כשאנחנו חושבים על גוגל, הדבר הראשון שמיד עולה לראש הוא מנוע חיפוש. אך בחודשים האחרונים, כפי שכבר דאגנו לעדכן, גוגל עובדת על מיזם חדש שנוצר נוכח מגמת הבינה המלאכותית – SGE (ראשי תיבות של Search Generative Experience).
מדובר על פתרון שמציג את כל המידע שאנחנו מכירים כיום בדרך חדשה, מעניינת והרבה יותר זמינה ומהירה. לדוגמה, ניתן לשאול אותו שאלה לגבי נושא מסוים, והוא יחזיר תשובה מדויקת, לבצע חיפוש מקומי (עם שאלה כמו “מהי הפיצרייה הכי טובה בתל אביב?”), לבצע השוואת מוצרים מהירה בין מגוון מוצרים מאותו התחום, לצרוך חדשות בנושא מסוים בדרך אחרת ואין לזה סוף. מדובר על כלי שהולך לשנות, לטובה או לרעה (תלוי איך מסתכלים על זה) לכולנו את הדרך שבה אנחנו מחפשים.
מה קורה עכשיו?
בימים האחרונים גוגל הודיעה שהפתרון הזה הולך להגיע למקומות שונים ברחבי העולם, ותתאפשר הגישה אליו דרך כלי המחקר Google Search Labs. זה משמעותי, משום שעד עכשיו ההתנסות ב-Search Labs הייתה זמינה רק בתוך ארה”ב. חשוב להבין שמדובר על כלי מורכב, שמצריך ניסויים רבים כדי לאפשר כל מיני פונקציות כמו הצגת מוצרים מחנויות לצורך השוואתם, וצריך להתחשב בשיקולים רבים כמו: אילו עסקים להציג בחיפוש על פי הרלוונטיות שלהם לגולש? על אילו מקורות מידע כדאי להתבסס?
בסוף, המטרה היא שהכלי יצא מהמעבדה ויהפוך להיות כלי שמשתלב בצורה טבעית בתוצאות החיפוש, ממש כך:
ניתן לשער, שגוגל תרצה שעקרונות המפתח שלה יישמרו גם בחיפוש כזה, ושהמידע שיוצג לגולש יתבסס על אתרים סמכותיים, על פי עקרון E-E-A-T.
איך זה ישפיע על עולם ה-SEO?
בעיקרון, אין לדעת כיצד זה ישפיע משום שה-SGE עדיין נמצא בחיתוליו, וקיימות עדיין תוכניות רבות לפיתוח גרסאות שונות ומשודרגות שלו בעתיד – כך שחשוב תמיד להישאר עם היד על הדופק לגבי השינויים שיביא בקרוב.
מה שאנחנו כן יודעים, הוא שבינה מלאכותית יודעת לספק תשובות יותר ספציפיות, וככל הנראה המשתמשים עומדים לצפות לכך. ממש בדומה לכך שפעם היינו מחפשים תשובות בתוך ספרים, והיום אנחנו כבר “מתעצלים” לעשות את זה (כי הרי יש את גוגל); כך, ההיגיון הבריא אומר שכאשר תגיע אפשרות קלה יותר למצוא מידע, ובהנחה שאפשרות זו תהיה מוצלחת מספיק, המשתמשים יצפו למצוא תשובות ב-AI. להיכנס לקרוא תוצאה אחר תוצאה – זה כבר ייראה לנו לא יעיל. זוהי השפעה חשובה במיוחד, ומשמעותה, אם תתממש, היא שחלק גדול מהתנועה לאתר כבר לא תגיע מדף תוצאות החיפוש.
הנה כמה השפעות אפשריות נוספות על עולם ה-SEO:
- אנחנו יודעים שלפחות כיום כאשר המשתמש מחפש שאילתות הקשורות לרכישות (לדוגמה: “איפה חנות האופניים הכי טובה?”) העסקים שה-SGE נוטה להציג הם אלו שנמצאים ב-3-5 התוצאות הראשונות, תחת אותה שאילתת חיפוש. לכן, מי שהאתר שלו מדורג מתחת למיקומים האלה, עלול להפסיד חלק גדול מהתנועה שתתקבל באמצעות כלי הבינה המלאכותית.
- האתר שלכם עשוי לקבל פחות תנועה משאילתות פשוטות ויותר תנועה משאילתות מורכבות. ההנחה אומרת שמשתמשים שמודעים לעובדה שקיים כלי אמין, שמסוגל לתת מענה מפורט וממוקד יותר לשאלות ספציפיות יותר – ייטו לכוון את השאלות שלהם בהתאם. לכן, אם תיצרו תוכן שנותן מענה לבעיות ספציפיות של קהל היעד אתם עשויים לקבל יותר תנועה על פני תוכן כללי (אגב, זה נכון גם היום, אבל זה יקרה בצורה יותר עוצמתית).
- אפשר לפרסם באתר תוכן בצורה חופשית יותר, מבלי להיאחז יותר מדי במילות מפתח ספציפיות. אחד היתרונות המרכזיים של בינה מלאכותית, הוא היכולת שלה להבין את משמעות הטקסט גם מבלי שהשתמשנו במילת המפתח ולו פעם אחת. אולי יכול להיות מצב, בעתיד הקרוב שבו התנועה שאתרינו יקבל לא תהיה תלויה בכלל בצפיפות מילת מפתח.
תכונה חדשה: ראו את מקור המידע
עוד פיצ’ר מעניין שבגוגל הכניסו לתוך ה-SGE, הוא את היכולת לראות על בסיס איזה מקור מידע הוא נוצר. זאת במטרה להעלות את אמון המשתמשים בחיפושים, ולספק הסבר מורחב יותר במקרה שה-SGE סיפק עליו הסבר מצומצם או לא ברור מספיק. מגוגל נמסר:
“החל מהיום, כשאתם רואים סימן של חץ בצד, ניתן ללחוץ כדי לראות עליו את דפי האינטרנט הרלוונטיים, וללמוד את הנושא יותר בקלות על ידי ביקור באתרים. זה הושק לראשונה בארה”ב ויצא ליפן והודו במהלך השבועות הקרובים.”