לא מזמן יצא לי להיות נוכח בהרצאתו המעניינת של יוני ספיר (מנכ”ל חברת מרלין תקשורת), אודות פרסום קונטקסטואלי ותלוי חיפוש באינטרנט. נוכחתי לגלות שרבים כלל לא מכירים את מערכת הפרסום שפיתחה חברת מרלין, לכן חשבתי לעשות סקירה קטנה על התחום והשוואה בין החברות המובילות בתחום זה. (וזו לא פרסומת 🙂 ).
פרסום תלוי תוכן (קונטקסטואלי) ותלוי חיפוש מתאימים את עצמם לתוכן או לתוצאות החיפוש בדף אינטרנט. סוגי פרסום אלו הם אחד משני מנועי הצמיחה של הפרסום באינטרנט הישראלי (לצד הפרסום בוידאו).
פרסום תלוי תוכן (קונטקסטואלי)
הפרסום מתבסס על אלגוריתם אשר סורק, מנתח וממפה את דף האינטרנט בהתאם לטקסט ומילות המפתח המופיעות בו. ישנן מספר חברות המציעות תוכנית שותפים במתכונת זו, כאשר באפשרותו של בעל האתר\בלוג להתקין מערכת אוטומטית שתציג פרסומות רלוונטיות. לדוגמא: אם מדובר באתר בנושא רכב, הפרסומות יהיו בנושא רכב (תוכנית השותפים של גוגל עבור סוג פרסום זה נקראת “גוגל אדסנס”).
פרסום תלוי חיפוש
במקרה זה, הפרסומות יוצגו בהתאם לשאילתת החיפוש שהגולש חיפש, תוך התחשבות בהתנהגות הגולש בחיפושים דומים בעבר, תקציבו האישי בייחס לזה של שאר המפרסמים, תחרותיות על השוק הספציפי וכו’. לדוגמא: אם הגולש חיפש נופש בצפון, סביר להניח שבפרסומת יופיעו צימרים שונים בצפון. דוגמא נוספת היא אותם”קישורים ממומנים” (התוכנית נקראת “גוגל אדוורדס”), המופיעים מצד שמאל בתוצאות החיפוש בגוגל.
בשני המקרים, המודל העסקי הינו PPC – Pay Per Click. כלומר – המפרסם משלם בעבור כל קליק על המודעה שלו בהתאם לפרמטרים שונים והספק (החברה שמספקת את הפלטפורמה), לוקח לעצמו עמלה סמלית. ישנן מספר חברות המספקות פלטפורמות מתוחכמות לניתוח טקסטואלי והצגת פרסומות ייעודיות, אך אתמקד בהבדלים שבין שני הספקים המובילים בישראל לדעתי – גוגל ומרלין (בטבלה ישנה השוואת מאפיינים משולבת, המתייחסת גם לאדסנס וגם לאדוורדס).
פרמטרים להשוואה | גוגל | מרלין |
דמי הקמת קמפיין | 25 ₪ בישראל | ללא! תקציב נקבע ע”י המפרסם |
קביעת מיקום | אינו קבוע. אלגוריתם משקלל את ה- CTR וה- Bid. | נקבע ע”י הביד שנקבע. ניתן לקבוע מיקום קבוע |
שקיפות | אין. לא ניתן לדעת מחירי מתחרים | יש. ניתן לראות את מחירי חמשת המתחרים העליונים |
שירות לקוחות | כמעט תמיד באמצעות דוא”ל, לרוב באנגלית | באמצעות דוא”ל וטלפונית, בעברית |
תמונות ומידע נוסף | אין | יש. הקלקה מוזלת |
אוטומיזציה | מלאה | חלקית. כל קמפיין נבדק |
סוג התנועה | מחצית חיפוש ומחצית קונטקסטואלית | ברובה קונטקסטואלית |
שיוך מודעות לתוכן | סריקת המלל | שיוך מראש לקטגוריה |
חשיפת גולשים רלוונטיים | מכוונת | אקראית |
הזנת ביטויי חיפוש | עצמאית+ מנגנוני עזר | שיוך לקטגוריה+ עצמאית |
אמצעי תשלום | ויזה/מאסטרקארד | כל כרטיסי האשראי, העברות בנקאיות, צ’קי |