה שהעמוד הספציפי מקבל ב-AI.
האם כולם יחפשו עם ChatGPT?
המגמה הברורה היא שמנועי AI כמו ChatGPT ו-Gemini הופכים לאט לאט לכלי שאנשים מחפשים בו תשובות לדברים שבעבר – היו מחפשים אותם בגוגל. המשמעות היא שכל איש SEO צריך ללמוד גם את מנועי החיפוש הללו ולדעת כיצד לבצע את ההתאמות כדי להופיע גם בהם. המטרה שלכם היא למעשה לא רק להיות בראש עמוד תוצאות החיפוש, אלא גם להופיע כתשובה ישירה שמנועי הבינה המלאכותית מספקים למשתמשים.
לדוגמה:
- מותג אופנה שרוצה להתבלט לא רק בגוגל, אלא להופיע ישירות ב-ChatGPT כשמישהו שואל שאלה פתוחה יותר, כמו: “מה הם מותגי בגדי הספורט הכי טובים?”
- בלוגר טיולים שידאג שהתוכן שלו יופיע בראש תשובה לשאלה: “מה הם היעדים הטובים ביותר ל-2025?”
העתיד כבר כאן
לא ברור עדיין אם מנועי AI יחליפו לחלוטין את גוגל, אבל המגמה ברורה: החיפוש משתנה. פחות “לחפש בין קישורים”, ויותר לקבל תשובות ממוקדות ומיידיות. אנשי שיווק חייבים להיערך – כי העולם הזה כבר לא בגדר עתיד רחוק, אלא שינוי שמתרחש ממש עכשיו.
עידן החלפת החיפוש המסורתי ב-AI מתחיל – השאלה היא רק האם כולנו ערוכים אליו?