עדכון הליבה של נובמבר 2023 הביא עמו שינויים דרסטיים במיקומים, והתגובות בפורומים העולמיים לא איחרו להגיע. בעלי עסקים שראו תנודות חריגות ברמה השעתית ביום, מה שהשפיע לעתים במידה ניכרת על הכנסותיהם. כך נכתב באחד מהם, על פי ידיעה שעלתה ב-SterlingSky:
“הדירוג ירד משמעותית בן לילה. העמוד ירד ממקום ראשון ל-10, ועוד. ואז, עד סוף היום, הדף החל להתאושש מהדירוג הנמוך. אבל עכשיו זה ירד שוב! מישהו יכול להגיד לי מה קורה?”
בואו נסביר מה קורה
לא מזמן הכרזנו על עדכון גוגל האחרון, שעלה לאוויר בדצמבר 2023, העדכון עם זמן ההשקה הארוך ביותר, שנראה כי גרם לתבהלה בקרב בעלי אתרים ובעלי עסקים רבים; בעיקר בעלי אתרים בתחום האומנויות והבידור, אתרי חדשות, מסחר אלקטרוני ואתרי ספורט. הפעם, הסיבה לפגיעה במיקומים היא שונה ואולי קשורה לעדכון (ייתכן גם שלא): גוגל הודיעו שפרמטר ה”פתיחות” (Openness) לעסקים עם חשבון גוגל עסקי (Google My Business), שהיה קיים גם עד היום, יהפוך להיות משמעותי יותר בחישוב הדירוג בדף תוצאות החיפוש. בעיקר, העדכון נוגע לשאילתות שאינן מהוות חיפושים מסוג “ניווט”.
מה ההבדל בין חיפושי “ניווט” בגוגל לבין חיפושים אחרים?
נהוג לסווג את מילות המפתח שמשתמשים בהם בגוגל לפי כוונת המשתמש. למשל, ניתן לחפש “אופניים חשמליים” – שזהו ביטוי עם כוונת רכישה מובהקת, ולעומת זאת ניתן לחפש “איך מחליפים גלגל לאופניים חשמליים” – שכאן הכוונה היא אינפורמטיבית, כלומר המשתמש לא מחפש לקנות בהכרח אלא פשוט למצוא מידע מהימן בנושא.
כשאומרים חיפושים מסוג “ניווט” (Navigational Queries), הכוונה היא לכך שהמשתמש התכוון להגיע לאתר ספציפי שאליו התכוון להגיע (או “לנווט” אליו) מראש, לדוגמה: “הוצאה לפועל – טופס הגשת בקשה להסרת עיקול” – כלומר המשתמש ידע מראש לאן הוא רוצה להגיע, הוא לא חיפש לקנות שום דבר וגם לא לקבל מידע.
ואם נקביל את זה לעולם העסקים, אז חיפושים מהסוג הזה קשורים יד ביד עם קידום לעסקים קטנים בגוגל. נניח שהמשתמש חיפש “מסעדה אסיאתית בפתח תקווה” – זהו גם חיפוש שנכנס תחת הקטגוריה מסוג Navigational. אותו משתמש ככל הנראה יקבל רשימה של בעלי עסקים כבר בתוצאות החיפוש בגוגל.
השינוי שחל
בעבר, היה ידוע שעסקים שפתוחים 24/7 מקבלים יותר חשיפה בגוגל תחת חיפושים כמו “מסעדת בשרים בתל אביב” מאשר עסקים שסוגרים מוקדם, למשל בשעה 15:00. הגיוני בסך הכל, כי הרי עסק שפתוח כל היום יקבל את החשיפה לאורך כל שעות היום, בעוד שעסק שנסגר ב-15:00 ירד בתוצאות החיפוש – ובמקומו יופיע עסק אחר, שפתוח באותן שעות.
אך כעת, גוגל הודיעה שעסקים שפתוחים מעט שעות ביממה ייפגעו בכל סוגי השאילתות:
The team tells me we've long used "openness" as part of our local ranking systems, and it recently became a stronger signal for non-navigational queries. This might change in various ways, as we continue to evaluate the usefulness of it, however.
— Google SearchLiaison (@searchliaison) December 15, 2023
לצורך העניין, אם יש לכם בלוג באתר או שלעסק יש מערכת הזמנות/חנות אינטרנטית, גם השאילתות שמובילות אל הבלוג או אל החנות יושפעו משעות הפתיחה של העסק שלכם.
כיצד למנוע פגיעה של העדכון בעסק שלכם?
האפשרות הכי אינטואיטיבית היא “אפשר פשוט להפוך את העסק שלי לפעיל 24 שעות ביממה, לא?” אז זהו, שיש לכך יתרונות וחסרונות וכל אחד צריך לשקול עם עצמו האם זה כדאי. מלבד היתרון הגדול, הברור מאליו שגוגל יראו שהעסק שלכם פתוח בשעות האלה יש עוד יתרון – העסק שלכם יקבל יותר חשיפה מבלי שהשקעתם יותר כסף. מצד שני, הנה החיסרון – זה כבר לא סוד שגוגל מתשאלת את לקוחות בעלי העסקים כדי לאמת את מידע העסק, וכאן תיווצר עבורכם בעיה. אם לקוחות יצהירו שאתם לא פתוחים בזמן שאתם הצהרתם שאתם כן, תהיה לכם בעיה באימות העסק. אין לדעת איך זה ישפיע על הדירוגים שלכם, אבל רוב הסיכויים שלא לטובה.
אז האפשרות השנייה, היותר טובה (אבל גם יותר קשה, ולא תמיד אפשרית) היא באמת לפתוח את העסק למשך יותר שעות ביום. כך, גם תשיגו יתרון תחרותי על כל שאר העסקים שאינם פתוחים בשעות האלה, וכעת – גם תקבלו יותר חשיפה בגוגל מה שמגדיל את מספר הלקוחות שיגיעו אליכם.